بررسی تلویزیون سامسونگ au8000

بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ AU8000

تلویزیون سامسونگ AU8000

شرکت سامسونگ در حال حاضر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در عرصه‌ تولید تلویزیون در دنیا به حساب می‌آید. از طرفی رقابت قدیمی این کمپانی با شرکت هموطن خود باعث شده تا کشور کره سهم بزرگی از بازار تلویزیون‌ها و نمایشگرها را به خود اختصاص دهد. یکی از زمینه‌هایی که سامسونگ در آن نسبت به سایر رقبا عملکرد بهتری داشته، مربوط به عرضه‌ تلویزیون‌های اقتصادی است که این کار را به واسطه انتقال کارخانه‌های خود به کشورهای ثانویه و همچنین استفاده از فناوری‌های نه چندان گران قیمت در مدل‌های خود محقق ساخته است. سری 8 سامسونگ یکی از این قبیل موارد بوده که در سالیان اخیر توانسته سهم زیادی از فروش سامسونگ را به خود اختصاص دهد؛ در این مطلب قصد داریم به بررسی تلویزیون سامسونگ AU8000 بپردازیم که جزو تلویزیون‌های اقتصادی سال 2021 محسوب می‌شود. در ابتدای کار از شما دعوت می‌کنم حتماً نگاهی به ویدیوی بررسی زیر داشته باشید.

استفاده کلیبرنامه تلویزیونیبرنامه تلویزیونیبرنامه ورزشیبازی ویدیوییویدیو HDRبازی HDRمانیتورینگ
استفاده کلی

تلویزیون سامسونگ AU8000 برای استفاده‌ در زمینه‌های مختلف مناسب است. به لطف نسبت کنتراست بالا، AU8000 یک گزینه‌ خوب برای تماشای فیلم محسوب می‌شود هر چند که از قابلیت لوکال دایمینگ پشتیبانی نمی‌کند. این تلویزیون به دلیل کنترل عالی انعکاس نور، برای تماشای برنامه‌های تلویزیونی و ورزشی بسیار خوب بوده اما موردی که شایان به ذکر است به زاویه‌ دید محدود آن برمی‌گردد که برای تماشای تلویزیون به صورت گروهی ممکن است رنگ‌ها از کناره‌ها کیفیت خود را از دست دهند؛ به همین دلیل در مورد تماشای برنامه‌های ورزشی امتیاز کمتری کسب کرده است.

اگر از تأخیر در وروی پایین این تلویزیون فاکتور بگیریم AU8000 برای گیمینگ هیچ‌گونه قابلیت برجسته‌ای ندارد و حتی زمان پاسخگویی آن نیز چندان سریع نیست. تنها نکته‌ بارز آن به تأخیر پایین در ورودی تصویر ختم می‌شود و حتی برای محتوایی که از فناوری HDR بهره می‌برد، روشنایی این تلویزیون به آن صورت افزایش نمی‌یابد تا بتواند طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را نمایش دهد.

تماشای فیلم

تلویزیون سامسونگ AU8000 برای تماشای فیلم، گزینه‌ی خوبی است. پنل آن از نوع VA بوده و کنتراست طبیعی بالایی را عرضه می‌کند و اگرچه یکنواختی بسیار خوبی را برای رنگ سیاه ارائه می‌کند، اما از فناوری لوکال دایمینگ برای افزایش سطح رنگ سیاه پشتیبانی نمی‌کند. نکته‌ی قابل توجه در زمینه‌ی نمایش فیلم این است که خوشبختانه هیچ مشکلی برای ارتقای محتوای دارای وضوح پایین ندارد و پرش تصویر را از منابع 24P نیز حذف می‌کند.

برنامه‌ تلویزیونی

یکی از مدل‌های ایده‌آل برای تماشای برنامه‌های تلویزیونی مثل اخبار، AU8000 سامسونگ بوده که اگرچه دارای روشنایی بسیار زیادی نیست اما عملکرد بسیار خوبی برای خنثی کردن انعکاس نور دارد به همین دلیل استفاده از آن در یک اتاق کاملاً روشن و پرنور هیچ مشکلی را ایجاد نمی‌کند. این تلویزیون برای ارتقای محتوای دارای کیفیت پایین دستگاه‌های جانبی، هیچ مشکلی ندارد. در این بخش هم نکته‌ اصلی همان زاویه‌ دید محدود است که ممکن است حین تماشای برنامه از زاویه غیر مستقیم، از وضوح تصاویر کاسته شود. روشنایی این تلویزیون در زمان پخش محتوای SDR و HDR آن طور که انتظار می‌رود افزایش نمی‌یابد تا بتواند کیفیت بالای این گونه محتوا را به خوبی نمایش دهد.

برنامه‌ ورزشی

تلویزیون سامسونگ AU8000 برای تماشای برنامه‌های ورزشی کیفیت رضایت‌بخشی دارد. به خصوص اگر برای استفاده در اتاق‌های روشن در نظر گرفته شود، یک انتخاب هوشمندانه به نظر می‌رسد، زیرا به خوبی می‌تواند از پس بازتاب‌های زننده‌ نور محیط برآید، اما مشکل این‌جا است که نمی‌تواند به نسبت نور موجود در محیط، روشنایی خود را افزایش دهد، ضمن این که زمان پاسخگویی آن نیز سریع نیست و در تماشای محتوایی که دارای سرعت بالا باشد، احتمال تاری تصویر وجود دارد. مشکل دیگر نمایشگر این تلویزیون به زاویه‌ دید محدود آن مربوط می‌شود که اگر از کناره‌ها و زاویه‌ی وسیع به آن بنگرید، رنگ‌ها کیفیت خود را از دست می‌دهند و تصویر تا حدی شسته شده به نظر می‌رسد.  

بازی‌ ویدیویی

اگر به دنبال یک تلویزیون برای کنسول بازی نسل نهمی خود مثل PS5 هستید به شما توصیه می‌کنم حتماً نیم نگاهی به مطلب بهترین تلویزیون مخصوص PS5 و Xbox series X بیندازید؛ تلویزیون سامسونگ AU8000 به دلیل تأخیر ورودی کم برای گیمرهای معمولی گزینه‌ چندان بدی محسوب نمی‌شود اما از طرفی عدم پشتیبانی از VRR، HDMI2.1 و زمان پاسخگویی نه چندان سریع همه از موانع انتخاب این تلویزیون برای استفاده حرفه‌ای در زمینه بازی‌های ویدویی محسوب خواهد شد. به عقیده برخی، به دلیل نسبت کنتراست بالا، AU8000 برای بازی در اتاق‌های تاریک مناسب است اما همانطور که اشاره شد از قابلیت لوکال دایمینگ پشتیبانی نمی‌کند.  

فیلم‌ HDR

اگرچه تلویزیون سامسونگ AU8000 از فناوری لوکال دایمینگ بهره نمی‌برد و برای تماشای محتوای HDR انتخاب فوق‌العاده‌ای نیست اما نسبت کنتراست طبیعی بالایی دارد که باعث می‌شود رنگ سیاه به خوبی نمایش داده شود. این تلویزیون از ویژگی‌های HDR10 و HDR10+ پشتیبانی می‌کند اما به گفته Rtings طیف وسیعی از رنگ‌های مورد نیاز برای محتوای HDR را نمایش نمی‌دهد و روشنایی آن به میزانی که لازم است تا بتواند جزئیات خارق‌العاده‌ این محتوا را به نمایش بگذارد، افزایش نمی‌یابد.  

بازی‌ HDR

تلویزیون سامسونگ AU8000 برای بازی‌های HDR یک گزینه‌ معمولی به حساب خواهد آمد. اگرچه برای نمایش تصاویر گیم از تأخیر ورودی پایینی بهره می‌برد اما زمان پاسخگویی آن سریع نیست و از VRR نیز پشتیبانی نمی‌کند. متأسفانه کیفیت پخش محتوای HDR خیلی خوب به نظر نمی‌رسد، زیرا نمی‌تواند طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را نمایش دهد و از اوج شدت روشنایی زیادی هم برخوردار نیست، بنابراین جزئیات محتوای HDR را آن طور که باید برجسته به نظر برسند، نمی‌تواند نمایش دهد. هرچند که کنتراست طبیعی زیادی دارد اما به فناوری لوکال دایمینگ مجهز نشده است.  

مانیتورینگ

تلویزیون سامسونگ AU8000 را به عنوان مانیتور کامپیوتر نیز می‌توان به خدمت گرفت و برای این منظور تجربه‌ یک دسکتاب خوب با تأخیر ورودی پایین را ارائه می‌دهد اما به دلیل زمان پاسخگویی پایین، ممکن است تصاویری که دارای سرعت بالایی هستند، تار به نظر برسند. اگر قصد داشته باشید از آن در یک اتاق بسیار روشن استفاده کنید، مطمئناً عملکرد ضد انعکاسی بسیار بالای آن را قابل تحسین می‌دانید و باعث رضایت شما خواهد شد، علاوه بر آن، پشتیبانی از کروم 4: 4: 4 باعث شده تا خوانایی و وضوح متن‌ها بسیار افزایش یابد. در این بخش نیز متأسفانه به دلیل زاویه‌ دید محدود، اگر کاربر خیلی زیاد به مانیتور زیاد نزدیک شود از کیفیت رنگ‌ها در لبه‌های دستگاه کاسته می‌شود.

نقد و بررسی AU8000

تلویزیون سامسونگ AU8000 یکی دیگر از تلویزیون‌های میان‌رده شرکت سامسونگ با کیفیت 4k به حساب می‌آید که به نوعی جایگزین مدل TU8000 سال 2020 شده است. این مدل از طراحی ساده‌ای برخوردار بوده که به واسطه پنل VA، بهترین عملکرد را در زمینه نسبت کنتراست بالا ارائه می‌دهد. شاید اگر AU8000 از قابلیت لوکال دایمینگ پشتیبانی می‌کرد شاهد عملکردی فوق العاده در مورد نسبت کنتراست بودیم. این مدل سامسونگ از مواردی همچون نرخ تجدید متغیر (VRR) و HDMI 2.1 نیز پشتیبانی نمی‌کند البته این نکته تا حدودی که از یک گزینه مقرون به صرفه‌ اقتصادی انتظار می‌رود و طبیعی به نظر می‌رسد.

تلویزیون سامسونگ AU8000 در چند بخش نسبت به مدل قبلی خود بهبود یافته است که می‌توان به عملکرد کنترل بازتاب نور اشاره کرد، بنابراین اگرچه روشنایی آن خیلی افزایش نمی‌یابد اما برای اتاقی که چند لامپ داشته باشد، انتخاب مناسبی به نظر می‌رسد. متأسفانه، این تلویزیون را برای اتاق نشیمن و چیدمان گسترده‌ مبلمان نمی‌توان  پیشنهاد کرد زیرا با توجه به زاویه دید محدودی که دارد، تماشای تصاویر از کناره‌ها باعث کاهش کیفیت رنگ‌ها می‌شود. اما درکل، باتوجه به رده‌ی قیمتی، کیفیت رنگ، شفافیت، کنتراست و رزولوشن آن قابل تقدیر است.

طراحی AU8000

سبک

تلویزیون سامسونگ AU8000 به عنوان یک تلویزیون میان‌رده از طراحی شیک و زیبایی بهره می‌برد. این تلویزیون در مقایسه با TU8000 سال 2020 با پایه‌های جدیدی عرضه شده که برخلاف مدل پیشین، پایه‌ها در دو سوی تلویزیون به صورت عمود بر روی میز قرار می‌گیرند. این پایه‌ها صاف، تخت و دارای ظاهری ساده و ظریف هستند که پس از نصب بر زیبایی تلویزیون می‌افزایند. به طور کلی، هر زمان که نسل جدیدی از یک تلویزیون عرضه می‌شود نسبت به نسل قبلی، علاوه بر افزایش کیفیت، از نظر طراحی ظاهری نیز دچار تغییرات محسوسی می‌شود که در این میان می‌توان به کاهش ضخامت بدنه و حاشیه‌های دور نمایشگر اشاره کرد. در کل برای بنده AU8000 نسبت به سایر تلویزیون‌های سری سامسونگ از ظاهر بهتری برخودار بوده هر چند که پایه منحنی SM8600 نیز فراموش ناشدنی است.

پایه‌ نگه‌دارنده

پایه‌های تلویزیون سامسونگ AU8000 از دو قطعه‌ی پلاستیکی تشکیل شده‌ که به خوبی می‌توانند وزن تلویزیون را تحمل کنند و به دلیل عمود بودن در برابر ضربه نیز از مقاومت خوبی برخوردار هستند. نکته‌ جالب توجه در مورد این پایه‌ها تنظیم ارتفاع آن است که شما می‌توانید بسته به سلیقه یا نیاز خود نسبت به کاهش یا افزایش ارتفاع AU8000 اقدام کنید.

فضای اشغال شده توسط این پایه‌ها این پایه‌ها برای تلویزیون ۵۵ اینچ ۱۰۶.۵ در ۲۷.۷۵ سانتی‌متر بوده و کم‌ترین و بیشترین ارتفاع قابل تنظیم هم به ترتیب به ۴.۵ و ۷ سانتی‌متر می‌رسد. شاید این پرسش هم در ذهن شما تداعی شود که اصلی‌ترین کاربرد تغییر ارتفاع پایه‌ها در AU8000 چیست؟! در پاسخ باید گفت امروزه با تولید انواع دستگاه‌های ساندبار، بیشتر افراد تمایل دارند تا با خرید چنین محصولاتی از کیفیت صدای بالاتر و بهتری بهره ببرند؛ جهت هماهنگی صدا با تصویر معمولاً ساندبار در زیر تلویزیون قرار می‌گیرد که در برخی مدل‌ها به دلیل ساختار پایه چنین امری امکان‌پذیر نخواهد بود.

در سال 2021 سامسونگ با یک ابتکار جدید در تنظیم ارتفاع پایه‌ها توانست این مشکل را تا حدی برای خریداران محصولات خود سهولت ببخشد تا دیگر نگرانی در این زمینه وجود نداشته باشد تا در صورت تهیه‌ ساندبار، بتوانید آن را به راحتی در زیر تلویزیون خود قرار دهید.

قسمت پشتی

پشت تلویزیون سامسونگ au8000

قسمت پشتی تلویزیون سامسونگ AU8000 مانند سایر تلویزیون‌های این برند دارای خطوط افقی بوده که همانطور از تصویر فوق پیداست بافتی زیبا از دور به این تلویزیون می‌بخشد. در قسمت فوقانی پایه‌ها 3 شیار افقی برای خروج و راهنمایی کابل‌ها به سمت پایه‌ها تعبیه شده تا به آسانی به کابل‌های متصل شده به پشت تلویزیون نظم ببخشید. در نهایت شما می‌توانید کابل‌ها را از دو طرف از طریق گیره‌ی قرار بر روی پایه‌ها به پشت تلویزیون هدایت کنید

در پنل پشتی همانند بیشتر تلویزیون‌های امروزی امکان نصب براکت جهت اتصال به دیوار فراهم شده که ابعاد تقریبی این اتصالات برای براکت در حدود ۳۰ در ۴۰ سانتی‌متر (VESA 400×300) ذکر شده است. نصب دیواری تلویزیون تا حدودی به فضای منزل بستگی دارد اما چون تلویزیون در ارتفاع بیشتری از سطح زمین قرار می‌گیرد شما از زاویه دید بهتری برخوردار خواهید بود و دیگر نگران سر خوردن روی میز یا ضربه به آن توسط کودکان نخواهید بود.

حاشیه‌ و ضخامت AU8000

حاشیه‌های دور نمایشگر تلویزیون سامسونگ AU8000 بسیار ظریف و زیبا هستند. ضخامت آن‌ها فقط در حدود ۹ میلی‌متر است که به هیچ عنوان باعث حواس‌پرتی کاربران نمی‌شود. ضخامت این تلویزیون بسیار کم بوده به نحوی که تفاوت ۳.۱ سانتی متری با TU8000 دارد و در هنگام نصب روی دیوار، جلوه‌ای زیبا به محیط می‌بخشد. Ambient Mode یکی از مواردی است که به شما توصیه می‌کنم در صورت خرید تلویزیون‌های سامسونگ حتماً نگاهی به آن داشته باشید چون به آسانی می‌توانید با نمایش گالری‌های تصاویر مهم و معروف جهان، از دیدن زیباترین نقاشی‌ها و سایر آثار موجود در آن‌ها لذت ببرید.

کیفیت ساخت

تلویزیون سامسونگ au8000

در کل کیفیت ساخت تلویزیون سامسونگ AU8000 مناسب ارزیابی می‌شود؛ بدنه پشتی آن کاملاً از پلاستیک مرغوب ساخته شده و با دیدن آن احساس خوبی به شما دست می‌دهد. با وجود این که کل اجزا بدون هیچ مشکل خاصی با هم هماهنگ هستند اما ممکن است انعطاف موجود در مرکز صفحه پشتی و نزدیک کمی آزار دهنده باشد که اگر قصد اتصال کابل HDMI را داشته باشید، به احتمال زیاد متوجه آن می‌شوید.


کیفیت تصویر تلویزیون AU8000

کنتراست

به اختلاف اوج دو رنگ سفید و مشکی کنتراست می‌گویند که به زبان ساده و ابتدایی، هرچه رنگ سفید در یک تلویزیون سفیدتر و رنگ مشکی آن نیز غلیظ‌تر باشد، کنتراست تصویر بیشتر خواهد بود. هرچه میزان کنتراست یک تلویزیون بیشتر باشد، در محیط‌های تاریک عملکرد بهتری در زمینه نمایش رنگ مشکی داشته و به نوعی رنگ مشکی به سمت رنگ خاکستری متمایل نخواهد شد. پنل VA به کار رفته در AU8000 سامسونگ نویدبخش نسبت کنتراست عالی بوده، بنابراین نمایش رنگ سیاه در محیط‌های تاریک، نسبتاً عمیق به نظر می‌رسد؛ در صورتی که اگر این تلویزیون از فناوری لوکال دایمینگ نیز پشتیبانی می‌کرد عمق و غلظت رنگ مشکی تا حد زیادی بهبود می‌یافت. به صورت تخصصی می‌توان گفت که نسبت کنتراست در این تلویزیون 2021 سامسونگ 3,811:1 بوده که نسبت به TU8000 افت کرده است. 

روشنایی SDR و HDR

اوج روشنایی SDR و اوج روشنایی HDR به ترتیب 302 و 304 کاندلا بر متر مربع (cd/m²) بوده که این میزان برای اوج روشنایی SDR خوب بوده و نسبت به TU8000 پیشرفت محسوب می‌شود زیرا در پنجره‌های 2 درصد هیچگونه کاهش نور مشاهده نمی‌شود با این وجود نمی‌تواند از پس کنترل نور در اتاقی که بسیار روشن است برآید. اگر از ابتدای متن با ما همراه بوده باشید حتماً متوجه شده‌اید که بارها به روشنایی HDR اشاره شده که به نوعی جزو نقاط ضعف این مدل محسوب می‌شود. یکی از موارد ناامیدکننده در AU8000، اوج روشنایی HDR این تلویزیون است که تقریباً در حد همان روشنایی SDR بوده و به دلیل کاهش نور مشهود ممکن است برخی جزئیات تاریک‌تر از بقیه به نظر برسد. مسیر EOTF (عملکرد انتقال الکترو نوری) نیز به خوبی هدف را دنبال نمی‌کند زیرا اکثر صحنه‌ها از روشنایی لازم برخوردار نیستند. این موارد به طور کامل روی نمودار نمایش داده شده است.

لوکال دایمینگ

video
play-sharp-fill

تلویزیون سامسونگ AU8000 به دلیل این که از لبه‌ها نوردهی می‌شود، نمی‌تواند از فناوری لوکال دایمینگ یا نوردهی موضعی پشتیبانی کند. تلویزیون‌هایی می‌توانند از این قابلیت پشتیبانی کنند که از آرایه‌ی نوردهی تمام صفحه برخوردار باشند.   

یکنواختی خاکستری

یکنواختی خاکستری، به معنی نمایش مناسب یک رنگ(نه فقط رنگ خاکستری)، به صورت کاملاً یک‌دست و یکپارچه است. اگر این شاخص در یک تلویزیون دچار مشکل شود ممکن است شما لکه‌هایی تیره‌رنگ را در صفحه نمایش مشاهده کنید. این تیر‌گی، به خصوص در گوشه‌ها و لبه‌های صفحه نمایش بیشتر به چشم می‌آیند. مشکل مذکور، به هنگام تماشای برنامه‌های ورزشی بیشتر نمود پیدا می‌کند، چرا که در این حالت، رنگ‌های مورد نمایش، در مقیاس بزرگتری قابل مشاهده‌ هستند. یکنواختی تصویر در نمایش ۵۰ درصدی محتوای خاکستری ۲.۶۷۲ درصد و در نمایش ۵ درصدی محتوای خاکستری ۱.۰۸۲ درصد است. هر چند که نباید از یکنواختی خاکستری در یک تلویزیون میان‌رده مثل AU8000 سامسونگ انتظار زیادی داشت اما اگر به تصویر فوق دقت کنید متوجه خواهید شد که در چند بخش از نمایشگر به ویژه در سمت چپ، عدم یکدستی رنگ خاکستری بیشتر دیده می‌شود و همچنین اثر افکت صفحه نمایش در مرکز نمایشگر نیز تا مشهود است.

یکنواختی مشکیتلویزیون سامسونگ au8000

Black Uniformity یا یکنواختی رنگ مشکی برای نمایشگر AU8000 سامسونگ در حدود ۰.۷۲۸ درصد برآورد شده است. با توجه به این که مقدار ۱ درصد در حد استاندارد بوده و هرچه این میزان از یک درصد کمتر باشد، درواقع به معنی غلظت بیشتر رنگی مشکی است، پس می‌توان نتیجه‌گیری کنیم که یکنواختی رنگ مشکی در این تلویزیون واقعاً فوق‌العاده و فراتر از انتظار بوده به نحوی که نمایش رنگ سیاه به خصوص در مکان‌های تاریک خارق‌العاده است و غلظت بیش از این مقدار را معمولاً نمایشگرهای اولد می‌توانند تولید کنند. البته در مورد این شاخص نیز باید نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

  • نکته‌ی اول: مشکل میزان عدم یکنواختی رنگ خاکستری است که بین تلویزیون‌های مختلف، متفاوت هست.
  • نکته دوم: مشکل عدم یکنواختی کامل خاکستری در اکثر نمایشگرهای تلویزیون حتی در پرچمداران نیز مشاهده می‌شوند اما ممکن است میزان و ابعاد آن کمتر باشد.
  • نکته‌ی سوم: در اینجا یک تلویزیون کاملاً اقتصادی و معمولی مورد نقد و بررسی قرار گرفته لذا نباید انتظار زیادی در مورد یکنواختی خاکستری آن داشته باشیم.

در کل اهمیت این دو شاخص در هنگام پخش صحنه‌های ورزشی اهمیت پیدا می‌کند که امکان دارد باعث حواس پرتی بیننده ‌شود. هرچند که یکنواختی در صحنه‌های تقریباً تاریک به آن صورت قابل مشاهده نیست اما هنوز هم بک‌لایت (نور پس زمینه) در لبه‌های سمت چپ و راست از این مشکل رنج می‌برد. در اطراف علامت صلیب یکنواختی مشکی در مرکز صفحه نمایش هیچگونه اشکال ظاهری مشاهده نمی‌شود و یکنواختی سیاه را در این تلویزیون می‌توانیم عالی توصیف کنیم.

زاویه‌ی دید

تلویزیون سامسونگ AU8000، با پنل VA عرضه شده و این قبیل پنل‌ها همان‌طور که انتظار می‌رود، دارای زاویه‌ دید نسبتاً محدودی هستند. بنابراین زمانی که بیننده در مرکز نمایشگر قرار داشته باشد یا به عبارت دیگر زمانی که از زاویه‌ کاملاً رو به رو به صفحه نمایش نگاه کند، می‌تواند بهترین کیفیت تصویر را داشته باشد که رنگ‌ها بسیار شفاف و خوش رنگ هستند و جزئیات تصاویر و صحنه‌ها نیز با وضوح کامل مشاهده می‌شوند. در چنین زاویه‌ای، تصاویر این تلویزیون بسیار دقیق و خوش رنگ هستند و کاربر از دیدن آن‌ها به طور کامل رضایت دارد اما با خارج شدن از مرکز و دور شدن از زاویه‌ی ۹۰ درجه، رنگ‌ها، رفته رفته کیفیت خود را از دست می‌دهند. هرچه زاویه‌ دید کمتر شود، کیفیت رنگ، شفافیت، تماشای جزئیات نیز کاهش می‌یابد.

video
play-sharp-fill

در AU8000، کاهش محسوس میزان روشنایی در زاویه‌ بیش از 38 درجه رخ می‌دهد، ضمن این که وقتی بیننده در زاویه‌ بیش از 24 درجه نسبت به مرکز قرار گیرد سطح رنگ مشکی شروع به افزایش می‌کند و تغییر گاما نیز در درجه‌ی 14 به بعد اتفاق می‌افتد. البته امکان دارد تغییر رنگ‌ها را تا قرار گرفتن در زاویه‌ 29 درجه به آن صورت احساس نکنید، ضمن آن که کاهش شدید کیفیت رنگ نیز شاید تا زاویه‌ 42 درجه قابل چشم پوشی باشد اما قرار گرفتن در زاویه‌ای بیش از آن، رنگ‌ها شفافیت، شادابی و جنب و جوش خود را از دست می‌دهند و به صورت رنگ پریده یا شسته شده به نظر می‌رسند.

این تلویزیون علی‌رغم تمام نقاط مثبت و مفیدی که دارد و با قیمت بسیار مقرون به صرفه‌ای نیز عرضه می‌شود، اما چنانچه خانواده‌ پرجمعیتی هستید یا برنامه‌های تلویزیونی و خصوصاً برنامه‌های ورزشی را با گروه زیادی از دوستان و خویشاوندان تماشا می‌کنید و همچنین چیدمان مبلمان پذیرایی شما گسترده است، خرید یک مدل دارای پنل IPS مثل X8000H بهتر خواهد بود.

بازتاب

تلویزیون سامسونگ AU8000 از نظر عملکرد مقابله با انعکاس و بازتاب نورهای مزاحم که از نظر شدت در حد متوسط باشند، به طور چشمگیری عالی عمل می‌کند. بنابراین سعی کنید در هنگام نصب این تلویزیون مکانی را در نظر بگیرید که  در مقابل تابش مستقیم چراغ‌های بزرگ یا نورخوشید نباشد.

فرمت‌های کیفیت تصویر

تلویزیون سامسونگ au8000

تلویزیون سامسونگ AU8000، از فرمت‌های صوتی و تصویری بسیاری پشتیبانی می‌کند و از این نظر جای هیچگونه نگرانی نیست. شما می‌توانید هرگونه دستگاه پخش محتوای جانبی را به این تلویزیون متصل کنید و از تماشای برنامه‌های مورد علاقه‌ خود نهایت لذت را ببرید. در صورتی که دستگاه‌های پخش کننده‌ انواع دیسک‌های CD و DVD دارید که قصد تماشای فیلم‌های قدیمی با کیفیت 480P را دارید، AU8000 ضمن ارتقای کیفیت محتوا، آن را بدون هیچگونه لرزش، پرش یا تأخیری پخش خواهد کرد.

کیفیت 1080P یا Full HD نیز از این قاعده مستثنی نیست و می‌تواند به کیفیت  4K ارتقاء یافته که از تماشای آن لذت و رضایتی وافر به شما دست می‌دهد. اما کیفیت 4K، درصورتی که محتوای 4K واقعی و طبیعی را از طریق دستگاه جانبی به این تلویزیون منتقل و پخش کنید، اینجا نقطه‌‌ای است که می‌توانید اوج هنر و توانایی‌های این تلویزیون را مشاهده کنید. رنگ‌ها بسیار پویا، شاداب، پرجنب و جوش و زنده به تصویر کشیده می‌شوند. جزئیات به صورت تمام عیار به نمایش گذاشته می‌شوند و نور و شفافیت به طور خارق‌العاده‌ای افزایش می‌یابند.

پیکسل‌ها

اگر چه هر دو مدل TU8000 و AU8000 از پنل VA استفاده می‌کنند اما طبق گفته‌ها، تلویزیون سامسونگ AU8000، از پنل VA متفاوتی با TU8000 استفاده می‌کند که به نظر می‌رسد یک پنل MVA باشد( MVA خود نوعی پنل VA به شمار می‌آید و همان عملکرد را دارد). این پنل در چیدمان پیکسل‌های آبی با پنل TU8000 تفاوت‌هایی دارد اما این مورد تنها در حالتی که تلویزیون یک تصویر کاملاً سفید یکدست را پخش کند، قابل مشاهده خواهد بود. در این پنل از طرح ساب پیکسل BGR استفاده شده است که می‌تواند در وضوح متن به هنگام استفاده از آن به عنوان مانیتور تأثیر بگذارد. البته با توجه به این که AU8000 از کروم 4:4:4 پشتیبانی می‌کند و این فناوری به خوانایی و وضوح متن کمک می‌کند، تغییر در چیدمان ساب‌پیکسل‌ها نمی‌تواند در دقت و کیفیت خوانایی متن در این نمایشگر تأثیر بسزایی داشته باشد.

طیف و حجم رنگ

شاید یکی از مواردی که در مورد تلویزیون سامسونگ AU8000 جلب توجه می‌کند عدم پوشش طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها باشد ولی باید این نکته را هم به خاطر داشته باشید این تلویزیون برای محتواهای HDR از طیف رنگی مناسبی برخوردار است. این تلویزیون پوشش بسیار خوبی از فضای رنگی معمول DCI P3 را ارائه می‌دهد اما با فضای رنگی گسترده‌تر Rec. 2020 فاصله دارد و حدود 80 درصد فضای رنگ DCI P3 xy و درحدود 85 درصد فضای رنگ DCI P3 uv را پوشش می‌دهد که امتیاز خوبی برای یک تلویزیون در سطح معمولی است. از نظر حجم رنگ نیز می‌تواند نزدیک به 70 درصد را پوشش دهد که باز هم امتیاز قبولی را دریافت می‌کند. این دستگاه به لطف کنتراست بالا می‌تواند رنگ‌های تیره را خوب نمایش دهد و کیفیت حجم رنگ‌های روشن نیز با توجه به سطحی که قرار دارد، از میزان خوبی بهره می‌برد.

گرادینت

گرادینت به زبان ساده بیانگر میزان توانایی تلویزیون در نمایش جزئیات ظریف در طیف‌های رنگی مختلفی است که اغلب در صحنه‌هایی با تغییر رنگ تدریجی دیده می‌شوند. اگر متوجه مفهوم گرادینت نشدید، به عبارت خیلی ساده، گرادینت یعنی جلوگیری از تداخل رنگ‌ها با یک شیب ملایم که باعث می‌شود جزئیات و دقت رنگ‌ها بهتر نمایش داده شود و به زبان عامیانه یعنی سایه‌ یک رنگ روی رنگ دیگری تداخل ایجاد نکند. تلویزیون سامسونگ AU8000 با قدرت بسیار خوبی، شیب گرادینت را به شکل ملایم در‌می‌آورد و از تداخل رنگ‌ها به نحو بسیار شایسته‌ای جلوگیری می‌کند. البته احتمال دارد در برخی از صحنه‌ها اندکی نوار سبز یا قرمز را مشاهده کنید که زیاد محسوس نیست.

 حفظ موقت تصویر و پیکسل سوختگی

تلویزیون سامسونگ AU8000، به دلیل استفاده از پنل VA دچار احتباس تصویر و سوختگی پیکسل نمی‌شود. یعنی اگر برای مدت زمان طولانی مثلاً چند روز یا هفته، یک شبکه‌ای را تماشا کنید که آرم آن ثابت باشد، سایه یا شبح لوگوی آن شبکه به صورت موقت یا دائم بر روی نمایشگر باقی نمی‌ماند. این قبیل مشکلات بیشتر برای تلویزیون‌هایی که از نمایشگر آمولد یا سوپر آمولد استفاده می‌کنند، رخ می‌دهد.


نمایش محتوا در AU8000 سامسونگ

زمان پاسخگویی

در تلویزیون AU8000 سامسونگ برای تغییر رنگ 80 درصدی یک پیکسل زمانی حدود 6.9 میلی ثانیه و برای تغییر صددرصدی رنگ یک پیکسل 15.3 میلی ثانیه وقت لازم است. به دلیل زمان پاسخگویی پایین، امکان دارد در انتقال صحنه‌های تاریک، تارشدن تصاویر مشهود باشد. این میزان زمان پاسخگویی بهتر از TU8000 بوده اما به دلیل وجود لکه‌های تیره‌، ممکن است در این زمینه TU8000 عملکرد بهتری داشته باشد. 

تأخیر در ورودی

تا زمانی که Game Mode فعال باشد، AU8000 سامسونگ به طرز باورنکردنی تأخیر در ورودی اندکی دارد. با کمال تعجب، حتی در خارج از Game Mode نیز این تأخیر ورودی به اندازه کافی پایین خواهد بود تا تجربه خوبی از بازی کردن را تجربه کنید. هنگام بازی می‌توانید ویژگی motion interpolation (هماهنگی و تعامل حرکتی) را فعال کنید، البته این عمل تأخیر ورودی را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. اگر می‌خواهید از تلویزیون به عنوان مانیتور استفاده کنید، باید ورودی مورد استفاده خود را روی « PC» تنظیم کنید. برای درک بیشتر این موضوع به طور مثال می‌توان گفت برای پردازش رزولوشن 1080p با نرخ فریم 60 هرتز حدود 18 میلی ثانیه بوده که با فعال کردن  حالت بازی این میزان به 10.9 میلی ثانیه خواهد رسید.

رزولوشن‌های پشتیبانی شده

تلویزیون سامسونگ au8000

تلویزیون سامسونگ AU8000 می‌تواند تصاویر را با رزولوشن 1080P و 4K با نرخ نوسازی 60 هرتز و پشتیبانی از کروم 4: 4: 4 نمایش دهد که به وضوح و خوانایی متن کمک می‌کند. برای فعال کردن آن‌، برچسب ورودی را روی «PC» تنظیم کنید. این تلویزیون متأسفانه همانند TU8000 از رزولوشن 1440P پشتیبانی نمی‌کند.

سازگاری با کنسول‌های پیشرفته

از آنجا که نمایشگر این تلویزیون از سرعت  60 هرتز بهره می‌برد، فقط از بازی‌هایی با کیفیت نهایتاً 4K و تا 60 هرتز در کنسول‌های PS5 و Xbox Series X پشتیبانی می‌کند. این دستگاه دارای حالت تأخیر خودکار پایین (Auto Low Latency Mode) است که به طور خودکار وضعیت نمایش تلویزیون را به حالت بازی تغییر می‌دهد تا کمترین تأخیر ورودی ممکن را هنگام بازی از یک دستگاه سازگار داشته باشد. برای این منظور Game Mode تلویزیون را روی حالت خودکار  تنظیم کنید.

مشخصات ورودی‌ها و خروجی‌ها

تلویزیون AU8000 سامسونگ از فناوری‌های HDR10 و +HDR10 پشتیبانی می‌کند و در پنل پشت دارای سه ورودی HDMI2.0 بعلاوه‌ی 2 ورودی USB، یک خروجی صدای دیجیتالی، یک ورودی کابل آنتن و یک ورودی کابل اترنت است؛ به این نکته دقت داشته باشید که این مدل سامسونگ از پورت HDMI2.1 پشتیبانی نمی‌کند. همچنین، این تلویزیون از کیفیت صدای دالبی اتموس، eARC، خروجی دالبی دیجیتال 5.1 کانال و خروجی دالبی دیجیتال از طریق کابل نوری نیز پشتیبانی می‌کند.


کیفیت صدا

فرکانس صدا

پاسخگویی بلندگوهای 20 واتی این تلویزیون به رنج صدا، بیشتر در حد پشتیبانی از فرکانس‌های میانی است. چون AU8000 نمی‌تواند به آن صورت از فرکانس پایین پشتیبانی کند، قادر به تولید صدای باس چندانی نیست. بنابراین درصورتی که دوست دارید از کیفیت صدای نسبتاً متعادلی بهره ببرید، بهتر است که میزان حجم ولوم صدا را در حد متوسط قرار دهید زیرا بیش از آن باعث بهم ریختگی کیفیت صدا می‌شود.

تحریف صوتی هنگام پخش صدا در AU8000 با حجم متوسط به آن صورت مشخص نیست اما با افزایش حجم ولوم صدا و به خصوص زمانی که با حداکثر توان پخش می‌شود، به خوبی تشخیص داده می‌شود اما باز هم این موضوع به کیفیت صدای محتوا بستگی دارد، ضمن این که احتمال دارد همه‌ افراد متوجه آن نشوند.


رابط کاربری 

AU8000 سامسونگ نسبت به مدل قبلی خود از نسخه به روز شده‌ای از سیستم عامل تایزن (Tizen) بهره می‌برد. پیمایش منو نرم‌تر احساس می‌شود و استفاده از آن آسان‌تر به نظر می‌رسد. با این حال، ویژگی‌های آن کمتر از برخی مدل‌های رده‌بالاتر نظیر Q80A بوده به طور مثال قابلیت‌هایی مانند Multi View در آن یافت نمی‌شود. همچنین متأسفانه، تبلیغاتی در صفحه اصلی و آپ استور وجود دارد که فعلاً هیچ راهی برای غیرفعال کردن آن‌ها وجود ندارد. 

برنامه‌ها

برنامه‌های موجود در تلویزیون سامسونگ au8000

در مورد برنامه‌ و بازی‌های موجود در سیستم عامل تایزن باید به این نکته توجه داشته باشید که به دلیل تحریم‌ها یا حق کپی رایت برخی از برنامه‌هایی که در سایر سیستم‌ عامل‌ها به آسانی در دسترس شما قرار می‌گیرد در اینجا با دشواری نصب خواهد شد یا حتی در اختیار کاربر قرار نمی‌گیرد همانند برنامه فیلیمو. در کل برنامه‌های موجود بدون دردسر اجرا می‌شوند حتی شما می‌توانید از طریق برنامه‌های نتفلیکس، یوتیوب و یا USB به تماشای فیلم‌هایی با کیفیت HDR بنشینید.

ریموت کنترل

نکته جالب توجه در مورد AU8000 این است که با همان دستگاه کنترل از راه دوری عرضه می‌شود که جدیداً طراحی شده و به همراه سایر تلویزیون‌های سامسونگ در سال 2021 ارائه می‌شود اما با این تفاوت که برخلاف ریموت مدل‌های رده‌بالا شما باید از ۲ عدد باتری یکبار مصرف استفاده کنید. روی این ریموت، دکمه‌های میانبر برای دسترسی به برنامه‌های نتفلیکس، ویدیوپرایم و تی‌وی پلاس سامسونگ تعبیه شده و  استفاده از کنترل صوتی نیز به شما امکان دسترسی به Bixby، Alexa و Google Assistant را می‌دهد. ضمن این که می‌توانید از هر کدام از این دستیارهای صوتی بخواهید تنظیمات را تغییر دهند و ورودی‌ها را عوض کنند اما قادر به جستجوی محتوای خاصی در برنامه‌ها نخواهید بود. روی پنل این تلویزیون و در قسمت نزدیک به انتهای سمت راست یک دکمه در زیر مارک سامسونگ وجود دارد که از طریق آن می‌توانید میزان صدا، کانال‌ها و ورودی‌ها را تغییر دهید و تلویزیون را روشن / خاموش کنید.

وسایل جانبی همراه تلویزیون

بررسی تلویزیون سامسونگ au8000

این تلویزیون سامسونگ نیز همچون سایر محصولات این شرکت با اقلام ضروری عرضه می‌شود. ازجمله وسایل همراه تلویزیون سامسونگ AU8000 یک دستگاه کنترل از راه دور، دفترچه راهنما، کابل برق تلویزیون، دو عدد باتری نیم قلمی و دو گیره برای مدیریت کابل‌ها دیده می‌شود.

AU8000 بخریم یا نخریم؟!

بررسی تلویزیون سامسونگ au8000در چند سال اخیر سری 8 سامسونگ جزو آن دسته محصولاتی بود که برای خریدارانی که به دنبال محصولاتی درخور با فناوری به‌روز و همچنین قیمت مناسب بودند انتخاب بسیار عالی به حساب می‌آمد. AU8000 نیز به نوعی دنباله‌رو این سری از محصولات سامسونگ محسوب می‌شود که با برخورداری از تکنولوژی کریستالی پنل، طراحی زیبا، قابلیت‌های هوشمند و سایزهای مختلف می‌تواند انتخاب مناسبی برای اقشار مختلف جامعه باشد.

در کل اگر به دنبال مدلی هستید که بسته به هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید ارزش خرید بالایی داشته باشد باید گفت تلویزیون سامسونگ AU8000 جزو این موارد خواهد بود. شاید بیان نقاط ضعف یک محصول در پایان مطلب کار سنجیده‌ای نباشد اما اگر به دنبال محصولی هستید که در زمینه HDR عملکرد عالی داشته باشد متأسفانه AU8000 در این دسته قرار نمی‌گیرد. اگر چیدمان مبلمان در پذیرایی یا محلی که تلویزیون خود را در آن‌جا قرار می‌دهید گسترده است فردی که در مقابل تلویزیون قرار می‌گیرد با فردی که از کناره‌ها به تماشای محتوا نشسته تجربه متفاوتی خواهند داشت.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 6 میانگین: 4.3]

حتما ببینید

تلویزیون سونی X90L

بررسی تخصصی تلویزیون سونی X90L

تلویزیون سونی X90L سونی از جمله بزرگترین تولیدکننده‌های تلویزیون رده‌بالا و باکیفیت در دنیا است. …

یک نظر

  1. سهیل

    باسلام تلویزیون au8000 خریداری کرده ام آیا امکان ویرایش کانالها امکان پذیرمی باشد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *