بررسی تلویزیون سونی x80k

بررسی تخصصی تلویزیون سونی X80K

تلویزیون سونی X80K

بدون شک تلویزیون‌های برند سونی یکی از محبوب‌ترین محصولات موجود در بازار ایران به حساب می‌آید که از قدیم، مورد توجه و استقبال خریداران قرار می‌گرفت؛ در این تلویزیون‌های سری هشت سونی به دلیل قیمت مناسب و امکانات عالی در سالیان اخیر توانسته آمار فروش بسیار خوبی را به خود اختصاص دهد که در این مقاله قصد داریم به یکی از این محصولات یعنی تلویزیون سونی X80K بپردازیم.

X80K یکی از تلویزیون‌های میان‌رده از سری مدل‌های 2022 سونی بوده که به نوعی جایگزین مدل X80J سال 2020 بوده و یک مدل پایین‌تر از X85K سال 2022 به حساب می‌آيد. X80K در مقایسه با مدل‌های رده بالاتر، از نظر قابلیت‌های ویژه برای گیمینگ کمی ساده به نظر می‌رسد، زیرا فاقد پشتیبانی از نرخ نوسازی متغیر (VRR) و HDMI با پهنای باند 2.1 است و به پنل 60 هرتز محدود می‌شود. با این حال، با همان رابط کاربری Google TV ارائه شده که استور آن از تنوع بسیار بالایی برخوردار است، و با وب‌کم اختصاصی سونی سازگار می‌شود، بنابراین می‌توانید از آن برای برقراری تماس‌های ویدیویی با استفاده از هندزفری استفاده کنید. همچنین ریموت کنترل موجود در آن دارای یک میکروفون داخلی برای کنترل صدا است که به شما این امکان می‌دهد تا از طریق صدا دستورات صوتی خود را به تلویزیون ابلاغ کنید. در کل این تلویزیون با توجه به برچسب قیمتی اختصاص داده شده برای افرادی که علاقمند به خرید یک تلویزیون سونی برای استفاده‌های روزمره نظیر تماشای اخبار یا برنامه‌های تلویزیونی مناسب بوده که در ادامه به تشریح امکانات و ویژگی‌های آن خواهیم پرداخت پس از شما دعوت می‌کنیم ضمن تماشای ویدیوی بررسی تلویزیون سونی X80K زیر، تا پایان مطلب نیز همراه ما باشید.

نمره اجرایی در استفاده کلی 6.8نمره اجرایی در تماشای فیلم 5.7نمره اجرایی در برنامه‌های تلویزیونی 7.9نمره اجرایی در برنامه‌های ورزشی 7.5نمره اجرایی در بازی‌های ویدیویی 6.7نمره اجرایی در HDR ویدیو 5.7نمره اجرایی در HDR بازی 6.8نمره اجرایی در مانیتورینگ 8.1

 X80K سونی در کل یک تلویزیون نسبتا خوب به حساب می‌آید. X80K یک تلویزیون خوب برای تماشای برنامه‌های ورزشی یا در قسمت‌های نشیمن یک سالن بزرگ است زیرا زاویه دید وسیعی دارد و تصویر به خوبی در همه جای آن دیده می‌شود. همچنین دارای انعکاس مناسبی از نور و حداکثر روشنایی SDR مطلوبی است، بنابراین این تلویزیون برای اتاق‌هایی که نور کمی در آن‌ها وجود دارد مناسب است. همچنین برای تماشای فیلم یا بازی در اتاق‌های تاریک گزینه خوبی نیست، زیرا نسبت کنتراست پایینی دارد و فاقد ویژگی کاهش نور محلی است. عملکرد HDR آن نیز پایین‌تر از حد معمول بوده زیرا دارای حداکثر روشنایی HDR پایینی است.

شاید تلویزیون X80K برای تماشای فیلم در اتاق‌های تاریک انتظارات همه را برآورد نکند؛ زیرا نسبت کنتراست پایینی دارد و نور موضعی آن نیز پایین است و همین موجب می‌شود که رنگ‌های مشکی در تاریکی خاکستری به نظر برسند. همچنین، یک‌نواختی مشکی در آن بسیار ناامید کننده است زیرا نور پس زمینه منحرف کننده‌ای در ارائه تصویر وجود دارد. گذشته از این‌ها هیچ مشکلی در پخش محتوای DVD و Blu-ray ندارد، اما فقط لرزش را از تصاویر 24p حذف می‌کند اما این وضعیت برای برنامه‌های بومی یا دستگاه‌های استریم که قابلیت Match Frame Rate را ندارند به کار گرفته نشده است.

تلویزیون سونی مدل X80K برای تماشای برنامه‌های تلویزیونی بسیار مطلوب است. این تلویزیون به لطف زاویه دید گسترده، تصویر از کناره‌ها نمایش دقیقی دارد، بنابراین انتخاب خوبی برای سالن‌های وسیع است. همچنین از حداکثر روشنایی مطلوب و کنترل بازتاب در تصویر مناسبی برخوردار بوده، برای همین در هنگام تماشای برنامه‌های تلویزیونی در اتاق‌هایی با نور کم گزینه مناسبی است، اما در اتاق‌های با روشنایی بالا مشکل دارد و وضوح تصویر در آن به حداقل می‌رسد.

X80K سونی برای تماشای برنامه‌های ورزشی یک تلویزیون خوب است. این تلویزیون یک انتخاب مناسب برای استفاده در اتاق‌هایی با نور مطلوب بوده زیرا دارای بازتاب مناسب و حداکثر روشنایی خوبی است. همچنین اگر می‌خواهید بازی را در یک فضای نشیمن وسیع تماشا کنید، زاویه دید گسترده‌ای دارد و یک گزینه مطلوب به حساب می آید، و این به این معنی بوده که تصویر از طرفین یکسان به نظر می‌رسد. اما متأسفانه، زمان پاسخ‌دهی تصویر سریع به نظر نمی‌رسد و در همگام پخش توپ‌هایی که سریع حرکت می‌کنند، تاری نسبی وجود دارد و این نمی‌تواند مطلوب باشد.

تلویزیون سونی X80K برای پخش گیم ویدیو یک گزینه مناسب است. هر چند این تلویزیون میان‌رده است و ویژگی‌های زیادی برای بازی مانند پشتیبانی از نرخ نوسازی متغیر یا HDMI با پهنای باند 2.1 را ندارد، اما برا کنسول‌های نسل هشتمی که فریم پایین‌تری دارند خوب است ولی برای بازی‌هایی مانند PS5 یا Xbox Series X که نرخ فریم بالاتری دارند از مطلوب نیست. این تلویزیون دارای تاخیر ورودی کمی بوده، و زمان پاسخ آن فقط متوسط است، بنابراین برخی از حرکت‌ها در تصویر کمی تار به نظر می‌رسند.

X80K برای تماشای فیلم‌های HDR بسیار عملکرد خوبی ندارد. اگر چه از HDR10 و Dolby Vision نیز در آن پشتیبانی شده است و طیف رنگی گسترده‌ای را نمایش می‌دهد، اما با این حال در تست‌های انجام شده محتوای HDR خوب به نظر نمی‌رسد. همچنین نسبت کنتراست بسیار پایینی دارد، به این معنی که رنگ‌های مشکی‌ در تاریکی خاکستری به نظر می‌رسند و گذشته از این‌ها X80K برای بهبود کنتراست، ویژگی کاهش نور موضعی در تصویر را ندارد. همچنین، اوج روشنایی HDR در تصویر مطلوب نیست و این معنی هایلایت‌های تصویر آنطور که باید ظاهر نمی‌شوند.

تلویزیون سونی X80K برای بازی‌های HDR یکی از گزینه‌های نسبتا خوب است، هرچند عملکرد چشم‌گیری ندارد. تاخیر ورودی پایینی دارد، و زمان پاسخ‌دهی آن نسبتا مناسب است، اما با این حال برخی از محتوای سریع دارای تاری نسبی هستند. همچنین متأسفانه محتوای HDR خوب به نظر نمی‌رسد زیرا رنگ مشکی در تاریکی خاکستری به نظر می‌رسد. گذشته از این‌ها یکنواختی مشکی بسیار نا امید کننده است. همچنین، اوج روشنایی HDR پایینی دارد، بنابراین هایلایت‌ها در تصویر ظاهر نمی‌شوند.

X80K برای استفاده به عنوان مانیتور در کامپیوتر بسیار عالی است. چون از زاویه دید گسترده‌ای برخوردار بوده و حتی که اگر در نزدیک رو به روی آن بنشینید، تصویر در لبه‌ها دقیق باقی می‌ماند. همچنین تصاویر بزرگ و تقریبا یک رنگ، مانند یک صفحه وب، عالی به نظر می‌رسند، زیرا یک‌نواختی خاکستری بسیار خوبی دارد. همچنین متن را با سیگنال‌های 1080p و تصویر 4K را به خوبی نمایش می‌دهد زیرا کروما مناسب 4:4:4 همه رزولوشن‌ها را به خوبی نمایش می‌دهد و به لطف تاخیر ورودی کم، حرکات ماوس به خوبی دیده می‌شود.

 

طراحی تلویزیون سامسونگ X80K

X80K از تلویزیون‌هایی است که طراحی آن مقداری شبیه به تلویزیون X80J بوده و مقداری بیشتری نیز از نظر ظاهری بسیار شبیه به تلویزیون X85J است. این تلویزیون با وجود این که در طراحی بسیار مبتدی و اولیه ارائه شده است اما دارای ظاهر زیبا و استایل بسیار خوش فرمی است که در لیست بهترین تلویزیون‌های سونی 2023 هم قرار گرفته است.

تلویزیون سونی x80k

پایه نگهدارنده

پایه‌ها در تلویزیون X80K معمولی است، پایه‌ها در این تلویزیون فلزی هستند که بسیار که نگه دارندگی بسیار خوبی دارند، که برای برای قرار دادن آن به یک میز بزرگ نیاز دارید. در نظر داشته باشید این پایه‌ها به خوبی از تلویزیون پشتیبانی می‌کند و صفحه نمایش را تا میزان 3.3 اینچ از روی میز بلند می‌کند، به این معنی که اکثر ساندبارها را به خوبی می‌توان در زیر آن قرار داد بدون آن که جلوی دید گرفته شود.

پایه x80k

قسمت پشتی تلویزیون

X80K در قسمت پشت دارای یک طرح شطرنجی زیبا است که جلوه فوق‌العاده‌ای به آن می‌بخشد. در این تلویزیون ورودی‌ها رو در قسمت پشتی در پهلو آن قرار گرفته‌اند، و همین موجب می‌شود تا در هنگام نصب آن بر روی دیوار دسترسی به آن‌ها بسیار مشکل باشد. همچنین سونی برای این تلویزیون از قسمت‌هایی برای انتقال کابل استفاده کرده است که مانع به هم ریختگی کابل‌ها می‌شود.

پشت تلویزیون سونی x80k

حاشیه صفحه در X80K

این تلویزیون از دسته نمایشگرهای تمام صفحه به حساب می‌آید که دارای حاشیه بسیار کم 1.5 سانتیمتری است و این حاشیه نسبتا خوبی برای یک تلویزیون است. البته نسبت به بسیاری از مدل‌های از حاشیه صفحه بزرگ‌تری برخوردار است و زیبایی کمتری دارد.

قالب تلویزیون سونی x80k

ضخامت

ضخامت تلویزیون یکی دیگر از مواردی است که امروزه با توجه به پیشرفت‌های موجود خریدار توجه وِیژه‌ای به آن دارد به گونه‌ای که حس زیبایی را در باریک‌تر بودن آن به دست می‌آورند. سونی نیز برای این تلویزیون ضخامت نسبتا خوب 6.9 سانتیمتر را در نظر گرفته است هرچند این مقدار نسبت به بسیاری از محصولات زیاد است اما با این حال خوب به حساب می‌آید.

ضخامت تلویزیون سونی X80k

کیفیت ساخت

سونی X80K از کیفیت ساخت مناسبی برخودار است، این تلویزیون از نظر کیفیت بالاتر از انتظار شما بوده، سونی در آن از پایه‌های فلزی بسیار محکمی پشتیبانی کرده است که به خوبی می‌تواند وزن تلویزیون را تحمل کند و آن را در ارتفاع مناسبی از روی میز بالا ببرد. بدنه تلویزیون کاملاً از پلاستیک ساخته شده است که که به خوبی مونتاژ شده، اما باید در نظر داشت که پلاستیک خیلی محکم نیست و می‌تواند آسیب پذیر باشد. همچنین پنل پشتی در قسمت مرکزی به راحتی خم می‌شود و این نمیتوان خوب باشد.

کیفیت تصویر X90K

این تلویزیون دارای کیفیت تصویر 4K در رزولوشن 3840X2160 پیکسل است. وضوح تصویر با توجه به فناوری‌هایی که در آن به کار گرفته شده است می‌تواند تصاویر را در شکل بسیار مطلوبی نمایش دهد. هرچند نسبت کنتراست در آن پایین است و رنگ مشکی در تصاویر خاکستری نمایش داده می‌شود. همچنین نبود قابلیت لوکال دایمینگ در آن این ضعف را قوی‌تر کرده است. این در حالی است که زاویه دید تلویزیون بسیار عالی است و برای نمایش‌های گروهی می‌تواند گزینه فوق‌العاده‌ای باشد.

کنتراست

سونی X80K نسبت کنتراست در این تلویزیون اصلا خوب نیست، بنابراین رنگ سیاه در این تلویزیون در تاریکی خاکستری به نظر می‌رسد و انتخاب خوبی برای تماشای فیلم نیست. متأسفانه، ویژگی لوکال دایمینگ نیز برای بهبود نسبت کنتراست در آن وجود ندارد.

روشنایی SDR

سونی X80K دارای حداکثر روشنایی SDR مناسبی است. برای اتاق‌هایی که نور در آن‌ها محدود و کم است یک تلویزیون خوب به حساب می‌آید. اما در نظر داشته باشید اگر آن را در مقابل پنجره قرار دهید، روشنایی آن به حد کافی نمی‌رسد و نمی‌تواند در برابر تابش شدید عملکرد خوبی داشته باشد. البته در نظر داشته باشید این تلویزیون می‌تواند روشنایی خود را در صحنه‌های مختلف به طور مداوم حفظ می‌کند.

اوج روشنایی HDR

اوج روشنایی HDR در این تلویزیون کمتر از حد مجاز است. اگرچه کمی روشن‌تر از حالت SDR است، اما برای برجسته‌ کردن و ارائه یک تجربه رضایت‌بخش از تصویر  HDR کافی نیست. همچنین برخی از همچنین صحنه‌هایی که روشنایی بالایی دارند مقداری تاریک‌تر دیده می‌شوند و روشنایی آن‌ها دقیق نمایش داده نمی‌شود. 

روشنایی HDR در حالت بازی مثل حالت عادی آن است و هیچ تفاوت قابل مشاهده ای وجود ندارد. این نتایج در حالت تصویر بازی با حداکثر روشنایی و دمای رنگ در Expert 2 اندازه گیری شده است.

یکنواختی خاکستری

تلویزیون سونی X90K یکنواختی خاکستری نسبتا خوبی دارد. این تلویزیون در گوشه‌ها تیره دیده می‌شود، اما در مرکز تصویر یک نواختی دارد. در کل می‌توان گفت مطلوب و قابل قبول و مطلوب است.

یکنواختی مشکی

یکنواختی مشکی در این تلویزیون بسیار نا امید کننده است. سمت راست پایین صفحه نمایش در رنگ مشکی بسیار بد به نظر می‌رسد. زیرا نور پس زمینه بسیار بالایی در آن وجود دارد. همچنین بقیه قسمت‌های صفحه به دلیل کنتراست کم آبی نمایش داده می‌شود. متأسفانه، همچنین برای بهبود این وضعیت نیز سونی از قابلیت لوکال دایمینگ استفاده نکرده است.

بازتاب نور و زاویه دید

سونی X80K زوایای دید بسیار خوبی دارد. هنگام تماشای از کناره سالن، تصویر تلویزیون فوق‌العاده دقیق باقی می‌ماند، و حتی اگر صفحه نمایش در زوایای واقعاً باز تیره‌تر به نظر برسد، باز هم برای تماشای تلویزیون با چیدمان صندلی‌های وسیع به اندازه کافی خوب است. گذشته از این مدیریت بازتاب نور در تصویر مناسب است و اگر چند لامپ در در محیط روشن شود و روشنایی بیش از حد باشد باز هم تصویر دقیق و با کیفیت ارائه می‌شود، اما وقتی انعکاس‌های قوی مانند نور آفتاب از پنجره می‌آیند، انعکاس بسیار بد می‌شود و تصویر بسیار تاریک می‌شود.

سازگاری با کنسول‌های بازی

از آنجایی که X80K به HDMI 2.0 و نرخ تازه سازی 60 هرتز محدود شده است، نمی‌تواند هیچ بازی از Xbox Series X یا PS5 بالاتر از 4K @ 60Hz اجرا کند. البته در نظر داشته باشید هنگامی که بازی را از یک دستگاه سازگار راه اندازی می‌کنید تأخیر در ورودی آن بسیار کم است، تلویزیون X80K از قابلیت HDR10+ پشتیبانی نمی‌کند، بنابراین اگر می‌خواهید محتوای HDR را در بهترین حالت تماشا کنید، باید به HDR10 تکیه کنید.

پورت‌های ورودی

سونی در این تلویزیون از چهار درگاه HDMI استفاده کرده است و در کنار آن شما دو درگاه USB دارید که یکی از آن‌ها در حالت USB3 قرار دارد. گذشته از این تلویزیون به خروجی هدفون و درگاه اوپتیکال مجهز شده است. در نظر داشته باشید پهنای باند 2.0 برای درگاه های HDMI در نظر گرفته شده است. 

پورت تلویزیون سونی x80k

ویژگی‌های هوشمند X90K

سونی X80K در این تلویزیون از رابط Google TV که مشابه سایر تلویزیون‌های سونی بوده استفاده به عمل آورده است. پیمایش در میان منو در این سیستم عامل بسیار راحت به نظر می‌رسد، و هیچ مشکل در آن وجود ندارد، اما اگر به آن عادت ندارید، ممکن است کمی طول بکشد تا استفاده از آن را یاد بگیرید.

رابط کاربری

این تلویزیون دارای سیستم عامل اندروید ارائه شده در سال 2022 بوده که از دسترسی بسیار خوبی به انواع برنامه‌ها در آن استفاده شده است. و این امکان برای شما وجود دارد تا به راحتی در گوگل از طریق موتور جستجوگر موجود به انواع داده‌ها دسترسی داشته باشید و از تنوع بسیار بالای بازی‌ها و برنامه‌های موجود در آن استفاده کنید. 

ریموت هوشمند

سونی یک کنترل از راه دور کاملا مشابه باهمه تلویزیون‌های 2022 منتشر کرده، که بسیار کوچک‌تر و شیک‌تر از مدل‌های قدیمی تر، و فاقد صفحه‌نمایش است. البته در عوض، با فشار دادن دکمه ‘123’ یک numpad مجازی جدید بر روی صفحه نمایش ظاهر شود که عالی است. همچنین این ریموت دارای یک میکروفون داخلی برای کنترل صدای شما است که می‌‌توانید از طریق صدای خودتان از آن بخواهید تا ورودی‌ها را تغییر دهد، همچنین می‌توانید از آن برای باز کردن برنامه‌ها و تغییر تنظیمات خاصی مانند روشنایی را انجام کمک بگیرد.

ریموت تلویزیون سونی x80k

مجموع عملکرد های X90K در زمینه های مختلف

سونی X80K در کل تلویزیون نسبتا خوب است. X80K یک تلویزیون خوب برای تماشای برنامه‌های ورزشی یا در قسمت‌های نشیمن یک سالن بزرگ است زیرا زاویه دید وسیعی دارد و تصویر به خوبی در همه جای آن دیده می‌شود. همچنین دارای انعکاس مناسبی از نور و حداکثر روشنایی SDR مطلوبی است، بنابراین این تلویزیون برای اتاق‌هایی که نور کمی در آن‌ها وجود دارد مناسب است. همچنین برای تماشای فیلم یا بازی در اتاق‌های تاریک گزینه خوبی نیست، زیرا نسبت کنتراست پایینی دارد و فاقد ویژگی کاهش نور محلی است. عملکرد HDR آن نیز پایین‌تر از حد معمول بوده زیرا دارای حداکثر روشنایی HDR پایینی است.

پخش فیلم ها

تلویزیون X80K برای تماشای فیلم در اتاق‌های تاریک نمی‌تواند یک تلویزیون خوب باشد. زیرا نسبت کنتراست پایینی دارد و نور موضعی آن نیز پایین است، و همین موجب می‌شود که رنگ‌های مشکی در تاریکی خاکستری به نظر برسند. همچنین، یک‌نواختی مشکی در آن بسیار نا امید کننده است زیرا نور پس زمینه منحرف کننده‌ای در ارائه تصویر وجود دارد. گذشته از این‌ها هیچ مشکلی در پخش محتوای DVD و Blu-ray ندارد، اما فقط لرزش را از تصاویر 24p حذف می‌کند اما این وضعیت برای برنامه‌های بومی یا دستگاه‌های استریم که قابلیت Match Frame Rate را ندارند به کار گرفته نشده است.

نقاط قوت

✅ پردازنده به خوبی محتوای کم کیفیت را ارتقا میدهد

✅ تأخیر در ورودی خوب است و محتوا با فریم پایین به خوبی نمایش داده میشود

نقاط ضعف

🔴 فقط لرزش را از منابع 24p می‌تواند حذف کند.

🔴 نسبت کنتراست پایین است

🔴 فاقد ویژگی لوکال دایمینگ

🔴 یک نواختی مشکی نا امید کننده

پخش برنامه های تلویزیونی

تلویزیون سونی مدل X80K برای تماشای برنامه‌های تلویزیونی بسیار مطلوب است. این تلویزیون به لطف زاویه دید گسترده، تصویر از کناره‌ها نمایش دقیقی دارد، بنابراین انتخاب خوبی برای سالن‌های وسیع است. همچنین از حداکثر روشنایی مطلوب و کنترل بازتاب در تصویر مناسبی برخوردار بوده، برای همین در هنگام تماشای برنامه‌های تلویزیونی در اتاق‌هایی با نور کم گزینه مناسبی است، اما در اتاق‌های با روشنایی بالا مشکل دارد و وضوح تصویر در آن به حداقل می‌رسد.

نقاط قوت

✅ پردازنده به خوبی محتوای کم کیفیت را ارتقا می‌دهد

✅ زاویه دید گستره است

✅ کیفیت تصویر در محیط‌های خیلی روشن حفظ می‌شود

نقاط ضعف

🔴 در برابر تابش خورشید از پنجره تصویر تار می‌شود 

تماشای مسابقات ورزشی

سونی X80K برای تماشای برنامه‌های ورزشی یک تلویزیون خوب است. این تلویزیون یک انتخاب مناسب برای استفاده در اتاق‌هایی با نور مطلوب بوده زیرا دارای بازتاب مناسب و حداکثر روشنایی خوبی است. همچنین اگر می‌خواهید بازی را در یک فضای نشیمن وسیع تماشا کنید، زاویه دید گسترده‌ای دارد و یک گزینه مطلوب به حساب می آید، و این به این معنی بوده که تصویر از طرفین یکسان به نظر می‌رسد. اما متأسفانه، زمان پاسخ‌دهی تصویر سریع به نظر نمی‌رسد و در همگام پخش توپ‌هایی که سریع حرکت می‌کنند، تاری نسبی وجود دارد و این نمی‌تواند مطلوب باشد.

نقاط قوت

✅ پردازنده به خوبی محتوای کم کیفیت را ارتقا می‌دهد

✅ زاویه دید گستره است

✅ کیفیت تصویر در محیط‌های خیلی روشن حفظ می‌شود

نقاط ضعف

🔴 در برابر تابش خورشید از پنجره تصویر تار می‌شود 

🔴 در صحنه‌های سریع تصویر مقداری تار می‌شود

پخش فیلم های HDR

X80K برای تماشای فیلم‌های HDR بسیار عملکرد خوبی ندارد. اگر چه از HDR10 و Dolby Vision نیز در آن پشتیبانی شده است و طیف رنگی گسترده‌ای را نمایش می‌دهد، اما با این حال در تست‌های انجام شده محتوای HDR خوب به نظر نمی‌رسد. همچنین نسبت کنتراست بسیار پایینی دارد، به این معنی که رنگ‌های مشکی‌ در تاریکی خاکستری به نظر می‌رسند و گذشته از این‌ها X80K برای بهبود کنتراست، ویژگی کاهش نور موضعی در تصویر را ندارد. همچنین، اوج روشنایی HDR در تصویر مطلوب نیست و این معنی هایلایت‌های تصویر آنطور که باید ظاهر نمی‌شوند.

نقاط قوت

✅ رنگ‌ها را به صورت گسترده پردازش و نمایش می‌دهد

نقاط ضعف

🔴 نسبت کنتراست پایین است

🔴 فاقد ویژگی لوکال دایمینگ

🔴 یک نواختی مشکی نا امید کننده

🔴 اوج روشنایی HDR پایین است

نمایش بازی های ویدیویی در تلویزیون سونی X90K

تلویزیون سونی X80K برای پخش گیم ویدیو یک گزینه مناسب است. هر چند این تلویزیون میان‌رده است و ویژگی‌های زیادی برای بازی مانند پشتیبانی از نرخ نوسازی متغیر یا HDMI با پهنای باند 2.1 را ندارد، اما برا کنسول‌های نسل هشتمی که فریم پایین‌تری دارند خوب است ولی برای بازی‌هایی مانند PS5 یا Xbox Series X که نرخ فریم بالاتری دارند از مطلوب نیست. این تلویزیون دارای تاخیر ورودی کمی بوده، و زمان پاسخ آن فقط متوسط است، بنابراین برخی از حرکت‌ها در تصویر کمی تار به نظر می‌رسند.

نقاط قوت

✅ تأخیر در ورودی خوب است و محتوا با فریم پایین به خوبی نمایش داده می‌شود

نقاط ضعف

🔴 نسبت کنتراست پایین است

🔴 در صحنه‌های سریع تصویر مقداری تار می‌شود

🔴 از قابلیت VRR پشتیبانی نمی‌کند

قابلیت استفاده به عنوان مانیتور

X80K برای استفاده به عنوان مانیتور در کامپیوتر بسیار عالی است. چون از زاویه دید گسترده‌ای برخوردار بوده و حتی که اگر در نزدیک رو به روی آن بنشینید، تصویر در لبه‌ها دقیق باقی می‌ماند. همچنین تصاویر بزرگ و تقریبا یک رنگ، مانند یک صفحه وب، عالی به نظر می‌رسند، زیرا یک‌نواختی خاکستری بسیار خوبی دارد. همچنین متن را با سیگنال‌های 1080p و تصویر 4K را به خوبی نمایش می‌دهد زیرا کروما مناسب 4:4:4 همه رزولوشن‌ها را به خوبی نمایش می‌دهد و به لطف تاخیر ورودی کم، حرکات ماوس به خوبی دیده می‌شود.

نقاط قوت

✅ زاویه دید گستره است

✅ کیفیت تصویر در محیط‌های خیلی روشن حفظ می‌شود

✅ تأخیر در ورودی خوب است و محتوا با فریم پایین به خوبی نمایش داده می‌شود

✅ کروما مناسب است و حتی رزولوشن 4:4:4 را نمایش می‌دهد

نقاط ضعف

🔴 در برابر تابش خورشید از پنجره تصویر تار می‌شود


X80K سونی بخریم یا نه؟

سریال نامبر تلویزیون سونی x80k

در کل این تلویزیون محصولی نسبتا خوب با امکاناتی مطلوب است که قیمت نسبتا خوبی هم دارد و می‌تواند گزینه خوبی برای خرید باشد. هر چند در آن ایراداتی وجود دارد که با توجه به قیمت آن زیاد به چشم نمی‌آید و اگر می‌خواهید یک محصول خوب از برند سونی را تهیه کنید یقینا گزینه مطلوبی برای شما خواهد بود؛ البته اگر بودجه بیشتری در اختیار دارید توصیه می‌کنم حتما نیم نگاهی به مدل X90K هم داشته باشید که در یک مطلب جداگانه به بررسی آن پرداخته‌ایم و برای مطالعه آن در اینجا کلیک کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 6 میانگین: 4.7]

حتما ببینید

تلویزیون سونی X90L

بررسی تخصصی تلویزیون سونی X90L

تلویزیون سونی X90L سونی از جمله بزرگترین تولیدکننده‌های تلویزیون رده‌بالا و باکیفیت در دنیا است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *