بررسی تخصصی تلویزیون ال جی UQ9000

تلویزیون ال جی UQ9000

ال جی UQ9000 که با نام UQ90 نیز شناخته می‌شود، یک تلویزیون 4K میان‌رده از تلویزیون‌های ال جی در سال 2022 منتشر شده است. این مدل مقرون به صرفه‌ترین تلویزیون ال جی است که یک مدل پایین‌تر از NANO75 ال جی 2022 است و بالاتر از UQ8000 قرار دارد. این تلویزیون در مدل نامبر مانند هیچ یک از مدل‌های قدیمی‌تر نام گذاری نشده است، اما بسیار شبیه به UP8000 در 2021 است. در مقایسه با مدل‌های رده بالاتر ال جی، بسیار معمولی است، زیرا این تلویزیون فاقد هرگونه ویژگی گیمینگ است و از Dolby Vision یا HDR10+ نیز پشتیبانی نشده، اما با وجود اینکه یک مدل میان‌رده است، دارای نسخه 2022 رابط هوشمند webOS ال جی بوده و آن را به بهترین شکل اجرا می‌کند که دارای پیشرفت قابل توجهی نسبت به سال قبل است و سرعت اجرای آن بسیار بالاتر است، این تلویزیون نیز با کنترل از راه دور جادویی محبوب ال جی عرضه می‌شود.

نمره اجرایی در استفاده کلی 6.4نمره اجرایی در تماشای فیلم 5.8نمره اجرایی در برنامه‌های تلویزیونی 7.5نمره اجرایی در برنامه‌های ورزشی 6.7نمره اجرایی در بازی‌های ویدیویی 6.3نمره اجرایی در HDR ویدیو 5.7نمره اجرایی در HDR بازی 6.3نمره اجرایی در مانیتورینگ 7.6

تلویزیون UQ9000 ال جی به طور کلی یک تلویزیون سطح متوسط است. همچنین این تلویزیون برای نمایش فیلم‌ها در اتاقی با نور متوسط گزینه خوبی است، زیرا به دلیل حداکثر روشنایی محدود نمی‌تواند تابش خیره کننده زیادی از نور را تحمل کند. این تلویزیون برای استفاده در اتاق‌های تاریک نمی‌تواند پاسخگو نیازهای شما باشد، زیرا نسبت کنتراست پایین، یکنواختی متوسط دارد و هیچ ویژگی تیرگی موضعی ندارد و از قابلیت لوکال دایمنیگ برخوردار نیست. همچنین دارای تاخیر ورودی کمی است و برای تجربه یک بازی با گرافیک بالا پاسخگو است، اما هیچ ویژگی پیشرفته‌ای مانند نرخ نوسازی متغیر برای بازی‌های نسل نهمی وجود ندارد. در نهایت، به طور کلی برای استفاده به عنوان مانیتور گزینه خوب است و می‌تواند کروما در رزولوشن 4:4:4 را به درستی نمایش دهد.

تلویزیون UQ9000 ال جی برای تجربه تماشای یک فیلم در یک اتاق تاریک اصلا گزینه مناسبی نیست. نسبت کنتراست پایینی دارد قابلیت لوکال دایمینگ در آن تعبیه نشده است. بنابراین رنگ سیاه‌ در یک اتاق تاریک مقداری روشن و همراه لکه دیده می‌شود به نظر می‌رسد در صحنه‌های تاریک مشکلات یکنواختی قابل‌ توجهی در رنگ مشکی وجود دارد. از طرف دیگر پردازنده، می‌تواند محتوا با وضوح پایین را به خوبی ارتقا دهد، در صورتی که فیلم‌ها را روی DVD PLAYER تماشا کنید عالی است و می‌تواند لرزش را به حداقل برساند.

تلویزیون UQ9000 ال جی انتخاب خوبی برای تماشای برنامه‌های تلویزیونی در اتاق‌هایی با نور متوسط عالی است. بنابراین مطمئناً برنامه‌های مورد علاقه خود را می‌توانید به راحتی پیدا کنید و از استفاده آن لذت ببرید. همچنین پردازنده موجود محتوای با وضوح پایین را به خوبی ارتقا می‌دهد، همچنین برای نمایش برنامه‌های تلویزیونی بر روی DVD PLAYER عالی است. زاویه دید مناسبی دارد و بسیار مناسب نمایش‌های گروهی است. متأسفانه، حداکثر روشنایی در این تلویزیون در حد نساب نیست و نمی‌تواند در برابر تابش شدید خوب نمایش را انجام دهد، ولی در اتاق‌های روشن خوب بوده ولی حدالمکان جلوی پنجره و تابش نور خورشید قرار ندارد.

تلویزیون UQ9000 ال جی یک انتخاب نسبتا مناسب برای تماشای ورزش است، به خصوص اگر در اتاقی هستید که نور کمی دارد یا صندلی‌هایتان متعدد است، می‌تواند فوق العاده باشد چون زاویه دید مناسبی دارد، بنابراین هنگام تماشا از کناره‌ها، تصویر دقیق باقی می‌ماند. همچنین کنترل بازتاب خوبی دارد، اما خیلی روشن نیست، بنابراین نمی‌تواند بر تابش خیره کننده زیاد غلبه کند. متأسفانه، زمان پاسخگویی ضعیفی نیز دارد، بنابراین تشخیص جزئیات دقیق در تصاویر سریع دشوار است.

تلویزیون UQ9000 ال جی برای تجربه بازی یک گزینه‌ای با امکانات متوسط است. دارای تاخیر ورودی کمی است و میتواند فوق‌العاده‌ باشد و منجر به یک تجربه خوب از اجرای کنسول‌های نسل هشتم را به شما ارائه کند. متأسفانه، زمان پاسخگویی برنامه‌ها ضعیف است، بنابراین حرکت سریع در تصویر باعث می‌شود تصویر تار به نظر برسد. همچنین این تلویزیون از ویژگی نرخ نوسازی متغییر برخوردار نیست و نمی‌تواند برای کنسول‌های نسل نهم عملکرد خوبی داشته باشد. نمایش آن در اتاق‌های تاریک خیلی خوب به نظر نمی‌رسد، زیرا نسبت کنتراست پایین و یکنواختی تصویر آن در رنگ مشکی متوسط است. البته در اتاق‌هایی با نور مناسب عملکرد خوبی دارد.

متأسفانه، UQ9000 تلویزیون خوبی برای پخش فیلم با HDR نیست. زیرا نسبت کنتراست پایین و عدم کاهش تیرگی موضعی در تصویر به یک تجربه HDR کسل کننده و بسیار ضعیف مبدل می‌شود و در ترکیب با اوج روشنایی آن در HDR، هایلایت‌های روشن اصلاً نمایش خوبی ندارند. همچنین در ارائه دقیق رنگ‌ها تا حدودی مشکل دارد. از طرف دیگر، می‌تواند لرزش را از هر رزولوشنی حذف کند و کیفیت تصویر 4K را به خوبی نمایش دهد.

با توجه به عملکرد متوسط در اجرای بازی‌ها و تجربه نا امید کننده پخش در حالت HDR، گزینه چندان مناسبی برای بازی در حالت HDR نیست. HDR در این تلویزیون تقریبا هیچ چیز جدیدی اضافه نمی‌کند، زیرا تلویزیون نسبت کنتراست پایینی دارد، قابلیت لوکال دایمینگ نیز در آن تعبیه نشده و نمی‌تواند خیلی روشن شود، بنابراین هایلایت‌های HDR نمایش خوبی ندارند. علیرغم تأخیر ورودی کم و فوق‌العاده، در آن برای بازی نیز تا حدودی محدود است، زیرا زمان پاسخ‌دهی کندی دارد و هیچ ویژگی پیشرفته‌ای مانند نرخ نوسازی متغیر و HDMI با پهنای باند 2.1 در آن وجود ندارد.

تلویزیون UQ9000 ال جی انتخاب خوبی برای استفاده به عنوان مانیتور رایانه شخصی است، اما محدودیت‌هایی نیز در آن وجود دارد. این تلویزیون زاویه دید بسیار خوبی دارد، بنابراین اگر نزدیک به نمایشگر بنشینید، کناره‌های صفحه به شکل عالی و بدون تغییر کیفیت یکنواخت می‌مانند. همچنین سیگنال‌های رزولوشن 4:4:4 را به درستی نمایش می‌دهد، که برای وضوح متن در رایانه ضروری است. همچنین نمی‌تواند به خوبی در برابر تابش خیره کننده کیفیت تصویر را حفظ کند و یکنواختی رنگ‌ها در سطح متوسطی است.

 

در این بخش به بررسی تخصصی تلویزیون ال جی UQ9000 می‌پردازیم که در ادامه به ترتیب به مواردی همچون طراحی، کیفیت تصویر، توان صوتی و قابلیت‌های این تلویزیون خواهیم پرداخت؛ ویدئوهای مربوط به بررسی، جعبه گشایی و مقایسه تلویزیون UQ9100 برای شما بارگذاری شده است، در نظر داشته باشید که تلویزیون ال جی UQ9000 مشابه تلویزیون UQ9100 ال جی است که تنها تفاوت این دو در طراحی پایه‌ها می‌باشد.

طراحی تلویزیون UQ9000 ال جی

تلویزیون ال جی UQ9000 طراحی ساده ای دارد و حاشیه‌های نازکی در سه طرف برای آن تعبیه شده است. حاشیه‌های این تلویزیون مانند مدل‌های قدیمی خاکستری روشن هستند و به اندازه تلویزیون‌های مدل NANO و QNED ال‌ جی زیبا به نظر نمی‌رسند. اما در کل مطلوب هستند و می‌توانند قابل قبول باشند. همچنین این تلویزیون دارای دو پایه بسیار محکم است که استایل زیبایی دارند و ارتفاع تلویزیون را به حد مناسبی بالا می‌برند تا در زیر آن امکان قرار دادن مدل‌های مختلفی از ساندبارها وجود داشته باشد، بدون آن که جلوی تصویر را بگیرد.

پایه نگهدارنده

پایه‌های این تلویزیون V شکل پهن هستند و از تلویزیون به خوبی پشتیبانی می‌کنند، در نظر داشته باشید که اگر قصد نداشتید تلویزیون را به دیوار نصب کنید، به یک میز بزرگ نیاز دارید چون پایه‌ها بسیار پهن هستند. پایه‌ها نمایشگر را حدود 6.35 سانتی‌متر بالاتر از میز قرار می‌دهند، بنابراین بیشتر ساندبارها بدون مسدود کردن صفحه در زیر آن قرار می‌گیرند.

قسمت پشتی تلویزیون

قسمت پشتی تلویزیون ال جی UQ9000 بسیار ساده است. گذشته از این قسمت‌هایی در پشت تلویزیون برای کمک به مدیریت کابل‌ها وجود دارد. بیشتر ورودی‌ها در آن رو به پهلو هستند، اما در قسمت پشتی تلویزیون قرار گرفته‌اند، بنابراین اگر تلویزیون روی دیوار نصب شود، دسترسی به درگاه‌های ورودی دشوار است.

حاشیه صفحه در UQ9000

تلویزیون ال جی UQ9000همانطور که در بالا به آن اشاره‌ای داشتیم باید بگویم حاشیه‌های این تلویزیون مانند مدل‌های گذشته سری UP طراحی شده است و به اندازه مدل‌های جدید جدیدتر زیبا نیست هرچند دارای استایل خاص و زیبایی کمی نیست و می‌تواند عالی باشد. جالب‌تر از آن حاشیه بسیار کم و باریک 1.2 سانتی‌متری آن بوده که این تلویزیون را به یک نمایشگر تمام صفحه تبدیل کرده است.

ضخامت

UQ9000 یکی از تلویزیون‌های خوب و تا حدودی باریک است و استایل و طراحی در آن بسیار شکیل و فوق‌العاده زیبا به نظر می‌رسد. این تلویزیون به راحتی روی دیوار نصب می‌شود چون قسمت پشتی آن بسیار تخت است. گذشته از این ضخامت خوب 6.2 سانتی‌متری آن ظاهری بسیار زیبا به این تلویزیون بخشیده است.

کیفیت ساخت

تلویزیون ال جی UQ9000تلویزیون ال جی UQ9000 در کل کیفیت ساخت مناسبی دارد. همچنین بیشتر آن پلاستیکی است و از مقاومت بالایی در برابر ضربه برخوردار است، بنابراین کاملاً سبک است و وزن کمی دارد و پایه‌ها به خوبی تلویزیون را پشتیبانی می‌کنند و آن را ثابت نگه می‌دارند. کمی انعطاف در پنل پشتی، به خصوص نزدیک ورودی‌ها وجود دارد به گونه‌ای که انگار پلاستیک این قسمت نرم‌تر است، اما این را نمی‌توان یک ایراد حساب کرد.

کیفیت تصویر UQ9000

این تلویزیون از نظر کیفیت تصویر برای نمایش‌های معمولی گزینه مطلوبی است. چون ال جی در آن از رزولوشن 4K در حالت خوبی نمایش می‌دهد. اما در محیط‌های تاریک و بسیار روشن نمی‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد. در ادامه همراه باشید تا با جزئیات بیشتری آشنا شوید.

کنتراست

متأسفانه، تلویزیون ال‌ جی UQ9000 کنتراست بسیار ضعیفی دارد، بنابراین اگر در اتاقی تاریک هستید، رنگ‌های مشکی خالص دیده نمی‌شود و لکه‌دار به نظر می‌رسند و در صحنه‌های تاریک جزئیات دیده نمی‌شود. همچنین قابلیت لوکال دایمینگ برای بهبود نمایش در صحنه‌های تاریک وجود ندارد. سایز 50، 60 و 70 اینچی این مدل از پنل VA استفاده می‌کنند و کنتراست بسیار بهتری دارند.

روشنایی SDR

تلویزیون ال جی UQ9000 دارای روشنایی قابل قبول در روشنایی SDR است. این تلویزیون به اندازه کافی روشن می‌شود در برابر تابش نور آفتاب نیز تا حدودی مطلوب است، اما برای اتاق‌های روشن با روشنایی بالا و نور مصنوعی توصیه نمی‌شود. از طرف دیگر، هیچ تغییری در روشنایی با صحنه‌های مختلف وجود ندارد که بسیار عالی است. دقت داشته باشید این اندازه‌ گیری‌ها در حالت تصویر Expert (فضای تاریک، شب)، با روشنایی پنل در حالت نرمال و دمای رنگ گرم در درجه 50 انجام شده است. برای اطلاعات بیشتر درباره HDR و SDR به مطلب مقایسه HDR و SDR مراجعه کنید.

اوج روشنایی HDR

متأسفانه، تلویزیون UQ9000 ال جی اوج روشنایی نا امید کننده‌ای در HDR دارد. در ترکیب با نسبت کنتراست پایین و عدم وجود ویژگی لوکال دایمینگ، هایلایت‌های روشن در محتوای HDR به هیچ وجه خوب نیستند و با درخشندگی مشابه با بقیه صحنه‌ها نمایش داده می‌شوند. در بیشتر صحنه‌ها تغییری در روشنایی وجود ندارد، اما هایلایت بسیار کوچک به طور قابل توجهی کم رنگ دیده می‌شوند.

یکنواختی خاکستری

تلویزیون UQ9000 ال جی یکنواختی خاکستری متوسطی دارد. در تست‌های انجام شده بخش‌های تیره‌تر قابل توجهی در سراسر صفحه نمایش وجود دارد که هنگام تماشای ورزش یا استفاده از آن به عنوان مانیتور یا هر زمان دیگری که مناطق وسیعی از رنگ یکنواخت روی صفحه دارید، این تیرگی احساس می‌شود. کناره‌های صفحه نمایش نیز تیره‌تر از مرکز نمایشگر دیده می‌شوند.

یکنواختی مشکی

متأسفانه ال‌ جی UQ9000 یکنواختی مشکی متوسطی دارد. کل صفحه به دلیل نسبت کنتراست پایین تا حدودی روشن به نظر می‌رسد. این در حالی است که در آن از قابلیت‌های مانند لوکال دایمینگ نیز خبری نیست. نکته: سایزهای 50، 60 و 70 اینچی این مدل از پنل VA استفاده می‌کنند و کنتراست بسیار بهتری دارند و در نتیجه یکنواختی مشکی بهتری دارند.

بازتاب نور و زاویه دید

تلویزیون ال‌ جی UQ9000 انتخاب مناسبی برای سالن‌های بزرگ است، زیرا هنگام مشاهده با زاویه متوسط، تصویر دقیق باقی می‌ماند. همچنین این تلویزیون دارای قابلیت بازتاب خوبی است. این تلویزیون در برابر تابش نیز عملکرد مطوبی دارد و تا حدودی خوب به نظر می‌رسد، اما به دلیل اینکه روشنایی در آن محدود است، نمی‌تواند بر تابش خیره کننده شدید در یک اتاق روشن غلبه کند.

سازگاری با کنسول‌های بازی

تلویزیون UQ9000 ال جی نمی‌تواند از کیفیت کاملی از Xbox Series X و PS5 را برای شما نمایش دهد. این تلویزیون از نرخ فریم بالا در 120 هرتز پشتیبانی نمی‌کنند و به هیچ وجه در آن از نرخ نوسازی متغیر پشتیبانی نمی‌شود. از سوی دیگر، زمانی که بازی را شروع می‌کنید، به‌ طور خودکار به حالت بازی با تأخیر کم انتقال می‌شود، بنابراین لازم نیست نگران تغییر تنظیمات در هنگام بازی باشید.

پورت‌های ورودی

تلویزیون ال جی UQ9000متأسفانه، این تلویزیون از هیچ فرمت DTS پشتیبانی نمی‌کند، که نا امید کننده است زیرا بسیاری از Blu-ray ها از این فرمت برای تراک صوتی اصلی خود استفاده می‌کنند. اگر قصد دارید از تلویزیون با پخش کننده بلوری UHD استفاده کنید، باید به جای استفاده از eARC، صدای پخش کننده خود را به سیستم سینمای خانگی خود متصل کنید.

ویژگی‌های هوشمند UQ9000

تلویزیون ال جی UQ9000 نسخه 2022 رابط هوشمند اختصاصی webOS ال‌ جی را اجرا می‌کند. این رابط کاربری بسیار سریع و آسان عمل می‌کند و نسخه به روز شده اکنون از پروفایل‌های کاربر پشتیبانی می‌کند، به این معنی که می‌توانید صفحه اصلی را برای کاربران مختلف سفارشی کنید. ال جی این ویژگی را به عنوان نسخه 22 تبلیغ می‌کند که تغییری نسبت به سیستم نسخه قبلی است. در نظر داشته باشید که در داخل، به نظر می‌رسد که ال‌ جی همچنان از سیستم نسخه‌سازی قدیمی استفاده می‌کند، زیرا صفحه اطلاعات تلویزیون نسخه webOS TV را نسخه 7.1.0 گزارش می‌کند.

رابط کاربری

سیستم عامل این تلویزیون در سال 2022 ارائه شده است. این سیستم عامل نسبت به سال قبل عملکرد بسیار بهتری دارد و بسیار روان‌تر عمل می کند. همچنین از طریق آن می‌توان دسترسی سریع‌تری به اینترنت داشته باشید و از طریق هوش مصنوعی به راحتی با استفاده از صدای خودتان تلویزیون را مدیریت کنید و بر آن نظارت داشته باشید. 

ریموت هوشمند

تلویزیون ال جی UQ9000این تلویزیون با همان کنترل جادویی ال‌ جی که در تلویزیون‌های رده بالای ال‌ جی، مانند C2، ارائه شده است، همچنین می‌توانید از کنترل از راه دور مانند یک اشاره‌گر استفاده کنید و به راحتی می‌توانید در میان منوها جستجو انجام دهید. همچنین این کنترل از دستیار صوتی پشتیبانی می‌کند. شما می‌توانید از دستورات صوتی برای تغییر ورودی‌ها و باز کردن برنامه‌ها و جستجوی محتوا در برنامه‌ها و حتی تنظیم تنظیمات اولیه استفاده کنید.

مجموع عملکرد های UQ9000 در زمینه های مختلف

تلویزیون ال جی UQ9000 به طور کلی یک تلویزیون سطح متوسط است. مدل جانشین این تلویزیون تلویزیون ال جی UR9000 است و بالاترین مدل اقتصادی ال‌جی است که بالاتر از تلویزیون ال جی UR8000 و پایین‌تر از سری‌های نانوسل و QNED ال‌جی قرار دارد. همچنین این تلویزیون برای نمایش فیلم‌ها در اتاقی با نور متوسط گزینه خوبی است، زیرا به دلیل حداکثر روشنایی محدود نمی‌تواند تابش خیره کننده زیادی از نور را تحمل کند. این تلویزیون برای استفاده در اتاق‌های تاریک نمی‌تواند پاسخگو نیازهای شما باشد، زیرا نسبت کنتراست پایین، یکنواختی متوسط دارد، و هیچ ویژگی تیرگی موضعی ندارد و از قابلیت لوکال دایمنیگ برخوردار نیست. همچنین دارای تاخیر ورودی کمی است و برای تجربه یک بازی با گرافیک بالا پاسخگو است، اما هیچ ویژگی پیشرفته‌ای مانند نرخ نوسازی متغیر برای بازی‌های نسل نهمی وجود ندارد. در نهایت، به طور کلی برای استفاده به عنوان مانیتور گزینه خوبی است و می‌تواند کروما در رزولوشن 4:4:4 را به درستی نمایش دهد.

آنباکس و کالیبراسیون تلویزیون ال جی UQ9000

در ویدئوی زیر به صورت کامل بازگشایی تلویزیون ال جی UQ9000 انجام شده و شما می‌توانید با شیوه اصولی نصب و راه اندازی این تلویزیون آشنا شوید؛ همچنین در ادامه‌ی ویدئو، کارشناس سلام بابا وارد منوی تلویزیون شده و شما را با بخش‌های مختلف آشنا خواهد کرد تا به آسانی کالیبراسیون تلویزیون خود را انجام دهید.

بررسی نهایی تلویزیون ال جی UQ9000

در مجموع این تلویزیون گزینه مناسب و مطلوبی از نظر قیمت و کیفیت ساخت است. می‌تواند برای افرادی که به دنبال یک تلویزیون اقتصادی هستند گزینه بسیار خوب و مقرون به صرفه‌ای باشد. هرچند ایرادها و مشکلاتی در این تلویزیون دیده می‌شود اما در کنار آن نقاط قوتی هم دارد و می‌تواند به عنوان یک تلویزیون میان‌رده مورد قبول واقع شود. برای خرید این تلویزیون می‌توانید به فروشگاه سلام بابا مراجعه فرمایید. 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

حتما ببینید

تلویزیون سونی X90L

بررسی تخصصی تلویزیون سونی X90L

تلویزیون سونی X90L سونی از جمله بزرگترین تولیدکننده‌های تلویزیون رده‌بالا و باکیفیت در دنیا است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *