تفاوت گارانتی با وارانتی

تفاوت گارانتی با وارانتی چیست؟ کدام یک بهتر است؟

تفاوت گارانتی با وارانتی

به احتمال زیاد همه ما در هنگام خرید لوازم الکترونیکی و یا هر وسیله دیگر اصطلاح‌های گارانتی و وارانتی را از فروشندگان شنیده‌ایم. اما شاید معنی دقیق این کلمات را ندانید و یا فکر کنید هر دو به یک معنی هستند و یا به طوری معنی آن‌ها را اشتباه متوجه شده باشید، چرا که این کلمات فارسی نیستند! ما در این پست از سلام‌ بابا مفهوم و کاربرد دقیق این کلمات و همچنین تفاوت گارانتی با وارانتی را بطور کامل توضیح خواهیم داد پس با ما همراه باشید.

تفاوت گارانتی با وارانتی: Guarantee و Warranty هر دو به معنی تضمين و قولی است که از طرف توليدکننده به مصرف کننده ارائه می‌شود تا مشتری از کارکرد محصول در زمان معين اطمينان حاصل کند ولی از آنجايی که به کار بردن هر يک از این دو کلمه برای مشتری حقوق مختلفی را در پی دارد بهتر است که معنی دقیق را بدانید.

ضمانت‌نامه معمولاً یک قول کتبی و قراردادی است که گواه کیفیت یک محصول خاص و خریداری شده برای مدت معینی است. اگر محصول در حالی که هنوز ضمانت شده است نقصی پیدا کند، شرکت موظف است این کالا را تعمیر یا جایگزین کند.

تفاوت گارانتی با وارانتی

گارانتی چیست؟

تضمین رسمی برای تحقق شرایط خاص، به ویژه اینکه یک محصول از کیفیت مشخصی برخوردار باشد مثلا ما تضمین می‌کنیم فلان وسیله به خوبی کار می‌کند و گاهی اوقات این ضمانت بصورت شفاهی بیان می‌شود. 

اصطلاح گارانتی عبارت از قولی است که کسی به شخصی دیگر می‌دهد بطوری که در هر شرایطی این قول باید عملی شود. اما امروزه این لغت بیشتر در خرید و فروش و معاملات استفاده می‌شود و معمولا تولید کنندگان محصولات، به مصرف کننده‌های خود ضمانت یا گارانتی می‌دهند که کالایی را که خریده‌اند در مدت زمان مشخصی کاملا درست کار می‌کند و اگر اینطور نبود مسئولیت آن را برعهده می‌گیرند. به عبارت دیگر گارانتی عبارت از رفع ايرادات ناشی از توليد است (تعويض يا تعمير کل محصول يا قطعات آن) که مصرف کننده نقشی در آن نداشته و در طی زمان مشخص و بعضی اوقات با دريافت هزينه کم از مصرف کننده همراه می‌باشد. گارانتی حتی می تواند توسط نمایندگی یا مدل محصول ایجاد شود. 

گارانتی در واقع تضمینی برای خریدار است که تولید کننده در مدت زمان خاص برای محصول خود به خریدار می‌دهد و یا پشت گرمی است که به خریدار می‌دهد تا مطمئن شود محصولی که خریده است، همان چیزی است که تبلیغ شده و اگر اینطور نباشد و خریدار ناراضی باشد، حاضر است هر طور شده خریدار را راضی کند.

تفاوت گارانتی با وارانتی-وارانتی چیست؟

وارانتی چیست؟ 

وارانتی یک ضمانت کتبی و وعده تعمیر یا جایگزینی محصول در صورت لزوم در یک دوره مشخص است. وارانتی نوعی ضمانت است؛ در مورد محصول یا هر چیز دیگر، اساساً شرکت متعهد می‌شود در صورت وجود هر مشکلی، کالای شما را تعمیر یا جایگزین کند. ضمانت نامه‌هایی که به طور واضح و رسمی به خریدار ارائه می‌شود، ضمانت‌نامه‌های کاملی هستند. قول رسمی و صریح را می‌توان گارانتی، وارانتی یا اصلاً چیز خاصی نامید. از نظر قانون، آنچه اهمیت دارد این است که قول صریحاً داده می‌شود و وارانتی اینطور است و به هیچ عنوان شفاهی نیست و این یک تفاوت گارانتی با وارانتی است.

وارانتی عبارت از رفع مشکلات ناشی از توليد (تعویض و تعمير کل محصول يا قطعات آن) است که خریدار نقشی در آن نداشته و این بدون پرداخت هزینه از طرف خریدار است. در واقع موارد استفاده از وارانتی با گارانتی کمی متفاوت است. هرچند که این دو خیلی شبیه به هم هستند اما معمولا در بازه ‌های زمانی خیلی بیشتر، از وارانتی استفاده می‌شود و با وجود آن، این امکان وجود ندارد که خریدار محصول را برگشت دهد. وارانتی قولی است که معمولا بین فروشنده و خریدار و یا بین تولیدکننده و مصرف‌کننده گذاشته می‌شود و فروشنده تضمین می‌کند که محصول او در مدت زمان مشخص که معمولا مدت آن، بیشتر از زمان گارانتی است با همان ویژگی‌های اولیه کار می‌کند. پس مدت زمان هم یک تفاوت گارانتی با وارانتی است.

با وجود وارانتی اگر در مدت زمان مشخص شده مشکلی برای محصول پیش بیاد هزینه تعمیر آن بر عهده فروشنده است و مشتری خیالش راحت است که لازم نیست هزینه‌ای بابت تعمیر پرداخت کند.

تفاوت گارانتی با وارانتی

تفاوت گارانتی با وارانتی 

در واقع تفاوت گارانتی با وارانتی این است که شما در مدت زمان گارانتی نمی‌توانید در صورت مشکل‌دار شدن محصول، پول را پس بگیرید و فروشنده وظیفه دارد مشکل را رفع کند. ولی در مدت زمان وارانتی که معمولا خیلی بیشتر از گارانتی است و همچنین در برخی موارد قابل تمدید هم هست این امکان وجود دارد و می‌توانید پول را پس بگیرید اگر در قرارداد قید شده باشد، چون برای وارانتی در بیشتر موارد تمام جزئیات در متن وارانتی قید می‌شود و دو طرف آن را امضا می‌کنند. که البته این بیشتر کاری است که در اختیار تولید کننده است و همه محصولات این ویژگی را ندارند و در بعضی مواقع تولید کننده این امکان را فراهم نمی‌کند ولی فروشنده برای اطمینان دادن به مشتری‌ها و فروش بیشتر این کار را انجام می‌دهد و کالاهایی را که می‌فروشد، ضمانت می‌کند.

استفاده از گارانتی برای محصولات وارداتی

در بعضی موارد هم (در خرید جنس‌های خارجی مثلا تلویزیون) این امکان در اختیار خریدار است و می‌تواند بگوید من محصول را گارانتی نمی‌کنم که البته این کار اصلا به صرفه نیست چرا که امکان دارد مشکلی برای محصول پیش بیاید و با وجود گارانتی، حل مشکل خیلی راحت‌تر و به صرفه‌تر است، البته زمانش هم در دست تولید کننده و فروشنده است. در مورد جنس‌های خارجی که گفتیم فروشنده ضمانتش می‌کند، چند نوع گارنتی با زمان‌های مشخص دارند مثلا 1 ساله یا 2 ساله و یا بیشتر که خریدار مدت زمانی را که بخواهد انتخاب می‌کند (و در این موارد هزینه گارانتی را باید هنگام خرید جنس پرداخت کند، زیرا ضمانت شرکت خارجی در ایران کاربرد ندارد و این ضمانت فروشنده است).

از نظر قانونی، تفاوت گارانتی با وارانتی زیاد نیست، اما معمولاً وارانتی‌ها بیشتر از گارانتی ‌ها برای قراردادها نوشته می‌شوند. و قطعا قراردادهای کتبی با ارزش‌تر از قراردادهای شفاهی است. در عمل نیز گارانتی‌ها به طور رسمی کمتر استفاده می‌شوند و یا برای مدت زمان کوتاه‌تر از وارانتی‌ها اعمال می‌شوند. البته در ایران استفاده از این دو کمی متفاوت است و بیشتر از گارانتی برای هر دو مفهوم استفاده می‌شود و در مورد اینکه کدام یک از این دو تا بهتر هستند باید بگوییم که هر کدام مزیت‌های خودشان را دارند و نمی‌شود گفت که یکی از آن‌ها بهتر است.

منبع: wikipedia.org

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 8 میانگین: 4]

حتما ببینید

تلویزیون ال جی بدون گارانتی

قیمت تلویزیون های ال جی بدون گارانتی در بانه

قیمت تلویزیون ال جی بدون گارانتی امروزه خرید تلویزیون با توجه به گستردگی و تنوع …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *