قابلیت گرمایش کولرگازی در فصل سرما

سیستم گرمایش کولرگازی در زمستان

نحوه استفاده از سیستم گرمایش کولر گازی در زمستان

شاید با شنیدن واژه کولر گازی، سرما و یا فصل تابستان در ذهن شما تداعی شود اما در واقع مدل‌هایی از کولر گازی‌ها در بازار وجود دارند که از قابلیت سرمایش و گرمایش به طور همزمان پشتیبانی می‌کنند. یعنی شما می‌توانید در تابستان از باد سرد و در زمستان از باد گرم آن‌ها بهره ببرید. بدین صورت شما در چهار فصل سال از یک دستگاه جهت سرمایش و گرمایش خانه و یا محل کار خود استفاده می‌کنید و دیگر دغدغه‌هایی مثل نصب و یا سرویس موتورخانه و بخاری را نخواهید داشت. راه اندازی سیستم گرمایش کولرگازی کار نسبتاً ساده‌ای بوده اما به همان اندازه حساس و نیازمند دقت زیادی است.

نکته: مسأله‌ای که در مورد سیستم گرمایش کولر گازی بسیار حائز اهمیت است مصرف برق آن در فصول سرد سال می‌باشد. در فصول گرم مثل تابستان، کمپرسور پس از مدتی به حالت استراحت درآمده و گاهاً خاموش می‌شود؛ اما در حالت گرمایش پس از افزایش دمای اتاق، موتور در حالت برفک زدایی (Defrost) قرار می‌گیرد تا یخ یا برف‌های فضای بیرون در عملکرد آن تأثیرگذار نباشند و پس از آن دوباره به حالت گرمایش باز خواهد گشت. پس باید متوجه شده باشید که استفاده از گرمایش کولر گازی نسبت به سرمایش آن هزینه بیشتری را در قبض‌های برق ماهیانه به شما تحمیل می‌کند.

سیستم گرمایشی و سرمایشی کولرگازی

راه اندازی سیستم گرمایش کولر گازی به کمک ریموت کنترل 

برای راه اندازی سیستم گرمایش کولر گازی باید در ریموت با استفاده از گزینه MODE حالت گرما (HEAT) را انتخاب کنید که معمولاً با علامت‌هایی مثل خورشید 🔆 نشان داده می‌شود. سپس باید دما را در بازه‌ای بین 20 تا 35 درجه (در مدل‌های مختلف ممکن است متغیر باشد) تنظیم کنید. دقت داشته باشید که شروع گرمایش کولر گازی، زمانی بالغ بر 3 تا 5 دقیقه طول می‌کشد که در این زمان ابتدا باید پنل داخلی دستگاه گرم شود تا فن بتواند شروع به کار کند. چنانچه این فرایند مدت زمان بیشتری طول بکشد و یـا دستگاه شما باد گرم تولید نکند، به احتمال زیاد گاز کولر گازی شما تمام شده و یا نیاز به سرویس مجدد دارد. برای شارژ کردن گاز کولر گازی حتماً از سرویس کارهای معتبر و با سابقه کمک بگیرید.

ریموت کنترل کولرگازی

مزایای استفاده از هوای گرم کولر گازی

  • داشتن هوایی معتدل و یکنواخت.
  • تنفس هوای پاک بخصوص برای کودکان.
  • مناسب برای محل‌هایی که لوله کشی گاز ندارند.
  • رهایی از هوای آلوده بیرون از خانه و محیط خارجی.
  •  خطر گازگرفتگی، سوختگی و یـا آتش سوزی به شدت کاهش می‌یابد.
  • مناسب برای اتاق‌های کوچک که فضای کافی برای بخاری و سیستم‌های گرمایشی ندارند.

معایب استفاده از هوای گرم کولر گازی

  • هزینه تمام شده بیشتر نسبت به سیستم‌های گرمایشی دیگر.
  • هنگام استفاده از عملکرد سرمایشی فعالیت کمپرسور پس از رسیدن به دمای تنظیم شده متوقف می‌شود اما در حالت گرمایشی؛ اسپلیت باید به برفک‌زدایی بخش بیرونی بپردازد تا دوباره شروع به گرمایش کند. این باعث می‌شود که دستگاه در حالت گرمایشی عملکرد طولانی‌تری داشته باشد که از طول عمر مفید کولر گازی کاسته می‌شود.
  •  به طور کلی کولرهای گازی با هدف سرمایش تولید و به بازار عرضه شدند، همچنین عملکرد گرمایشی پیچیده‌تر و به توان بالای کمپرسور نیاز دارد؛ در نتیجه مصرف انرژی سیستم گرمایشی کولر گازی با سیستم سرمایشی مشابه نیست.

نحوه کارکرد سیستم گرمایش در کولرهای گازی

برای عملکرد مناسب سیستم گرمایش در فصول سرد سال، باید گاز موجود در کمپرسور پس از گرم شدن به وسیله یک شیر چهار طرفه به سمت اپراتور هدایت شود. این بخش از قسمت داخلی اسپلیت مجموعه‌ای از لوله‌های مسی و صفحاتی از جنس آلومینیوم بوده که گرما را به سمت محیط خارجی انتقال می‌دهد. هوای گرم وارد شده از کمپرسور به محفظه باعث افزایش دمای این صفحات شده که پس از گذشت مدتی کوتاه، محیط اتاق و یا محل کار شما گرم می‌شود.

سیستم گرمایشی کولرگازی

کولرگازی های دارای سیستم گرمایش

کولرگازی های دارای عملکرد گرمایشی

قطعاً هنگام خرید کولر گازی وجود قابلیت گرمایشی در کنار سیستم سرمایشی آن بسیار حائز اهمیت می‌باشد. شما با خریدن یک کولر گازی سرد و گرم با یک تیر دو نشان زده‌اید و علاوه بر استفاده از هوای خنک آن در فصل گرما، دیگر نگران گرم کردن محیط در فصول سرد سال نیستید. البته باید به این نکته هم دقت کنید که این دسته از کولر گازی‌ها که دارای قابلیت گرمایشی هستند از قیمت بیشتری نسبت به مدل‌های معمول برخوردار هستند. اگر کمی آینده نگرانه فکر می‌کنید بهتر است از بین مدل‌های دارای اینورتر خرید کنید چون مصرف برق کمتری دارند. البته این شرایط در صورتی صادق است که کولرگازی خریداری شده اصل باشد به همین دلیل توصیه می‌کنم برای آشنایی با روش‌های تشخیص اصالت کولر گازی به مطلب “نحوه شناسایی و تشخیص کولر گازی تقلبی از اصلی” نگاهی بیندازید.

در ادامه شما را با چند مدل از کولر گازی‌های سرد و گرم موجود در بازار ایران آشنا می‌کنیم:

کولر گازی ال جی LG

کولر گازی‌های ال جی همانند سایر محصولات این کمپانی از دوام و کیفیت بسیار بالایی برخودار هستند؛ از طرفی وجود سیستم‌های سرمایشی، گرمایشی و همچنین تکنولوژی اینورتر از جمله مزیت‌های این سری محسوب می‌شوند. استفاده از گاز R410 و فیلترهای ضد باکتری هم توانسته تا حد این محصولات را با سایر برندها متمایز کند.

کولر گازی سامسونگ SAMSUNG

سامسونگ از دیگر برندهای نام آشنا در این بین می‌باشد که همانند ال جی، کولر گازی‌های سامسونگ نیز از سیستم‌های گرمایشی و کیت اینورتر پشتیبانی می‌کنند. کولر گازی‌های سامسونگ به گونه‌ای طراحی و ساخته شده است تا بسیار کارآمد باشد. طراحی منحصر دهانه و تیغه‌های آن امکان پرتاب هوا در مسافت‌های دورتر و گسترده‌تر را فراهم می‌کند.

کولر گازی گری لومو LOMO

گری در حال حاضر جزو پیشروترین تولیدکننده کولر گازی شناخته می‌شود که از تنوع محصول بالایی برخوردار است. بیشتر مدل‌های گری دارای هر دو عملکرد سرمایشی و گرمایشی هستند اما کولر گازی گری لومو (LOMO) علاوه بر قابلیت سرمایشی و گرمایشی دارای تکنولوژی اینورتر نیز می‌باشند یعنی مصرف برق پایین آن‌ها، هزینه تمام شده کمتری به قبض‌های شما اضافه می‌کند. ما در یک مطلب جداگانه به تشریح هر کدام از مدل‌های گری پرداخته‌ایم که برای مشاهده و آشنایی بیشتر با این برند می‌توانید در اینجا کلیک کنید.

باد گرم کولر گازی یا بخاری و پکیج ؟!

نحوه استفاده از سیستم گرمایش کولر گازی در زمستان یکی از مواردی است که شاید هنوز هم برای عده‌ای جای سؤال باشد. آیا گرمای کولر گازی کفاف سرمای زمستان را می‌دهد؟! انتخاب کولر گازی برای آپارتمان یا محیط‌های کاری با متراژ پایین می‌تواند بسیار مناسب باشد. البته بعضی از دوستان از کولر گازی‌ها به عنوان سیستم گرمایشی ثانویه در خانه استفاده می‌کنند یعنی در کنار اینکه از پکیج جهت گرم کردن فضای خانه استفاده می‌کنند به طور همزمان از گرمای کولر گازی نیز جهت گرمایش جریان هوا بهره می‌برند. با ویژگی‌هایی که گفته شد خرید کولر گازی سرد و گرم می‌تواند به صرفه باشد؛ از طرفی در فصل‌های سرد سال هم می‌توانید از هوای گرم یکنواخت و تمیز کولر گازی بهره‌مند شوید و به سیستم گرمایشی دیگری نیازی نداشته باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 4]

حتما ببینید

مقایسه کولرگازی جنرال شکار و جنرال گلد

مقایسه کولرگازی جنرال شکار با جنرال گلد

کولر گازی یا کولر اسپلیت یا گاها اسپیلیت، یکی از تاثیر گذارترین و جدید‌ترین تجهیزات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *