مقایسه Android TV با Google TV

مقایسه و بررسی Android TV و Google TV

مقایسه Android TV با Google TV

تلویزیون‌های هوشمند از جمله فناوری‌های نسل جدید هستند که با تنوع بسیار بالایی در بازار وجود دارند. استفاده از قطعات سخت افزاری گوناگون و از همه مهم‌تر پیاده سازی انواع سیستم عامل باعث شده تا شما لیستی طولانی از مدل‌های تلویزیون‌های هوشمند در دست داشته باشید. مهم‌ترین نکته‌ای که در خصوص انواع تلویزیون‌های هوشمند وجود دارد، پلتفرم و یا سیستم عامل اجرا شده بر روی آن‌ها است. به واسطه وجود پلتفرم یا همان سیستم عامل شما خواهید توانست کاربری تلویزیون خود را گسترش دهید و از آن به عنوان یک گجت هوشمند برای مدیریت کارها و فعالیت‌های خود استفاده نمایید. باید بدانید که در خصوص تلویزیون‌های هوشمند برخلاف موبایل‌های هوشمند شما شاهد تعداد زیادی سیستم عامل خواهید بود. در این مطلب قصد داریم به بررسی و مقایسه دو سیستم عامل Android TV و Google TV بپردازیم تا شما با قابلیت‌های مختلف هر یک از آنها بیشتر آشنا شوید.

آشنایی با  Android TV

در کل اندروید تی وی به تلویزیون‌های گفته می‌شود که از سیستم عامل اندروید گوگل که برای تلویزیون‌ها، دانگل‌ها، پخش کننده‌های چند رسانه‌ای و حتی ساندبارها طراحی شده، استفاده می‌کنند. از این سیستم عامل در تلویزیون‌های سونی، شارپ و فیلیپس به صورت گسترده استفاده می‌شود. شما به واسطه سیستم عامل اندروید قابلیت دسترسی به اینترنت و رابط کاربری هوشمند را خواهید داشت. شما این امکان را خواهید داشت تا از گوگل پلی برنامه‌های متناسب با تلویزیون را دانلود و یا به کمک دسترسی به نرم افزارهایی مانند Spotify ،YouTube ،Netfilix و… از محتواهای بسیار متنوع ویدیویی بهره‌مند شوید.

اندروید تی وی

کاربر امکان دسترسی به شبکه‌های پخش آنلاین مانند HBO Now ،NFL ،Bloomberg TV ،ABC را نیز خواهید داشت. البته به این نکته هم باید اشاره کرد که در سیستم عامل اندروید تلویزیون شما تنها به اپلیکیشن‌هایی دسترسی خواهید داشت که سخت افزار تلویزیون از آن پشتیبانی کند و تبعا امکان استفاده از تمامی برنامه‌هایی که در گوشی‌های هوشمند نمایش داده می‌شود را نخواهید داشت. از سال ۲۰۱۷ تلویزیون‌های اندروید به قابلیت گوگل اسیستنت مجهز شدند یعنی شما با گفتن واژه”OK Google” می‌توانستید دستیار صوتی گوگل فرابخوانید و با استفاده از آن، با سرعت بیشتری نسبت به اجرای موارد دلخواه خود اقدام کنید.

گسترش Google TV‌ در دنیای تلویزیون‌ها

همان‌طور که اشاره کردیم شما می‌توانید تلویزیون هوشمند خود را با رابط‌های کاربری بسیار متنوعی تهیه کنید. با وجود این تنوع اما برخی از رابط‌های کاربری نسبت به سایرین، با محبوبیت بالاتری مواجه هستند و می‌توانند با توجه به گستردگی مخاطبان خود، نسبت به سایر گزینه‌ها برتری پیدا کنند. Android TV نمونه‌ای از تلویزیون‌های هوشمند محبوب هستند که برای مدت زمانی طولانی نسبت به بسیاری از مدل‌های دیگر ارجحیت داشتند. با توجه به آپدیت‌های جدیدی که برای خدمات Google رخ داده است مانند نسل جدید TCL و  Chromecast؛ باید گفت به زودی خدمات گوگل این بار بتحت عنوان Google TV می‌تواند جایگاه Android TV را به آسانی گرفته تا سطح جدیدی از امکانات و قابلیت را برای تلویزیون‌های هوشمند ایجاد نماید.

آشنایی دقیق با Google TV

همان‌طور که می‌دانید گوگل خدمات خود را چه در تلفن‌های هوشمند و چه در تلویزیون‌های هوشمند به واسطه سیستم عامل اندروید ارائه می‌دهد. برای تلویزیون‌های هوشمند اما گوگل موفق شده است تا با ارائه آپدیت‌های جدید خود، که پیش‌تر به آنها اشاره کردیم، به سیستم عاملی تحت عنوان Google TV دست پیدا کرده و به جایگزینی آن با اندروید تی وی اقدام کند. برای توضیح دقیق‌تر باید بگوییم گوگل همچنان خدمات خود را بر پایه سیستم عامل اندرویدی ارائه می‌دهد اما به واسطه قابلیت‌های جدید خود می‌تواند دسترسی‌های بسیار فراتر از موارد قدیمی ایجاد کند. انتظار می‌رود تا پایان سال 2022 میلادی تمامی تلویزیون‌هایی که تحت عنوان Android TV موجود هستند با تغییر نام و قابلیت‌های مربوطه تحت عنوان Google TV به بازار عرضه شوند.

گوگل تی وی

شما در نسل جدید Google TV این امکان را خواهید داشت تا از دسترسی‌های کامل محیط اندروید مانند تهیه اپلیکیشن‌ها از آپ استورها و…. بهره‌مند شوید؛ همچنین به لطف گسترش Chromecast شما می‌توانید به راحتی ارتباط میان حساب‌های گوگل خود در سایر ابزارهای هوشمند مانند تلفن هوشمند، تبلت، لپ تاپ، کامپیوتر و… را ایجاد کنید و انتقال اطلاعات را با سرعت و دقت بالاتری به پیش ببرید. در کل می‌توان گفت گوگل تی‌وی، عنوان جدید برای اندروید تی‌وی‌های پیشین به حساب می‌آید. در کل استقبال از این سیستم عامل بسیار خوب بوده به نحوی که سری پرچمدار تلویزیون‌های TCL در سال 2021 برخلاف موارد قبلی که با سیستم عامل Roku عرضه می‌شدند این بار با سیستم عامل Google TV معرفی و روانه بازار خواهند شد.

تغییرات از Android TV به Google TV

چه تغییراتی در گوگل تی‌وی نسبت به قبل اعمال شده است؟ گفتیم که در واقع Google TV نسل جدید Android TV به حساب می‌آید و قرار است این بار خدمات معمول را با امکانات و دسترسی‌های جدید در اختیار مشتریان بگذارد. به گفته طراحان این پلتفرم قرار است Google TV‌ چیزی بسیار بیشتر از یک تلویزیون خانگی معمولی باشند و شما می‌توانید روی آن‌ها به عنوان یک مرکز مدیریت برای بررسی آیتم‌ها و ایجاد ارتباط میان تمامی گجت‌های هوشمند خود، حساب باز کنید. در ادامه‌ی مطلب مقایسه Android TV با Google TV به شکل جزئی‌تر شما را با تغییرات و قابلیت‌های جدید از دید tomsguide آشنا خواهیم نمود.

رابط کاربری جدید

Compare-Android-and-Google-TV

 

اولین و اساسی‌ترین تغییری که در Google TV به وجود آمده است، استفاده از هوش مصنوعی و قابلیت جادویی گوگل برای بررسی موارد استفاده کاربر و سلیقه و نیازهای او است. به کارگیری این قابلیت باعث شده تا رابط کاربری تلویزیون و آیتم‌های موجود در آن دقیقاً بر اساس آنچه می‌خواهید و یا ممکن است بخواهید چینش شود. درون این رابط کاربری برنامه‌ها با توجه به میزان استفاده شما در صفحات اولویت بندی می‌شوند. جالب است بدانید انواع پیشنهادات موجود در این رابط کاربری از تبلیغات گرفته تا فیلم‌ها و برنامه‌های موجود در سایر رسانه‌ها بر اساس سلیقه شما دسته بندی می‌شوند.

در محیط کاربری Android TV‌ اما تمامی آیتم‌ها بدون معیار خاصی در صفحات منو دسته بندی شده‌اند و شما بایستی برای دسترسی به آنچه می‌خواهید وقت بیشتری را صرف کنید. استفاده از Google TV به شکل قابل توجهی سرعت کار با رابط کاربری و احساس راحتی با آن را افزایش خواهد داد. نکته‌ای که لازم است در این بخش اضافه کنیم این است که Android TV‌ همچنان در حال به‌روزرسانی هستند و باید بدانید که ارائه Google TV یک گام جدی و جداگانه خواهد بود.

تماشای آنلاین محتوا

محتواهای موجود در شبکه‌های کابلی از محبوب‌ترین برنامه‌هایی هستند که شما می‌توانید با تلویزیون به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. شما به واسطه انواع Android TV‌ و یا سایر رابط‌های کاربری در کنار دسترسی به شبکه‌های کابلی اجازه تماشای محتواهای آنلاین را نیز خواهید داشت اما Google TV به شکل جدی در این بخش تمرکز نموده است. شما به واسطه Google TV‌ خواهید توانست بدون محدودیت انواع برنامه‌های موجود در رسانه‌های آنلاین مانند YouTube TV و Sling TV تماشا کنید. در این پلتفرم بخشی از رابط کاربری به مدیریت و کنترل برنامه‌های آنلاین اختصاص داده شده است. شما این امکان را خواهید داشت تا برنامه پخش انواع محتواهای آنلاین را بررسی کنید و همچنین مانند سابق می‌توانید محتوای مدنظر خود را نشان دار کنید تا بعداً به شکل آفلاین تماشا نمایید. البته این نکته هم اشاره کرد که ممکن است به این مورد به آسانی دسترسی نداشته باشید.

Compare-Android-and-Google-TV2

این قابلیت همچنان در حال تکامل و پیشرفت است و توانسته است به عنوان یکی از امکانات مناسب و پر طرفدار برای تلویزیون‌های هوشمند شناخته شود.

کنترل از طریق تلفن هوشمند

اگر چه محیط کاربری تلویزیون‌های هوشمند ساده و روان طراحی شده و کار با آن‌ها آسان است اما انجام فعالیت‌هایی مانند وارد کردن رمزها، جست و جوی واژه‌ها و مواردی از این دست می‌تواند بسیار وقت گیر و حتی اذیت کننده باشد. Google TV‌ قصد دارد با ایجاد ارتباطی خاص میان تلفن هوشمند و تلویزیونتان، قابلیت کنترل تمامی فعالیت‌ها روی صفحه تلویزیون را به واسطه موبایل ممکن سازند. این قابلیت پیش‌تر نیز در پلتفرم Roku و  Vizio ارائه شده است و توانسته توجه و نظرات مساعد بسیاری را به خود جلب نماید. Google TV این قابلیت را به همراه امکانات جدیدتری طراحی نموده است. شما در این پلتفرم علاوه بر کنترل صفحه تلویزیون این امکان را خواهید داشت تا لیست‌ها و سایر محتواهای موجود در تلفن هوشمند خود را روی تلویزیون پیاده سازی کنید و با آن‌ها کار انجام دهید.

ایجاد لیست تماشا از جمله این قابلیت‌ها است. شما این امکان را خواهید داشت تا به واسطه سایر گجت‌های خود هرگاه که می‌خواهید فیلم‌ها و یا محتواهایی را به لیست تماشای خود اضافه نمایید. جالب است بدانید که دستیار صوتی گوگل نیز برای انجام چنین اقدامی در دسترس شما خواهد بود. تنها کافی است نام فیلم مدنظر خود را بگویید تا به شکل خودکار به لیست پخش و یا علاقه‌مندی‌های شما اضافه شود.

به طور کلی باید گفت Google TV سعی کرده تا به شما یک کنترل همه‌جانبه بر روی تلویزیون به واسطه تلفن‌های هوشمند در اختیارتان بگذارد تا از هر فاصله‌ای بتوانید تغییرات مورد نظر خود را روی صفحه اعمال کنید.

هر کاربر یک پروفایل

با توجه به اینکه در اغلب موارد، تلویزیون‌ها به طور مشترک توسط چند نفر مورد استفاده قرار می‌گیرند بسیار مهم است که هر شخص بتواند با توجه به نیازهای خود از خدمات بهره‌مند شود. در Google TV هر شخص اجازه این را خواهد داشت تا به واسطه حساب‌های کاربری خود در گوگل یک پروفایل شخصی تهیه کند. این پروفایل شخصی نه تنها دسترسی هر شخص به سایر گجت‌ها و حساب‌ها را فراهم می‌آورد بلکه باعث می‌شود تا هر شخص بتواند با توجه به سلیقه و نیازهای خود از رابط کاربری جداگانه‌ای استفاده کند. با توجه به این آیتم شما می‌توانید محیط کاربری هر تلویزیون هوشمند را به تعداد نفرات استفاده کننده، شخصی سازی نمایید.

باید بدانید در Google TV‌ همچنان مانند Android TV‌ امکان استفاده اشتراکی و بدون شخصی سازی وجود خواهد داشت و شما می‌توانید بدون ایجاد پروفایل‌های شخصی و یا غیر فعال کردن آن‌ها از یک رابط کاربری مشترک با تمام اعضا استفاده نمایید. یکی از مزیت‌های این مورد، ایجاد اطمینان خاطر برای هر شخص بوده تا دیگر نگران دیدن نتایج سرچ خود توسط دیگران نباشید و از طرفی دیگر کسی قادر نخواهد بود در اپلیکیشن‌های شخصی سازی شده مثل شبیه‌سازهای ورزشی یا بازی‌ها اختلال ایجاد کند.

لیست تماشا

یکی از موارد کاربردی که شما با همگام‌سازی گوشی و تلویزیون خود می‌توانید از آن بهره ببرید این است که شما بعد از اینکه فیلمی را در لیست تماشای خود قرار دادید این مورد به صورت خودکار در لیست تماشای تلویزیون شما هم پدیدار خواهد شد؛ البته برای این مورد باید یک اکانت بر روی هر دو دستگاه همگام سازی شده باشد.

کنترل هوشمند خانه

Google TV به شما این امکان را خواهد داد تا تمامی آیتم‌های هوشمند اطراف خود را که به نوعی به حساب‌های گوگل شما و یا سایر گجت‌هایتان متصل می‌شوند را کنترل کنید. از جمله این قابلیت‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره نماییم:

  • تماشای آنلاین محتوای دوربین‌ها و دزدگیرها به کمک تلویزیون
  • پخش مستقیم فایل‌های ضبط شده توسط دوربین‌های مداربسته و دزدگیرها روی تلویزیون
  • اتصال دوربین وب کم به تلویزیون و برقراری تماس‌های ویدئویی به کمک دسترسی Google Duo
  • اتصال سیستم کنترل چراغ‌های محیط به تلویزیون و کنترل خودکار و دستی نور به کمک ریموت تلویزیون به منظور تنظیم نور محیط حین تماشای فیلم
  • کمک گرفتن از دستیار صوتی تلویزیون (Google Assistant) برای کنترل تمامی گجت‌ها و برنامه‌های متصل به تلویزیون (رمز دسترسی به این دستیار صوتی OK Google است)

شما می‌توانید با توجه به شرایط خود بسیاری از دسترسی‌های مشابه به آنچه گفته شد را توسط Google TV به دست بیاورید.

تنظیمات کنترل کودک

با توجه به اینکه تلویزیون‌های هوشمند می‌توانند محتواهای بسیار گسترده‌ای را در اختیار افراد بگذارند و با درنظرگرفتن این نکته که تمامی گروه‌های سنی به تلویزیون دسترسی خواهند داشت، بسیار مهم است که بزرگسالان بتوانند محتواها را با توجه به رنج سنی فرزندان خود محدود کنند. Google TV به شما این امکان را خواهد داد تا تمامی برنامه‌ها و محتواهای قابل دسترسی توسط آنها را با توجه به معیارهای خود محدود کنید. شما می‌توانید این تنظیمات محدود کننده را که شامل آدرس سایت‌ها، کلمات مشخص‌ و… می‌شوند را به کمک تلفن هوشمند و یا سایر گجت‌هایی که به تلویزیون متصل می‌شوند، اعمال نمایید. امکانات دیگری نظیر کنترل ساعات پخش برنامه نیز در دسترس خواهد بود.

Android-GoogleTV

 

به طور ساده می‌توان گفت به واسطه این آیتم شما موفق می‌شوید یک پروفایل مشخص و مرزبندی شده برای کودکان خود بسازید و بدین واسطه تمامی محتواها و بازه‌ زمانی پخش آن‌ها را کنترل و محدود نمایید.

حالت Basic TV

تلویزیون‌های هوشمند به واسطه اتصال به اینترنت توانسته‌اند قابلیت‌های بسیار گسترده‌ای را فراهم کنند. بسیاری از افراد به دنبال این هستند که در کنار این امکانات هوشمند و گسترده بتوانند استفاده‌های معمول و ابتدایی را نیز به تنهایی تجربه کنند. در Google TV‌ حالتی ایجاد شده است که به شما این امکان را خواهد تا تمامی قابلیت‌های هوشمند تلویزیون را موقتاً غیرفعال کنید و امکانات تلویزیون خود را تا حد یک محصول معمول پایین بیاورید. همان‌طور که دیدید می‌توان گفت Google TV نسخه‌ای بهتر و کامل‌تر برای Android TV به حساب می‌آیند. پایه و اصل قابلیت‌ها میان هر دو سیستم عامل، یکسان است اما در گوگل تی‌وی این آیتم‌ها را به مراتب قوی‌تر عرضه نموده‌اند.

اپلیکیشن Google TV

Android-GoogleTV1

 

تا به اینجا شما به طور کلی با قابلیت‌ها و امکاناتی که پلتفرم Google TV می‌تواند ایجاد کند آشنا شدید. همان‌طور که دیدید اصلی‌ترین ویژگی این پلتفرم یکپارچه سازی تمامی گجت‌ها با یکدیگر و تبدیل کردن تلفن‌های هوشمند به ریموت‌هایی همه جانبه است. شما برای همگام‌سازی تلفن هوشمند خود با این قابلیت‌ها نیاز دارید تا اپلیکیشنی با نام مشابه Google TV را روی دستگاه خود نصب کنید که به نوعی جایگزین Google Play Movies & TV app شده است.

این اپلیکیشن صفحه تلویزیون را روی نمایشگر گوشی شما شبیه سازی خواهد کرد و حال شما می‌توانید کنترل‌های لازم را که پیش‌تر به آن‌ها اشاره کردیم را اجرا کنید. این اپلیکیشن موبایلی تنها برای گوشی‌های هوشمند با سیستم عامل اندروید در دسترس است که انتظار می‌رود به زودی نسخه‌های هماهنگ با سیستم عامل ios نیز عرضه شوند.

چگونه از Google TV بهره‌مند شویم؟

شما دو انتخاب خواهید داشت. این دو انتخاب برای تهیه Google TV به شرح زیر خواهد بود:

خرید تلویزیون: تا به این لحظه تلویزیون‌های ۲۰۲۱ سونی و همچنین پرچمداران ۲۰۲۱ برند TCL از سیستم عامل گوگل تی‌وی به شکل داخلی و پیش فرض برای تلویزیون‌های تولیدی خود استفاده می‌کنند. مدل‌های تراز اول سونی مانند اولد A90J و X95J را با سیستم عامل گوگل تی‌وی خریداری کنید.

گجت‌های جانبی: شما این امکان را خواهید داشت تا با خرید Chromecast تا حد زیادی از قابلیت‌های Google TV بهره‌مند شوید. حدود قیمت این برنامه‌ها 50 دلار خواهد بود. شما به واسطه این برنامه‌ها می‌توانید ویدئوها را با کیفیت 4K پخش کنید و از دستیار صوتی به طور کامل بهره ببرید. نسخه Chromecast Ultra نیز وجود دارد که نسخه حرفه‌ای و گران‌قیمت‌تر است. شما به واسطه خرید این نسخه می‌توانید بازی‌ها را نیز با دسترسی و کیفیت بالا اجرا نمایید.

Android-GoogleTV2

 

بهترین تلویزیون با سیستم عامل اندروید

اگر هنوز هم به سیستم عامل اندروید علاقمند هستید و تمایل دارید یک تلویزیون با سیستم عامل اندروید خریداری کنید، اولد سونی A8H جزو بهترین مدل‌هایی به حساب می‌آید که می‌توانید از آن بهره‌مند شوید. البته A8H از HDMI2.1 پشتیبانی نمی‌کند به همین دلیل ممکن است برای بازی با کنسول‌های نسل نهمی گزینه مناسبی نباشد؛ اگر جزو علاقمندان به دنیای بازی‌های رایانه‌ای هستید به شما توصیه می‌کنم حتما نیم نگاهی به مطلب بهترین تلویزیون مخصوص PS5 بیندازید.

بهترین تلویزیون با سیستم عامل گوگل تی‌وی

همانطور که اشاره شد دو مدل A90J و X95J جزو بهترین تلویزیون‌های عرضه شده با سیستم عامل گوگل تی‌وی به حساب می‌آیند. البته سایر مدل‌های ۲۰۲۱ سونی هم از این پلتفرم پشتیبانی می‌کنند ولی این دو پرچمدار از کیفیت تصویر و قدرت پردازشی بهتری برخوردار هستند.

Android TV یا Google TV

اینکه قصد دارید کدام یک از این گزینه‌ها را به عنوان تلویزیون خود انتخاب کنید کاملاً بستگی به نیازها و بودجه شما خواهد داشت اما می‌توان گفت در مقایسه Android TV با Google TV، در کل گوگل ‌تی‌وی کاربردی‌تر بوده و در کل آینده متعلق به Google TV‌ خواهد بود. Google TV‌ نه تنها به طور کامل قابلیت تلویزیون‌های اندرویدی را ارائه می‌دهند بلکه خدماتی بسیار جدید و کاربردی را به مشتریان خود عرضه می‌کنند. تنها مشکلی که در خصوص این تلویزیون‌ها وجود دارد فناوری روبه بهبود و قیمت به نسبت بالاتر آنها است که البته مشکل اول به کمک قابلیت آپدیت سیستم عامل، می‌تواند نادیده گرفته شود.

Android TV‌ در کل نسبت به سایر سیستم عامل‌ها همچنان انتخاب کاربردی بوده به نحوی در آخرین نظرسنجی جزو محبوب‌ترین سیستم عامل تلویزیون در آسیا به شمار می‌آید که با توجه به دسترسی خود به خدمات گوگل می‌توانند به شما قابلیت‌هایی به نسبت محدودتر از Google TV اما همچنان مفید و با کیفیت ارائه دهند. نکته خوبی که در خصوص این تلویزیون‌ها وجود دارد این است که قیمت آن‌ها به مراتب کم‌تر است و روندی نزولی نیز دارد. این کاهش قیمت با توجه به اینکه تولیدکنندگان قصد صفر کردن موجودی Android TV خود دارند، قابل توجه خواهد بود. در کل خرید یک تلویزیون با سیستم عامل Google TV‌ به دلیل به‌روز بودن و امکانات گسترده‌تر توصیه می‌شود اما انتخاب یک مدل اندروید تی وی هم بسیار عالی خواهد بود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

حتما ببینید

اندروید تی وی

اندروید تی وی چیست ؟

اندروید تی وی  اندروید تی وی قادر به انجام چه کارهایی می باشد؟ آیا واقعاً ارزش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *