نقد و بررسی تلویزیون سونی X85J

تلویزیون سونی X85J

نقد و بررسی تلویزیون سونی X85J

تلویزیون سونی X85J یکی از تلویزیون‌های جدید با کیفیت 4K است که به دلیل بهره‌مندی از قابلیت‌های به روز و متنوع در عین قیمت مناسب و اقتصادی بسیار محبوب و معروف شده است. طبق بررسی‌های انجام شده این محصول می‌تواند انتخابی مناسب برای نیازهای معمول باشد و کیفیتی میان رده را به کاربران خود ارائه دهد. عملکرد چشمگیر این محصول سونی در خصوص کنتراست تصویر، نمایش یکنواخت مشکی و همچنین محیط کاربری هوشمند باعث شده تا بسیاری از افراد به انتخاب و تهیه آن ترغیب شوند. در این متن به شکل ویژه و تخصصی ویژگی‌ها و قابلیت‌های تلویزیون سونی X85J را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار خواهیم داد و جزئیات عملکردی آن را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

نقد و بررسی تلویزیون سونی X85J

استفاده کلیتماشای فیلمبرنامه تلویزیونیبرنامه ورزشیبازی ویدیوییویدیو HDRبازی HDRمانیتورینگ

تلویزیون سونی X85J انتخاب خوبی برای اغلب مصارف و موقعیت‌ها است. کنتراست عالی و کیفیت نمایش یکنواخت مشکی جالب توجه باعث شده این محصول برای تماشای محتوا در اتاق‌های تاریک عالی باشد. متأسفانه عدم بهره‌مندی از آیتم لوکال دایمینگ کمی باعث نا امیدی کاربران شده است. از دیگر ویژگی‌های جالب توجه این مدل می‌توان به گستردگی قابلیت‌های هوشمند و همچنین امکان بهبود کیفیت محتواهایی با وضوح پایین اشاره نمود. از جمله معایبی که می‌تواند کیفیت نهایی تلویزیون سونی X85J را تحت تأثیر منفی خود قرار دهد، می‌توان به زاویه دید محدود و همچنین مدیریت انعکاس ضعیف نور در صورت تابش نور مستقیم اشاره نمود. این دو معضل از اصلی‌ترین نقاط ضعف این مدل تلویزیون سونی محسوب می‌شوند.

تلویزیون سونی X85J به واسطه وجود قابلیت‌هایی نظیر کنتراست مثال زدنی، نمایش با کیفیت یکنواختی رنگ مشکی، حذف لرزش‌های اضافی از محتوا و همچنین توانایی ارتقای کیفیت محتواهای ورودی می‌تواند به شما تجربه‌ای لذت بخش و با کیفیت را از تماشای فیلم ارائه دهد. با توجه به این که این مدل از محصولات سونی از انواع پورت‌های ورودی و فرمت‌های محتوا پشتیبانی می‌نماید، شما با هیچ گونه محدودیتی در خصوص انتخاب کیفیت فایل فیلم خود مواجه نخواهید بود. در این تلویزیون عدم دسترسی به آیتم لوکال دایمینگ و همچنین لکنت تصویر به هنگام نمایش محتواهایی با نرخ فریم پایین می‌توان کیفیت تماشای فیلم را تا حدودی کاهش دهد.

شما در تلویزیون سونی X85J با توجه به بهره‌مندی از نرم افزارهای هوشمند متعدد نیازی به هیچ گونه دستگاه جانبی برای دسترسی به محتواها نخواهید داشت. شما می‌توانید استریم آنلاین انجام دهید و با کیفیت بالا برنامه‌های تلویزیونی را دنبال نمایید. نقاط قوتی مانند قابلیت ارتقای کیفیت محتوا، حذف لرزش‌های اضافی از تصویر و همچنین اوج روشنایی عالی SDR به شما برای بهره‌مندی از کیفیت بالاتر به هنگام پخش برنامه‌های تلویزیونی کمک خواهد کرد. در این بخش نیز همچنان نقاط ضعفی مانند زاویه دید محدود و همچنین عدم مدیریت مناسب تابش‌های مستقیم می‌توانند کیفیت نهایی شما را تحت تأثیر قرار دهند.

تلویزیون سونی X85J یک انتخاب مناسب برای تماشای رویدادهای ورزشی است. این تلویزیون از زمان پاسخگویی خوبی بهره‌مند است که باعث می‌شود تاری پس زمینه اجسام با حرکت سریع، کم و نامحسوس باشد. شما این امکان را خواهید داشت تا به شکل آنلاین و به واسطه نرم افزارهای هوشمند مسابقات ورزشی را در این تلویزیون دنبال کنید. سونی X85J به طور خودکار کیفیت مسابقات پخش شده از طریق شبکه‌های کابلی را ارتقا خواهد داد و نتیجه‌ای باکیفیت‌تر را در اختیار شما قرار می‌دهد. اوج روشنایی عالی SDR به شما برای بهره‌مندی از وضوح بیشتر به هنگام تماشای برنامه در اتاق‌های تاریک کمک خواهد کرد. زاویه دید محدود و عدم مدیریت مناسب تابش‌های مستقیم بر روی صفحه در تلویزیون سونی X85J باعث شده تا کیفیت نهایی نمایش رویدادهای ورزشی با افت همراه باشد.

باید گفت که تلویزیون سونی X85J یک انتخاب مناسب برای اجرای بازی‌های ویدئویی است که انتظار می‌رود در به روزرسانی‌های آینده، نتیجه بهتری را نیز در اختیار قرار دهد. در حال حاضر وجود ویژگی‌هایی نظیر کنتراست عالی، تأخیر ورودی کم، زمان پاسخگویی کوتاه، اوج روشنایی عالی SDR در کنار پشتیبانی از دو پورت ورودی HDMI 2.1 باعث شده تا شما بتوانید به شکلی رضایت بخش با این تلویزیون انواع بازی‌های ویدئویی را اجرا نمایید. در کنار ذکر این نقاط برجسته لازم است یادآور شویم که این دستگاه نمی‌تواند به درستی محتواهایی با کیفیت 1440p در محدوده فرکانسی ۱۲۰ هرتز را نمایش دهد. این محدودیت در کنار عدم دسترسی به آیتم لوکال دایمینگ و عدم مدیریت مناسب بازتاب‌های مستقیم باعث شده تا کیفیت اجرای بازی‌های ویدئویی با تلویزیون سونی X85J کاهش بیاید.

در تلویزیون سونی X85J همان طور که به کرات اشاره کردیم آیتم لوکال دایمینگ در دسترس نیست اما با این وجود کیفیت کنتراست تصویر و نمایش یکنواختی رنگ مشکی برجسته است و شما می‌توانید در اتاق‌های تاریک با کیفیت و وضوح جالب توجهی محتواهای پخش شده را تماشا کنید. از سوی دیگر کیفیت متناسب اوج روشنایی HDR کمک می‌کند تا سایه‌ها و نقاط برجسته پنهان شده در قسمت‌های تاریک تصویر به خوبی مشاهده شوند. لازم به ذکر است که طیف رنگی HDR نیز گستردگی و کیفیت بالایی دارد که این خود می‌تواند به کیفیت پخش نهایی فیلم کمک کند. با وجود تمامی این نقاط قوت متأسفانه نتیجه نهایی نمایش هنوز با آنچه واقعی و طبیعی است فاصله دارد و شما نمی‌توانید جزئیات را آن‌طور که باید و شاید در بخش‌های تاریک تصویر مشاهده نمایید.

عملکرد تلویزیون سونی X85J در خصوص اجرای بازی‌های ویدئویی جالب توجه است. این مدل از تأخیر ورودی کم و سرعت پاسخ گویی بالا بهره‌مند است که به شما برای اجرای هرچه روان‌تر بازی‌ها کمک خواهد کرد. از سوی دیگر به واسطه وجود آیتم‌های برجسته‌ای مانند کنتراست بالا و نمایش باکیفیت یکنواختی مشکی شما حتی در اتاق‌های تاریک نیز می‌توانید با وضوحی بالا بازی‌های ویدئویی خود را اجرا نمایید. در تلویزیون سونی X85J شما از دو پورت ورودی HDMI 2.1 بهره‌مند خواهید بود که به شما امکان اتصال کنسول‌های بازی نسل جدید و همچنین کارت گرافیک رایانه شخصی را می‌دهد. متأسفانه این مدل از تلویزیون‌های سونی نمی‌تواند به خوبی از محتواهایی با کیفیت 1440p در محدوده فرکانسی ۱۲۰ هرتز پشتیبانی نماید.

وجود ویژگی‌هایی مانند تأخیر ورودی کم، پاسخگویی سریع و اوج روشنایی عالی SDR در تلویزیون سونی X85J از آن یک انتخاب عالی برای استفاده به عنوان مانیتور شخصی می‌سازد. این صفحه نمایش به خوبی از Chroma 4:4:4 پشتیبانی می‌نماید که آیتمی مهم در افزایش وضوح متن و تصویر است. با وجود این ویژگی‌های برجسته باید گفت که طرح پیکسل بندی BGR این دستگاه می‌تواند باعث افت کیفیت و وضوح متن به هنگام تبدیل تلویزیون به مانیتور کامپیوتر شود. مسئله محدودی بودن زاویه دید نیز یکی دیگر از نقاط ضعفی است که به کاهش کیفیت تلویزیون سونی X85J به عنوان یک مانیتور منجر می‌شود.

طراحی تلویزیون سونی X85J

طراحی و سبک ساخت تلویزیون سونی X85J ساده اما رضایت بخش است. کیفیت ساخت بالا است از این رو افراد می‌توانند نسبت به مقاومت و طول عمر بدنه اطمینان داشته باشند. ضخامت دستگاه کم است که این خود بر شکیل بودن و جذابیت بیشتر این محصول افزوده است. حاشیه‌های باریک در کنار پایه‌های مجهز به گیره‌های مدیریت کابل و مقاوم از دیگر ویژگی‌های جالب توجه تلویزیون سونی X85J است. در کل باید گفت این تلویزیون تخت، ظاهری مقاوم و زیبا دارد که به خوبی هم به شکل ایستاده و هم به شکل نصب دیواری قابل استفاده خواهد بود.

سبک

تلویزیون سونی X85J با صفحه نمایش تخت خود می‌تواند به خوبی با انواع سلیقه‌ها هماهنگ شود. بدنه این محصول از جنس پلاستیک است که باعث می‌شود مشابه محصول دیگر سونی یعنی X90J چندان لوکس و گران به نظر نرسد اما همچنان مطابق استانداردها است. بخش مربوط به ورودی‌های این مدل در کنار دستگاه جای گرفته است که این خود می‌تواند به عنوان یک آیتم مثبت برای سبک طراحی این تلویزیون محسوب شود. با توجه به این ویژگی شما برای نصب تلویزیون سونی X85J روی دیوار نیز مشکلی نخواهید داشت.

پایه نگهدارنده

در این مدل از محصولات سونی پایه‌ها به شکل جداگانه در دو سمت تلویزیون جای گرفته‌اند و حالتی مشابه تلویزیون سونی X90J ایجاد نموده‌اند. در این مدل شما نمی‌توانید پایه‌ها را با توجه به دلخواه و سلیقه خود تنظیم نمایید و قرارگیری آنها حالتی ثابت خواهد داشت. ممکن است در حالت نصب ایستاده کمی لرزش احساس کنید که چندان جدی و محسوس نیستند و تعادل اصلی دستگاه را بر هم نمی‌زنند. پایه‌های نگهدارنده در سایزهای ۴۳ و ۵۰ اینچی این مدل از محصولات ال جی کمی به مرکز دستگاه نزدیک‌تر هستند. در صورتی که تلویزیون سونی X85J را در سایز ۵۵ اینچی تهیه نمایید، با رد پای پایه ۴۱.۹ در ۱۳.۳ اینچی مواجه خواهید شد.

پایه نگهدارنده تلویزیون سونی X85J

قسمت پشتی تلویزیون

قسمت پشتی تلویزیون سونی X85J دارای ساختار شبکه‌ای مانند بوده که باعث ایجاد بافت روی صفحه پشتی می‌شود. در این بخش برخلاف تلویزیون سونی X90J از هیچ مربع آلومینیومی برس خورده‌ای استفاده نشده است و همه چیز از جنس پلاستیک است. در قسمت پشتی پایه‌های تلویزیون از قلاب‌های نگهدارنده کابل استفاده شده است. اگر چه این قلاب‌ها ساده و ابتدایی هستند اما می‌توانند به شما برای مدیریت کابل‌ها و زیبایی بیشتر فضای اطراف دستگاه کمک نمایند. نکته دیگری که می‌توان به عنوان تکمیل کننده بخش قسمت پشتی تلویزیون سونی X85J اضافه نمود، VESA 300*300 این دستگاه است.

قسمت پشتی تلویزیون

حاشیه و ضخامت

خوشبختانه تلویزیون سونی حاشیه‌های بسیار نازک و ظریفی دارد که باعث می‌شود صفحه نمایش یک دست تر و بزرگ‌تر به نظر بیاید. حاشیه‌های این مدل برابر با ۰.۳۹ اینچ یا همان ۱ سانتی‌متر هستند که در دورتادور صفحه نمایش ابعاد خود را حفظ می‌نمایند. نکته دیگر ضخامت دستگاه است. ضخامت تلویزیون سونی X85J به نسبت زیاد است و به چیزی حدود ۲.۸ اینچ یا همان ۷.۳ سانتی‌متر می‌رسد. در کل می‌توان گفت که ظرافت حاشیه‌ها و ضخامت این مدل استاندارد بوده و با کیفیتی میانه طراحی شده است.

کیفیت ساخت

کیفیت مواد به کار رفته در ساخت تلویزیون سونی X85J و شیوه طراحی آن مناسب و قابل قبول است. همان طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم از جنس پلاستیک برای ساخت بخش‌های مختلف بدنه استفاده شده است. این جنس قابل اطمینان است. شما شاهد انعطاف پذیری بدنه دستگاه در بخش پشتی و نزدیکی پایه‌های نگهدارنده و لبه پایینی خواهید بود که چندان نگران کننده نیست. از سوی دیگر ممکن است احساس کنید که تلویزیون کمی خم می‌شود. باید گفت که این خمیدگی به هیچ عنوان از جلو محسوس و قابل مشاهده نخواهد بود. در کل باید گفت بدنه و کیفیت ساخت آن به خوبی از تلویزیون سونی X85J پشتیبانی می‌کنند و با وجود لرزش‌ها و انعطاف‌های اندک، خطر و افت کیفیت محسوسی شما را تهدید نخواهد کرد.کیفیت ساخت

کیفیت صفحه نمایش تلویزیون سونی X85J

برجسته‌ترین ویژگی تلویزیون سونی X85J در خصوص پخش تصویر، کنتراست بسیار بالا و نمایش یکنواخت رنگ مشکی است همچنین عملکرد این صفحه نمایش در خصوص نمایش یکنواخت خاکستری، طیف رنگی و شیب رنگ نیز جالب توجه است. روشنایی SDR و مدیریت بازتاب‌ها در این محصول سونی کیفیتی میانه دارد از این رو تحت شرایط مشخصی شما می‌توانید بیشترین کیفیت را در اتاق‌های روشن دریافت نمایید. متأسفانه این مدل زاویه دید محدودی به خود اختصاص داده است که این نکته امکان تماشای با کیفیت تلویزیون به شکل گروهی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. نمایش رنگ‌ها با وجود اینکه عملکرد سونی X85J در نمایش حجم رنگ‌ها ضعیف است، رضایت بخش خواهد بود البته لازم به ذکر است که در این دستگاه سیستم مدیریت رنگ‌ها طراحی نشده است.

کنتراست

کنتراست یا تضاد آیتمی است که به لطف آن می‌توان توانایی صفحه نمایش را در نشان دادن کامل رنگ سیاه و سفید ارزیابی نمود. به واسطه این آیتم می‌توان مشخص نمود که تلویزیون تا چه اندازه در خصوص نمایش رنگ مشکی و سفید خالص و طیف رنگی میان آنها توانایی و کیفیت خواهد داشت. در خصوص تلویزیون سونی X85J باید گفت که کیفیت کنتراست فوق‌العاده است و رنگ مشکی به شکل کامل نمایش داده می‌شود. می‌توان گفت که کیفیت کنتراست بدون فعال بودن قابلیت لوکال دایمینگ در این محصول مشابه کیفیت کنتراست در تلویزیون سونی X90J با وجود فعال بودن قابلیت لوکال دایمینگ است. لازم است یادآور شویم که نتیجه حاصل می‌تواند میان واحدهای مختلف متفاوت باشد.

به طور دقیق می‌توان وضعیت کنتراست تلویزیون سونی X85J را با 6,308:1 نمایش داد. در این مدل آیتم لوکال دایمینگ وجود ندارد از این رو کیفیت کنتراست بر اساس آن با N/A نمایش داده می‌شود/

نکته: گفته می‌شود که برخی از تلویزیون‌های سونی X85J با سایز 43 اینچی در مناطق مختلف با پنل نوع IPS عرضه می‌شوند. در صورتی که این گفته صحیح باشد انتظار می‌رود که دستگاه مورد بحث کیفیت کنتراست کمتر در کنار زاویه دید گسترده‌تری را در اختیار بگذارد.

روشنایی SDR

روشنایی SDR نشان دهنده توان روشنایی صفحه نمایش و مقابله آن با نور محیط است. هر چه یک تلویزیون عملکرد بهتر و قوی‌تری در این بخش داشته باشد، شما می‌توانید در فضاهای روشن با کیفیت و وضوح بهتری محتوای صفحه نمایش را مشاهده نمایید. در خصوص اوج روشنایی SDR در تلویزیون سونی X85J باید گفت که شما می‌توانید از کیفیت و شدت روشنایی بالایی مشابه به مدل X90J سونی بهره‌مند شوید اگر چه کیفیت و شدت این روشنایی به همین آیتم در تلویزیون Hisense U8G نخواهد رسید. نکته قابل توجه در خصوص اوج روشنایی SDR در این مدل از محصولات سونی این است که کیفیت روشنایی با توجه به محتوای پخش شده با تغییرات محسوسی همراه نمی‌شود که این خود نکته مثبتی است.

اوج روشنایی SDR در این محصول پس از کالیبراسیون تلویزیون و با اجرای تنظیمات زیر ارزیابی شده است:

Picture Mode یا حالت تصویر روی گزینه  Custom

آیتم روشنایی یا Brightness روی بیشترین مقدار

گزینه کنتراست روی عدد ۹۰

تن رنگ یا همان Color Tone تنظیم روی گزینه  Expert 1

شما این امکان را خواهید داشت تا با کمی تغییر در تنظیمات بالا اوج روشنایی SDR را در این محصول افزایش دهید. برای این کار کافی است که حالت تصویر را روی گزینه Vivid قرار داده و کنتراست تصویر را روی بیشترین مقدار ممکن تنظیم نمایید. در این وضعیت اوج روشنایی افزایش می‌یابد اما دقت تصویر کاهش پیدا می‌کند.

به طور دقیق باید گفت که در تلویزیون سونی X85J اوج روشنایی SDR معادل 506 cd/m2  است که می‌توان آن را تا 528 cd/m2  نیز افزایش داد.  

روشنایی HDR

روشنایی HDR یکی از معیارهایی است که به واسطه آن می‌توان کیفیت تلویزیون را به هنگام نمایش جزئیات تصاویر با رنگ‌های تیره سنجید. هر چه وضعیت روشنایی HDR بهتر باشد شما این امکان را خواهید داشت تا با دقت و وضوح بالاتری صحنه‌های تیره را مشاهده نموده و نقاط برجسته آن را شناسایی نمایید. در خصوص تلویزیون سونی X85J باید گفت که وضعیت روشنایی HDR در سطح کیفی مناسبی قرار دارد از این رو شما می‌توانید انواع محتواهای تیره و تاریک را به شکل ایده‌آلی تماشا نمایید اما کیفیت این آیتم در حدی نیست که شما بتوانید در صحنه‌های تاریک آن‌طور که سازنده محتوا می‌خواهد جزئیات را شناسایی نموده و مشاهده کنید.

یکی از ایرادات اساسی که می‌توان به تلویزیون سونی X85J در این بخش داشت، عدم حفظ ثبات روشنایی HDR در یک فرم مناسب است. این ایراد باعث می‌شود تا اوج روشنایی با قطعی و یا فراز و فرود همراه شود و شما نتوانید روشنایی مناسب را در هر صحنه با توجه به ویژگی‌های آن دریافت کنید. باید گفت که این مسئله چندان محسوس و مشکل ساز نخواهد بود اما اگر بر روی دقت تصویر و وضوح آن بیش از حد حساس هستید، به طور حتم این مسئله باعث نارضایتی شما می‌شود.

در صورتی که قصد دارید روشنایی HDR را در تلویزیون سونی X85J  به بیش از آنچه به شکل پیش فرض طراحی شده است، تبدیل نمایید لازم است که تنظیمات زیر را پیاده سازی کنید.

حالت تصویر را روی گزینه Vivid قرار دهید.

کنتراست دستگاه را روی بیشترین حالت خود بگذارید.

با انجام این دو دستور شما می‌توانید روشنایی HDR را افزایش دهید اما به مراتب آن بایستی افت وضوح و کیفیت تصویر را نیز متحمل شوید. لازم به ذکر است که به هنگام ارزیابی این آیتم در تلویزیون سونی X85J، کالیبراسیون انجام نگرفته و حالت تصویر بر روی گزینه Custom با کنتراست ۹۰ و تن رنگ Expert 2 بوده است.

به طور دقیق باید گفت که روشنایی HDR در این مدل از محصولات سونی به طور طبیعی مساوی با 547 cd/m2 است که می‌توان آن را تا حدود  568 cd/m2 نیز افزایش داد.

یکنواختی خاکستری

منظور از یکنواختی خاکستری، نمایش یکدست رنگ‌ها در صفحه نمایش است. مهم است که تلویزیون بتواند هر رنگ را بدون لکه و کثیفی در سطحی گسترده نمایش دهد. این آیتم در تلویزیون سونی X85J با کیفیت قابل توجهی اجرا می‌شود اما این کیفیت ممکن است در واحدها و شرایط مختلف به شکل متفاوتی ارزیابی شود. به هنگام بررسی یکنواختی رنگ در این دستگاه، کناره‌های صفحه نمایش کمی تیره‌تر و متراکم‌تر به نظر می‌رسد. در سطح صفحه نمایش یا نقاط میانی صفحه تقریباً هیچ گونه لکه و کثیفی به چشم نمی‌آید که این ویژگی باعث می‌شود این مدل برای تماشای رویدادهای ورزشی انتخاب مناسبی باشد. جالب است بدانید که صحنه‌های تیره و تاریک با یکدستی و یکنواختی بهتری نمایش داده می‌شوند.

یکنواختی خاکستری

به طور دقیق به منظور ارزیابی قابلیت یکنواختی خاکستری در تلویزیون سونی X85J می‌توان به Std. Dev. و  DSE در وضعیت۵۰ درصدی مساوی با 3.165% و 0.0151% اشاره نمود. خوب است بدانید که این دو معیار در حالت ۵ درصدی نیز به ترتیب مساوی با 0.856% و 0.106% خواهند بود.

یکنواختی مشکی

یکنواختی مشکی آیتمی است که انحصاراً نمایش یکنواخت و یکدست رنگ مشکی را در صفحه نمایش مورد بررسی قرار می‌دهد. طبق بررسی‌های انجام شده کیفیت یکنواختی مشکی در تلویزیون سونی X85J بسیار عالی است اما ممکن است این نتیجه طبق شرایط گوناگون، متفاوت باشد. ممکن است به هنگام تماشا متوجه حالتی ابر گونه در صفحه شوید که از کیفیت یکنواختی مشکی دستگاه می‌کاهد. باید گفت که این حالت چندان محسوس و حائز اهمیت نیست و عملاً به دلیل عدم دسترسی به آیتم لوکال دایمینگ شما راهی برای از بین بردن آن نخواهید داشت.

یکنواختی مشکی

به طور دقیق وضعیت یکنواختی مشکی در تلویزیون سونی X85J را می‌توان با Native Std. Dev  مساوی با 0.742% و همچنین Std. Dev. w/L.D. در حالت N/A (عدم دسترسی به قابلیت لوکال دایمینگ) سنجید.

زاویه دید

در تلویزیون سونی X85J از پنل نوع VA استفاده شده است. این پنل در خصوص کنتراست عملکرد عالی از خود نشان می‌دهد اما زاویه دید آن محدود و با کیفیتی پایین خواهد بود. زاویه دید آیتمی است که مشخص می‌کند در چه محدوده‌ای از فضای جلوی تلویزیون می‌توان از تماشای تصویر با کیفیت و وضوح کافی بهره برد. در این مدل از محصولات سونی تا زاویه به نسبت گسترده‌ای شما می‌توانید رنگ‌ها را با کیفیت و وضوح مناسب تماشا نمایید اما تیره شدن تصویر و ایجاد سایه‌های اضافی با گذر از زاویه محدودی خود را نشان می‌دهند.

به طور دقیق باید گفت که در تلویزیون سونی X85J با گذر از زاویه۲۹ درجه شست و شو و ترکیب رنگ انجام می‌شود. در زوایای ۳۶، ۳۷، ۱۰ و ۱۶ درجه نیز به ترتیب با مشکلاتی نظیر تغییر رنگ‌ها، از بین رفتن روشنایی صفحه، افزایش سطوح سیاه و سایه‌های تصویر و شیفت اشعه گاما مواجه می‌شوید.

نکته: همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، گفته می‌شود که در برخی مناطق در سایز ۴۳اینچی تلویزیون سونی X85J از پنل نوع IPS استفاده شده است. در صورت صحت این گفته انتظار می‌رود که این تلویزیون‌ها صاحب کنتراست ضعیف‌تر با زاویه دید بهتر و گسترده‌تر باشند.

بازتاب نور

در تلویزیون سونی X85J از یک روکش نیمه براق برای صفحه نمایش استفاده شده است از این رو این دستگاه می‌تواند امواج نور تابیده شده مستقیم را بدون اینکه لکه‌های نور روی صفحه ایجاد شوند، بازتاب کند. این ویژگی کمک می‌کند تا شما بتوانید بدون افت وضوح و کیفیت تصویر در اتاق‌هایی که با یک یا چند منبع تأمین نور مستقیم روشن می‌شوند، تلویزیون تماشا کنید. در مجموع باید گفت که ممکن است به هنگام تماشای تلویزیون سونی X85J برخی از بازتاب‌ها باعث حواس پرتی شما شوند اما این حالت بسیار نامحسوس بوده و در شرایط معمول رخ نمی‌دهد.

به بیان دقیق می‌توان گفت که صفحه نمایش تلویزیون سونی X85J 5.7% از نور محیط را بازتاب می‌دهد که 0.7% آن به شکل بازتاب غیر مستقیم و 5.6% آن به شکل بازتاب مستقیم است.

طیف و حجم رنگ

طیف رنگی همان تنوع رنگی میان روشن‌ترین حالت یک رنگ تا پررنگ‌ترین وضعیت آن را شامل می‌شود. در صورتی که یک صفحه نمایش بتواند از طیف رنگی گسترده‌ای پشتیبانی نماید می‌توان مطمئن شد که سایه‌ها و تنوع رنگی اصلی تصویر با دقت و وضوح بالایی نمایش داده می‌شود. در خصوص تلویزیون سونی X85J باید گفت که شما می‌توانید ا طیف رنگی گسترده و ایده آلی بهره‌مند شوید. این تلویزیون می‌تواند تقریباً کل طیف رنگی DCI P3 را با کیفیت HDR نمایش دهد. البته طبق بررسی‌های دقیق‌تر ممکن است متوجه شوید که طیف رنگ سبز از اشباع و تنوع لازم برخوردار نیست که البته این نتیجه می‌تواند با توجه به واحدها و شرایط مختلف متفاوت باشد و در هر صورت چندان محسوس و جالب توجه نیست.

نکته دیگر در خصوص طیف رنگی تلویزیون سونی X85J پشتیبانی مناسب آن از طیف رنگی Rec 2020 است که البته کیفیت این بخش نمی‌تواند به خوبی کیفیت تلویزیون Hisense U8G باشد. جالب است بدانید که طیف رنگی در این مدل از محصولات سونی بهتر از مدل جدیدتر تلویزیون سونی یعنی X90J است. به بیان دقیق می‌توان با ارائه اطلاعاتی نظیر DCI P3 xy= 89.89%،  DCI P3 uv= 95.40%،  Rec 2020 xy= 65.42% و  Rec 2020 uv= 71.16% وضعیت طیف رنگی را در تلویزیون سونی X85J سنجید.

طیف و حجم رنگ

حجم رنگ یکی دیگر از آیتم‌هایی است که بایستی به هنگام ارزیابی توان نمایش رنگ‌های یک صفحه نمایش آن را مورد بررسی قرار داد. حجم رنگ مفهومی است که به واسطه آن مشخص می‌شود یک تلویزیون تا چه حد در نمایش تراکم هر رنگ موفق است. هر چه کیفیت حجم رنگ بیشتر باشد، شما می‌توانید رنگ‌های طبیعی‌تر و واقعی‌تری را مشاهده نمایید. خوشبختانه تلویزیون سونی X85J دارای حجم رنگ مناسبی است. به لطف کیفیت بالای کنتراست در این محصول رنگ‌های تیره و اشباع شده با کیفیت مناسبی نمایش داده می‌شوند. تنها نکاتی که می‌توان در این بخش به آنها اشاره نمود این است که کیفیت حجم رنگ این محصول به پای کیفیت حجم رنگ تلویزیون Hisense U8G نمی‌رسد و همچنین نمایش رنگ آبی به روشنی سایر رنگ‌ها اتفاق نمی‌افتد.

در حالت طبیعی پوشش رنگ DCI P3 و  Rec 2020 به ترتیب برابر با 81.5% و 61.7% خواهد بود. ارزیابی دو آیتم DCI P3 و  Rec 2020 در حالت 10,000 cd/m2 به ترتیب معادل 40.4% و 30.6% است.

گرادینت

گرادینت اصطلاحی است که از آن به منظور تعریف شیب رنگ استفاده می‌شود. با ارزیابی گرادینت شما می‌توانید متوجه شوید که یک صفحه نمایش در نشان دادن خط سیر یک رنگ مشخص از تیره‌ترین حالت خود تا روشن‌ترین حالت خود با چه کیفیتی عمل می‌کند. مهم است که صفحه نمایش بتواند این سیر را به شکل یکنواخت و بدون هر گونه مرز و خطوط جداکننده نمایش دهد. تلویزیون سونی X85J در خصوص نمایش گرادینت بسیار قوی عمل خواهد کرد. ممکن است در بررسی‌های دقیق متوجه نمایش چند نوار یا مرز در بخش‌های تیره سیر رنگ‌ها به خصوص رنگ سبز شوید. این وضعیت چندان محسوس نخواهد بود و اغلب افراد اصلاً متوجه آن نمی‌شوند.

باید گفت که تلویزیون سونی X85J به نسبت تلویزیون سونی X90J قدرت پردازش تصویر کمتری دارد از این رو در این تلویزیون شما به تنظیمات مربوط به درجه بندی گرادینت یا حذف نوارها دسترسی نخواهید داشت. عمق نمایش رنگ در این مدل بار با ۱۰بیت است و وضعیت Std. Dev. این دستگاه در خصوص نمایش گرادینت رنگ‌های قرمز، سبز، آبی و خاکستری به ترتیب معادل 0.082، 0.109، 0.077 و 0.089 است.

پشتیبانی از فرمت‌های رایج

باید گفت که تلویزیون سونی X85J می‌تواند به خوبی از انواع فرمت‌ها و رزولوشن‌های معمول تصویر و محتوا پشتیبانی نماید از این رو در شرایط عادی دچار مشکلی نخواهید بود. این مدل از محصولات سونی مشابه بسیاری دیگر از تلویزیون‌های معرفی شده در سال ۲۰۲۱ میلادی در خصوص نمایش محتواهای 4k در محدوده فرکانسی۱۲۰ هرتز ضعیف عمل می‌کند. متأسفانه محتواهای این چنینی در سونی X85J با افت وضوح عمودی به نصف نمایش داده می‌شوند و نتیجه نهایی یک سیگنال و کیفیت درهم و نا مشخص شبیه به 3840*1080 است. این وضعیت باعث می‌شود تا متن و تصویر روی صفحه نمایش با وضوح کافی در دسترس قرار نگیرند.

به جز مورد گفته شده خوب است به این نکته اشاره کنیم که تلویزیون سونی X85J به خوبی از سیگنال‌ها و محتواهای Chroma 4:4:4 پشتیبانی می‌کند. این پشتیبانی به شما این امکان را خواهد داد تا از کیفیت و وضوح بالای متن به هنگام تبدیل صفحه نمایش به مانیتور بهره‌مند شوید. تنها محدودیت‌های پشتیبانی این مدل شامل پشتیبانی بی کیفیت از فرمت 4k@120Hz و عدم پشتیبانی از فرمت‌های 1440p خواهد بود.

ماندگاری تصویر

ماندگاری تصویر اتفاقی است که در برخی از تلویزیون‌ها به دلیل نمایش طولانی مدت یک تصویر با کنتراست بالا و ثابت اتفاق می‌افتد و در طی آن پس از تغییر تصویر شما شاهد یک وقفه خواهید بود. این وقفه باعث می‌شود تا تصویر ثانویه کمی دیرتر به وضوح لازم خود برسد. خوشبختانه در تلویزیون سونی X85J شما با مشکل ماندگاری تصویر مواجه نخواهید شد. طبق بررسی‌های دقیق انجام شده هیچ گونه ماندگاری تصویری از این تلویزیون گزارش نشده است اما این نتیجه ممکن است با توجه به شرایط و واحدهای مختلف متفاوت باشد.

کیفیت نمایش و پخش محتوا تلویزیون سونی X85J

تلویزیون سونی X85J به واسطه بهره‌مندی از زمان پاسخگویی سریع، تأخیر ورودی کم و همچنین توانایی پشتیبانی از انواع فرمت‌های محتوا می‌تواند تجربه‌ای رضایت بخش را از پخش محتوا در اختیار شما قرار دهد. جالب است بدانید که این محصول می‌تواند لرزش‌های اضافی از محتوای ورودی را به طور خودکار حذف نماید و بدین شکل کیفیت بالاتری را در اختیار شما قرار دهد. نکته جالب دیگری که توانسته است بر کیفیت نمایش و پخش محتوا در تلویزیون سونی X85J بیفزاید، عدم سوسو زدن نور زمینه است. تنها نقطه ضعف قابل بیان در این بخش، لکنت تصویر به هنگام نمایش محتواهایی با نرخ فریم پایین است.

در خصوص اجرای بازی‌های ویدئویی و سازگاری با کنسول‌های بازی باید گفت که این مدل به پورت ورودی HDMI 2.1 مجهز است از این رو به خوبی از کنسول‌های بازی نسل جدید پشتیبانی می‌نماید. متأسفانه تلویزیون سونی X85J از قابلیت VRR بهره‌مند نیست و نمی‌تواند محتواهایی با کیفیت 1440p و محدوده فرکانسی 120 هرتز را با کیفیت قابل قبولی نمایش دهد.

زمان پاسخگویی

زمان پاسخگویی آیتمی است که به واسطه آن می‌توان سرعت عمل پاسخگویی و عملکرد تلویزیون را سنجید. این سرعت عمل در مواقعی که قصد تعویض شبکه، اجرای بازی‌های ویدئویی، اجرای محتوای ورودی، کار با قابلیت‌های هوشمند تلویزیون و مواردی از این دست را دارید نمود پیدا خواهد کرد. هر چه زمان پاسخگویی کوتاه‌تر باشد، تلویزیون با سرعت بالاتری نسبت به تغییرات و دستورات اعمال شده واکنش نشان خواهد داد. در خصوص تلویزیون سونی X85J شما این امکان را خواهید داشت تا از زمان پاسخگویی بسیار کوتاه و سریعی بهره‌مند شوید.

زمان پاسخگویی در این دستگاه باعث شده تا حرکت تصاویر بسیار واضح باشد هر چند تاری ناچیزی در پشت صفحه حرکت اجسام با سرعت بالا قابل مشاهده است. عملکرد این تلویزیون در انتقال صفحات تیره بسیار بهتر از سایر تلویزیون‌های ساخته شده با پنل VA است با وجود اینکه کمی لکه سیاه پشت اشیاء تاریک قابل مشاهده است. به طور دقیق می‌توان عنوان نمود که تلویزیون سونی X85J 80% پاسخگویی خود را تنها ۴ میلی ثانیه پس از اعمال تغییر انجام می‌دهد و شما می‌توانید از 100% پاسخگویی تنها پس از ۱۱.۷ میلی ثانیه پس از اعمال دستور بهره‌مند شوید.

تأخیر در ورودی تلویزیون سونی X85J

تأخیر در ورودی به مدت زمانی گفته می‌شود که تلویزیون برای دریافت اطلاعات ورودی، تحلیل و پردازش آنها و در نهایت پاسخگویی به آنها نیاز دارد. مشخص است که هر چه این زمان کوتاه‌تر باشد شما می‌توانید با سرعت و کیفیت بالاتری محتواها را تماشا نموده و یا از تلویزیون به عنوان مانیتور استفاده کنید. تلویزیون سونی X85J خوشبختانه به دلیل تأخیر ورودی بسیار کمی که دارد می‌تواند به شما برای اجرای روان بازی‌های ویدئویی و همچنین استفاده از صفحه نمایش به عنوان مانیتور کمک نماید. از منظور مقایسه می‌توان گفت که این مدل از محصولات سونی از تلویزیون Hisense U8G کمی کندتر است اما به نسبت تلویزیون سونی X90J سریع‌تر خواهد بود.

جالب است بدانید که به دلیل نامعینی تأخیر ورودی سونی X85J در حالت طبیعی یا به هنگام فعال بودن آیتم درون یابی حرکت بسیار کمتر از تلویزیون سونی X90J است. به طور دقیق باید گفت که این مدل از محصولات سونی به هنگام نمایش محتوای 60 هرتزی با کیفیت 1080p در حالت بازی با ۱۵.۶ میلی ثانیه تأخیر و در حالت طبیعی با ۹۱.۰ میلی ثانیه تأخیر عمل می‌کند.

پورت‌های ورودی

تلویزیون سونی X85J به خوبی از تمامی پورت‌های ورودی معمول پشتیبانی می‌نماید و به شما این امکان را می‌دهد تا انواع دستگاه‌های ورودی را به تلویزیون متصل کنید. لازم است به این نکته اشاره کنیم که در این دستگاه شما به دو پورت ورودی HDMI 2.1 دسترسی خواهید داشت. این ورودی به شما این امکان را می‌دهد تا به سادگی کنسول‌های بازی نسل جدید را به تلویزیون متصل نمایید و با آنها بازی‌های ویدئویی را اجرا کنید. یکی از این پورت‌های ورودی با ورودی Earc یکسان است. با توجه به این نکته اگر شما قصد دارید که یک سیستم سینمای خانگی کامل را به تلویزیون سونی X85J متصل نمایید تنها امکان استفاده از یک پورت HDMI 2.1 را خواهید داشت.

پورت‌های ورودی

سازگاری با کنسول‌های بازی

در تلویزیون سونی X85J شما به آیتم ALLM مجهز نخواهید بود. این آیتم باعث می‌شود که تلویزیون به طور خودکار، از حالت طبیعی وارد حالت بازی می‌شود. با وجود این عدم دسترسی در صورتی که دستگاه خود را به PS5 متصل نمایید، تلویزیون به شکل خودکار وارد حالت و تنظیمات بازی خواهد شد. نکته دیگر این است که این مدل از تلویزیون‌های سونی از دالبی ویژن و کیفیت  4K با فرکانس ۱۲۰ هرتزی به شکل هم‌زمان پشتیبانی نمی‌کند از این رو باید با اعمال تغییرات در فرمت سیگنال ورودی HDMI یکی از این دو آیتم را انتخاب کنید.

سازگاری با کنسول‌های بازی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 9 میانگین: 3.8]

حتما ببینید

تلویزیون سونی X90L

بررسی تخصصی تلویزیون سونی X90L

تلویزیون سونی X90L سونی از جمله بزرگترین تولیدکننده‌های تلویزیون رده‌بالا و باکیفیت در دنیا است. …

4 نظر

  1. امیر

    سلام. میشه راهنمایی کنید چرا تلویوزیون سونی 55x85j من موقع دیدن فیلم از اینترنت یا پخش آهنگ از طریق میرور گوشی رو تلویزیون یهو بعد مثلا نیم ساعت خاموش میشه؟ البته تو این مدت با کنترل هم کار کردم و رو حالت کم مصرفی هم نیست.

    • سردبیر

      سلام و درود
      توصیه می‌کنم تلویزیون رو ریست کنید و مجدد تست کنید ببینید مشکل برطرف شده یا خیر

  2. علی

    سلام خسته نباشید . از تلویزیون سونی مدل KD-55X85J استفاده میکنم . گزینه بازتاب صفحه یا SCREEN MIRRORING اصلا وجود نداره و فقط یکبار نمیدونم چه برنامه ای نصب کردم ک باعث شوک نرم افزاری شد و بازتاب صفحه تو قسمت برنامه های غیر فعال شده اورده شد که اصلا گزینه فعالسازی نداشت و بعد اینکه تنطیمات کارخانه زدم اونم رفت . میخواستم بپرسم راهی هست گزینه بازتاب صفحه فعال کنم ؟

    • سردبیر

      سلام و درود
      دو راهکار آپدیت سیستم عامل یا تغییر موقعیت جغرافیایی رو می‌تونید در دستور کار قرار بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *