تلویزیون سونی A80J

بررسی تخصصی تلویزیون سونی A80J

تلویزیون سونی A80J

تلویزیون سونی A80J ارزان‌ترین اولد شرکت سونی در سال ۲۰۲۱ است. ویژگی‌های مشترکی بین این مدل با تلویزیون پرچمدار سونی A90J وجود دارد که باعث جذابیت برادر ارزان‌قیمت‌تر شده است. اما سؤالی که در ذهن کاربران مطرح می‌شود این است که چه تفاوتی بین عملکرد A80J و A90J وجود دارد؟ آیا A80J ارزش خریدن دارد؟! در این مقاله قصد داریم با بررسی تخصصی تلویزیون سونی A80J به سوالات ذهن شما پاسخ دهیم.

اگرچه در یک بخش جداگانه به تشریح کامل اولد A90J پرداخته‌ایم اما این بار نوبت به برادر کوچکتر یعنی A80J رسیده که با تفاوت‌هایی نسبت به سری پیشین خود یعنی A8H همراه بوده و از امکانات جدیدتری بهره می‌برد؛ در کل سعی شده نقاط ضعف نسخه قبلی در این سری اصلاح و امکاناتی به‌روز نظیر HDMI2.1 در آن گنجانده شود؛ اما آیا A80J با توجه به برچسب قیمتی بسیار بالا، توانایی رقابت با اولدهای ال جی را دارا بوده که هم از قیمت پایین‌تری برخوردار هستند و هم امکانات بیشتری را پشتیبانی خواهند کرد؟!

نقد و بررسی A80J

تلویزیون سونی A80J یک اولد 4K عالی با قیمتی پایین‌تر از تلویزیون پرچمدار A90J، اما با امکانات و عملکردی نسبتاً مشابه آن است. پیکسل‌های پنل این تلویزیون نسبت کنتراستی نزدیک به بی‌نهایت دارند تا به زیبایی رنگ‌های مشکی عمیق و کاملاً نزدیک به واقعیت را خلق کنند. شاید روشنایی صفحه در این تلویزیون به درخشش صفحه مدل A90J نباشد، اما همچنان جزو بهترین تلویزیون‌های اولد بازار محسوب می‌شود و می‌تواند تجربه‌ شگفت‌انگیز تماشای محتوای HDR را به لطف پوشش وسیع از فضای رنگی و کنتراست بالا در اختیار کاربرانش بگذارد.

سونی هوای گیمرها را هم در تلویزیون اولد جدید خودش داشته است. آن‌ها می‌توانند به لطف نرخ پاسخگویی بسیار سریع، تأخیر در ورودی پایین و پشتیبانی از فناوری نرخ رفرش متغیر (VRR)، نهایت لذت را ببرند. این تلویزیون به دو درگاه HDMI 2.1 مجهز است که از اجرای بازی‌های PS5 و Xbox Series X با رزولوشن 4K و نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی پشتیبانی می‌کند.

استفاده کلیتماشای فیلمبرنامه تلویزیونیبرنامه ورزشیبازی ویدیوییویدیو HDRبازی HDRمانیتورینگ

سونی A80J یک تلویزیون عالی است که تمام خواسته‌های کاربرانش را تأمین می‌کند. این تلویزیون به لطف نسبت کنتراست نزدیک به بی‌نهایتش برای استفاده در اتاق‌های تاریک چه برای بازی کردن و چه برای فیلم دیدن عالی است. نرخ پاسخگویی آن هم نزدیک به فوری است که باعث می‌شود حرکات سریع در مسابقات ورزشی یا بازی‌های ویدئویی به بهترین شکل ممکن به نمایش درآیند. شاید محتوای HDR در این تلویزیون خیلی روشن نمایش داده نشوند، اما با توجه به اینکه A80J از یک پنل اولد استفاده می‌کند و طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را پوشش می‌دهد، تماشای ویدئوهای HDR در تلویزیون سونی فوق‌العاده به نظر می‌رسد.

اگر می‌خواهید یک سینمای جذاب داخل خانه خودتان برای تماشای فیلم‌ها راه بیندازید، می‌توانید روی تلویزیون سونی A80J حساب کنید. این تلویزیون اولد رنگ‌های مشکی را به لطف نسبت کنتراست نزدیک به بی‌نهایتش به بهترین شکل به نمایش می‌گذارد. هیچ مشکلی هم بابت افزایش کیفیت در نمایش فیلم‌های رزولوشن پایین وجود ندارد. به این‌ها باید سرعت پاسخگویی بالای نمایشگر را هم اضافه کرد که تماشای فیلم‌های اکشن و ورزشی را لذت‌بخش می‌کند.

A80J برای تماشای برنامه‌های تلویزیون در کنار اعضای خانواده هم انتخاب خوبی است. ارتقاء کیفیت ویدئوهایی با رزولوشن پایین در ای تلویزیون به خوبی انجام می‌شود و زاویه دید صفحه آن نیز وسیع است که به شما اجازه می‌دهد در هر کجای سالن که نشسته باشید بدون افت دقت تصویر، برنامه‌های تلویزیونی را مشاهده کنید. پوشش روی نمایشگر این تلویزیون از نوع نیمه شفاف است که باعث مقابله با بازتاب نور در اتاق‌های روشن می‌شود. البته نباید انتظار روشنایی خیلی زیادی را از این تلویزیون در یک اتاق خیلی روشن داشته باشید.

عاشق تماشای برنامه‌های ورزشی هستید؟ پس عاشق A80J هم خواهید شد. این تلویزیون از نرخ پاسخگویی فوری برخوردار است که باعث می‌شود حرکت‌های سریع در مسابقات ورزشی به بهترین شکل به نمایش درآیند. زاویه دید در این تلویزیون هم مناسب است تا مشکلی بابت تماشای دسته جمعی یک مسابقه فوتبال مهم در آخر هفته کنار دوستانتان وجود نداشته باشد. نکته مثبت دیگر، مقابله بسیار خوب این تلویزیون با بازتاب نور است.

تلویزیون Sony A80J برای بازی‌های ویدئویی فوق‌العاده است. این تلویزیون با نرخ پاسخگویی نزدیک به فوری خود حرکات را کاملاً روان به نمایش می‌گذارد و تأخیر در ورودی بسیار کمی را هم ارائه می‌کند. نسبت کنتراست آن نیز نزدیک به بی‌نهایت است که می‌تواند رنگ‌های مشکی عمیقی را تولید کند و ایده‌آل گیمینگ باشد. این تلویزیون از دو درگاه HDMI 2.1 برخوردار است که به لطف آن قادر به اجرای بازی‌های 4K با نرخ ۱۲۰ هرتزی خواهید بود.

تلویزیون اولد سونی A80J گزینه جذابی برای تماشای ویدئوهای HDR است. این تلویزیون به لطف نسبت کنتراست نزدیک به بی‌نهایت و فضای رنگی گسترده، تجربه تماشای HDR بسیار عالی را برای کاربرانش به وجود میاورد. A80J رنگ‌های مشکی عمیقی را تولید می‌کند و به خوبی کیفیت محتوایی با رزولوشن پایین را به خوبی ارتقاء می‌دهد.

اجرای انواع بازی‌های ویدئویی به واسطه تلویزیون سونی A80J OLED می‌تواند تجربه‌ای عالی برای شما باشد. در این مدل به لطف دسترسی به پورت ورودی HDMI 2.1 شما می‌توانید انواع کنسول‌های بازی نسل جدید را به تلویزیون متصل نمایید. نکته دیگری که به افزایش کیفیت بازی‌های ویدئویی در این تلویزیون کمک می‌کند، زمان پاسخگویی بسیار سریع و به نوعی در لحظه این دستگاه به همراه تأخیر ورودی بسیار کم است. بدین واسطه شما می‌توانید بدون وقفه و اتلاف وقت بازی را با سرعت واقعی پیش ببرید. تلویزیون سونی A80J OLED دارای کنتراست بسیار دقیق و بی نهایت است که موجب نمایش رنگ مشکی به طور کامل می‌شود. کنتراست با کیفیت به شما برای تماشای بهتر و واضح‌تر صحنه‌های بازی کمک خواهد کرد علاوه بر این شما به طیف رنگی بسیار گسترده‌ای دسترسی خواهید داشت که وضوح و جزئیات تصویر را با کیفیت بالاتری به شما نمایش خواهد داد. در کنار تمامی این مزایا به دلیل تکمیل نبودن قابلیت VRR به هنگام بازی و همچنین ضعف قابلیت HDR در نمایش سایه‌های روشن تصویر شما با افت کیفیت جزئی به هنگام اجرای بازی‌های ویدئویی و فعال بودن حالت بازی تلویزیون مواجه خواهید شد. لازم است به این نکته اشاره کنیم که صفحات نمایش اولد با خطر سوختن دائمی تصویر مواجه هستند که این خود به عنوان نقطه ضعفی برای اجرای بازی‌های ویدئویی محسوب می‌شود.

اگر می‌خواهید از تلویزیون خود به عنوان یک مانیتور کامپیوتر استفاده کنید، A80J انتخاب مناسبی است. این نمایشگر می‌تواند از استاندارد کروما 4:4:4 پشتیبانی کند که برای نمایش واضح متن‌ها ضروری است. علاوه بر این زاویه دید گسترده‌ای را هم ارائه می‌کند تا از هر سمتی صفحه نمایش را ببینید، کیفیت تصویر تغییری نکند.

طراحی A80J

طراحی تلویزیون سونی A80Jدر مجموع باید گفت که تلویزیون سونی A80J OLED دارای کیفیت ساخت بالایی است و می‌تواند با ظاهر براق، ظریف و باریک خود به خوبی درون دکوراسیون شما توجه‌ها را به سمت خود جلب نماید. با توجه به حالات ممکن برای نصب پایه‌ها، بافت قسمت پشتی، حاشیه‌های بسیار ظریف، مقاومت بالای بدنه و ویژگی‌هایی از این قبیل می‌توان گفت که تلویزیون سونی A80J OLED در این بخش به خوبی ظاهر شده است و می‌تواند مطابق با سلیقه و استاندارد بسیاری از افراد باشد.

سبک تلویزیون سونی A80J

از نظر ظاهری به جز پنل پشتی که الگوی شبکه مانندی دارد، A80J بسیار شبیه به A90J است. اگر دنبال یک تلویزیون شیک برای سالن پذیرایی منزل خود هستید، سونی A80J یکی از بهترین تلویزیون‌هایی است که دنبالش هستید.

پایه نگهدارنده

پایه‌های نگهدارنده در تلویزیون سونی A80J به سه صورت مختلف تنظیم می‌شوند. این پایه‌ها در حالت استاندارد باعث می‌شوند تلویزیون به میز نزدیک‌تر باشد. اگر از یک ساندبار در جلوی تلویزیون خود روی میز استفاده نمی‌کنید، این حالت مناسب شما است. در این حالت پایه‌ها فضایی برابر با ۴۱ در ۱۳ اینچ را اشغال می‌کنند.

پایه نگهدارنده تلویزیون سونی A80J

اگر می‌خواهید فضای بین پایه‌ها نزدیک‌تر به هم شود، می‌توانید فاصله بین آن‌ها را از ۴۱ اینچ، به ۲۷.۳ اینچ کاهش دهید. سومین حالت، مناسب افرادی است که از یک ساندبار جلوی میز تلویزیون خود استفاده می‌کنند. در این حالت ارتفاع تلویزیون به ۲.۷۱ اینچ افزایش پیدا می‌کند.

قسمت پشتی تلویزیون

پنل پشتی و پایه‌های تلویزیون سونی A80J همگی از جنس فلز هستند،  در حالی که قاب پشتی از بافت پلاستیکی با طرح شبکه‌ای استفاده می‌کند. ظاهر قاب پشتی این تلویزیون خوب به نظر می‌رسد، اما متأسفانه هیچ جعبه‌ای برای نظم بخشیدن به سیم‌های آویزان از تلویزیون در پشت قاب تعبیه نشده است. برخلاف اولد  A8H، کابل پاور این تلویزیون جداشدنی است. اگر می‌خواهید تلویزیونتان را به دیوار وصل کنید هم می‌توانید از پایه دیواری VESA 300×300 استفاده کنید.

حاشیه و ضخامت

ضخامت حاشیه‌های دور صفحه این تلویزیون روی کاغذ مشابه اولد A90J است، اما به خاطر ابعاد فیزیکی بیشتر حاشیه‌های صفحه A80J، آن‌ها در این مدل بیشتر به چشم می‌آیند. ضخامت کلی حاشیه‌های دور نمایشگر این اولد ۰.۹ سانتی‌متر است.

حاشیه و ضخامت تلویزیون سونی A80J

A80J  با ضخامت بدنه ۵.۳ سانتی‌متری، هنگام نصب روی دیوار هم به خوبی چشم‌نوازی می‌کند. هرچند همه ورودی‌های این تلویزیون به طرف بیرون طراحی نشده و نصب آن روی دیوار می‌تواند دسترسی به درگاه‌های ورودی را سخت‌تر کند.

کیفیت ساخت

در زمینه کیفیت ساخت، تلویزیون سونی A80J شگفت‌انگیز است. موادی که برای ساخت این محصول استفاده شده درجه یک بوده تا احساس بسیار خوبی را به شما القا کند. تنها کمی قاب پلاستیکی پشتی (به خصوص کناره‌ها) انعطاف‌پذیر به نظر می‌رسند، ولی در هر صورت نمی‌توان از کیفیت ساخت این تلویزیون OLED ایرادی پیدا کرد.

کیفیت ساخت تلویزیون سونی A80J

کیفیت صفحه نمایش تلویزیون سونی A80J

یکی از مسائل بسیار مهمی که به هنگام ارزیابی و بررسی تلویزیون‌های هوشمند بایستی مدنظر قرار دهید، قابلیت‌های مؤثر در خصوص کیفیت نمایش و پخش محتواهای ویدئویی است. مهم است که تلویزیون بتواند به شکلی روان و منسجم، محتوای مدنظر شما را پخش نماید و حتی مشکلات و نواقص موجود در آن را نیز بهبود ببخشد. در زیر تعدادی از مهم‌ترین معیارهای تأثیر گذار بر روی کیفیت نمایش و پخش محتوا در تلویزیون سونی A80J OLED مورد بررسی قرار گرفته است.

کنتراست

نسبت کنتراست تصویر، اختلاف روشن‌ترین بخش تلویزیون که رنگ سفید است را با تاریک‌ترین بخش تلویزیون که رنگ مشکی است، اندازه می‌گیرد. هر چقدر مقدار این نسبت بیشتر باشد، یعنی اختلاف بین این دو نقطه بیشتر است و این یعنی تلویزیون تصویر واقعی‌تر با وضوح بیشتری را نشان می‌دهد. کنتراست بومی آن 1 است.

نسبت کنتراست در تلویزیون A80J به لطف پیکسل‌های خود تأمین کننده نور، نزدیک به بی‌نهایت است. این یعنی سطوح رنگ مشکی به بهترین شکل ممکن تولید می‌شوند و شما می‌توانید نهایت لذت را از تماشای فیلم با تلویزیون خود ببرید.

روشنایی SDR و HDR

معمولاً اوج روشنایی تلویزیون‌های OLED به اندازه تلویزیون‌های LED نیست، اما این لزوماً نمی‌تواند به معنای تاریک بودن تصویر باشد. به طور مثال می‌تواند به تلویزیون سونی A80J اشاره کرد که اوج روشنایی آن در صحنه‌های واقعی به 593cd/m2 می‌رسد. فناوری ABL (محدود کننده نوری خودکار) که وظیفه دارد با محدود کردن روشنایی صفحه جلوی سوختگی پیکسل‌ها را بگیرد هم عملکرد خوبی در این تلویزیون دارد.

برای آنکه روشن‌ترین تصویر را به دست بیاورید، می‌توانید از حالت تصویر Vivid استفاده کنید، گزینه‌های درخشندگی و کنتراست را روی حداکثر تنظیم کنید، گزینه Advanced Contrast Enhancer که تقویت کننده کنتراست است را روی High، گزینه Peak Luminance را روی High، گزینه Color Temperature را روی Cool و گزینه Live Color را روی High تنظیم کنید.

اوج روشنایی صفحه هنگام تماشای یک صحنه طبیعی SDR در این تلویزیون نیز 298cd/m2 است. این تلویزیون یکی از روشن‌ترین تصاویر SDR را در بین تمام تلویزیون‌های اولد بازار به نمایش می‌گذارد و در برخی صحنه‌ها حتی از تلویزیون اولد گران‌قیمت‌تر A90J سونی نیز روشن‌تر به نظر می‌رسد.

یکنواختی خاکستری

یکی از مهم‌ترین پارامترهای مؤثر در تعیین کیفیت تصویر یک تلویزیون، یکنواختی خاکستری در آن است. یکنواختی خاکستری نشان می‌دهد تلویزیون شما تا چه میزان تصاویر و رنگ‌ها را یک دست و یکپارچه با همان دقت و غلظت در سراسر پنل به نمایش می‌گذارد. هر چه میزان کثیفی صفحه در این پارامتر کمتر باشد، نشان دهنده یکنواختی خاکستری بهتر صفحه و کیفیت تصویر بیشتر آن است.

تلویزیون Sony A80J یکنواختی خاکستری بسیار خوبی را ارائه می‌کند. در این آزمایش ظاهر صفحه بسیار تمیز بوده و هیچ آثاری از کثیفی یا همان نقاط کم نور و پر نور دیده نمی‌شود. یکنواختی تصویر این تلویزیون در نمایش ۵۰ درصدی رنگ خاکستری ۱.۴۳۶ درصد و در نمایش ۵ درصدی رنگ خاکستری نیز ۰.۵۸۹ درصد است.

یکنواختی مشکی

مثل تمام دیگر تلویزیون‌های اولد، تلویزیون سونی A80J نیز می‌تواند هر پیکسل را به طور کامل خاموش کند تا رنگ مشکی کاملاً عمیقی را به دست بیاورد. به همین خاطر یکنواختی مشکی در این تلویزیون شگفت‌انگیز خواهد بود. نرخ یکنواختی ۰.۳۲۶ درصدی در این تلویزیون خود گویای عملکرد بی‌نظیر آن است.

زاویه دید

زاویه دید در این تلویزیون عالی است. هرچقدر هم که از گوشه و کنار به صفحه تلویزیون نگاه کنید از دقت تصویر کاسته نخواهد شد و این ایده‌آل خانواده‌های پر جمعیت یا چیدمان عریض مبلمان است. افت روشنایی تصویر در این تلویزیون از زاویه ۵۹ درجه، افزایش سطح سیاهی از ۷۰ درجه و تغییر گاما نیز از ۵۲ درجه آغاز می‌شود.

بازتاب نور

A80J برخلاف مدل A90J از یک روکش نیمه مات روی صفحه نمایش خودش استفاده می‌کند. بازتاب نور روی این صفحه نسبت به صفحه‌هایی که روکش براق دارند بسیار کمتر است و به خوبی انعکاس نور را پراکنده می‌کند.

طیف و حجم رنگ

بررسی تخصصی تلویزیون سونی A80J نشان می‌دهد طیف رنگ که پارامتر بسیار مهمی برای نمایش محتوای HDR است، در این تلویزیون به صورت گسترده پوشش داده می‌شود. این تلویزیون می‌تواند به طور کامل از فضای رنگی DCI P3 پوشش دهد. علاوه بر این پوشش بیش از ۷۰ درصدی از فضای رنگی وسیع‌تر Rec. 2020 را هم ارائه می‌کند.

در مورد حجم رنگ‌ها هم باید امتیاز خوبی به اولد A80J داد. فقط به خاطر روشنایی محدود، کمی حجم رنگ‌ها در سطح درخشندگی بالاتر مشکل دارد، ولی در عین حال رنگ‌های تیره به خوبی اشباع شده نمایش داده می‌شوند.

گرادینت تلویزیون سونی A80J

به جز کمی اختلال در خطوط رنگی خاکستری و سبز که آن هم با چشم غیرمسلح قابل دیدن نیست، محوشدگی رنگ‌ها در تلویزیون سونی A80J ایده‌آل است. البته شما همین میزان کم در تداخل را هم می‌توانید با فعال کردن گزینه Smooth Gradation غیرفعال کنید. توجه داشته باشید که این گزینه کمی از جزئیات تصویر را می‌کاهد.

پشتیبانی از فرمت‌های رایج

باید گفت که تلویزیون سونی A80J OLED می‌توان از تمامی فرمت‌ها و رزولوشن‌های رایج محتوا به خوبی پشتیبانی نماید. شما امکان مشاهده محتواهایی با کیفیت 1080p و  4k را در محدوده فرکانسی ۶۰ الی ۱۲۰ هرتز خواهید داشت همچنین می‌توانید محتواهای ۱۴۴۰p با فرکانس ۶۰ هرتز را با کیفیت مناسبی مشاهده نمایید اگر چه در این حالت امکان استفاده و تنظیم آیتم‌های جانبی تصویر کاهش پیدا می‌کنند. لازم به ذکر است که نمایش Chroma 4:4:4 در کیفیت 4k بامحدوده فرکانس ۶۰ الی ۱۲۰ هرتز همواره به خوبی انجام می‌شود. به عنوان نکته نهایی باید اضافه کنیم که این مدل از محصولات سونی می‌تواند کیفیت محتواهای ورودی را تا 4k بهبود ببخشد و به شما تجربه‌ای لذت بخش‌تر از نمایش خانگی ارائه دهد.

ماندگاری تصویر

ماندگاری تصویر یکی از اتفاقاتی است که پس از نمایش یک تصویر ثابت برای مدت طولانی رخ می‌دهد. به واسطه این اتفاق حتی پس از انتقال تصویر برای مدتی شما می‌توانید تصویر قبلی را مشاهده نمایید. این نقص خود را به شکل وقفه در نمایش نشان خواهد داد. در خصوص تلویزیون سونی A80J OLED می‌توان گفت که ماندگاری تصویر بسیار نامحسوس اتفاق می‌افتد. طبق آزمایش‌ها و بررسی‌های انجام شده در صورتی که شما یک تصویر ثابت با کنتراست بالا را برای مدتی بیش از ۱۰ دقیقه، نمایش دهید با انتقال تصویر به مدت چند ثانیه ماندگاری تصویر برای شما رخ خواهد داد. به بیان دقیق‌تر باید گفت که تنها 0.20% از تصویر آن هم در لحظات ابتدایی انتقال همچنان قابل مشاهده خواهند بود. لازم به ذکر است که ماندگاری تصویر در مدل مورد بحث سونی بسیار ناچیز است و اغلب افراد متوجه آن نمی‌شوند از این رو این تلویزیون در این بخش عملکرد خوبی را از خود به ثبت رسانده است.

کیفیت نمایش تصویر تلویزیون سونی A80J

کیفیت کنتراست و نمایش کامل رنگ مشکی از جمله برتری‌های تلویزیون سونی A80J OLED در خصوص کیفیت نمایش تصویر محسوب می‌شود. این محصول می‌تواند در مواردی همچون مدیریت بازتاب‌ها، زاویه دید، نمایش گرادینت، نمایش طیف رنگی، نمایش یکنواختی خاکستری و مشکی بسیار خوب عمل کند و استانداردهای سطح بالایی را در اختیار شما قرار دهد. در تلویزیون سونی A80J OLED مشکلاتی مانند خطر سوختن دائمی تصویر، اوج روشنایی SDR و  HDR به نسبت ضعیف و همچنین عملکرد ضعیف در خصوص نمایش حجم رنگی قابل مشاهده خواهد بود. خوب است به این نکته اشاره کنیم که حتی ضعف در این موارد هم نمی‌تواند به کیفیت نمایش تصویر در این مدل از محصولات سونی آسیب چندانی وارد نماید.

کیفیت نمایش تلویزیون سونی A80J

کیفیت نمایش و پخش محتوای A80J

تلویزیون سونی A80J OLED توانسته است با کیفیت بالای خود در خصوص سرعت پاسخگویی، تأخیر ورودی و پشتیبانی از انواع فرمت‌ها ضمن افزایش کیفیت آنها در خصوص کیفیت نمایش و پخش محتوا نیز امتیاز بالایی کسب نماید. به طور کلی شما می‌توانید از نمایشی روان و با کیفیت به واسطه این مدل بهره‌مند شوید. تنها نقص قابل بیان تلویزیون سونی A80J OLED در این بخش مربوط به پخش محتواهایی با محدوده فرکانسی پایین (۴۰ تا ۶۰ هرتز) خواهد بود.

این مدل از محصولات سونی نمی‌تواند به شکلی روان این دست از محتواها را نمایش دهد. امسال تلویزیون پرچمدار سونی A90J سطح جدیدی از کیفیت تصویر را به دنیای تلویزیون‌های اولد آورد. به همین خاطر خوشحالیم، چون که مدل ارزان‌قیمت‌تر A80J هم شباهت‌های بسیار زیادی به برادر بزرگ‌تر خودش دارد و می‌تواند در کیفیت تصویر یکی از بهترین‌ها باشد. شما می‌توانید از کنتراست خیره کننده پنل اولد این تلویزیون با تصاویری که احساس عمیق، طبیعی و واقعی دارند لذت ببرید. پردازنده Cognitive Processor XR در این تلویزیون به خوبی می‌تواند از یک دیدگاه انسانی صدها عنصر درون تصویر را در یک چشم به هم زدن تجزیه و تحلیل کرده و آماده به نمایش درآوردن کند. این فناوری تنها به کمک یک پنل اولد احتیاج داشت تا بتواند تصاویری واقعی با رنگ مشکی کاملاً عمیق در تصاویر را به وجود بیاورد.

زمان پاسخگویی

زمان پاسخگویی به بازه زمانی گفته می‌شود که تلویزیون می‌تواند در طی آن صفحات محتوا را انتقال دهد و بدین واسطه نمایشی روان و پیوسته را به شما ارائه دهد. این زمان شامل مدت زمان صرف شده برای ثبت کامل تغییرات اعمال شده از سوی شما مانند تغییر شبکه نیز خواهد بود. در تلویزیون سونی A80J OLED شما می‌توانید مشابه اکثر تلویزیون‌های اولد از زمان پاسخگویی سریع و بسیار کوتاهی بهره‌مند شوید. در این مدل حتی به هنگام نمایش حرکات سریع تصویر، زمینه تار نشده و شما می‌توانید با وضوح و کیفیت مناسبی تغییرات را تماشا نمایید. به طور دقیق می‌توان گفت که ۸۰% پاسخگویی و تغییرات در تلویزیون سونی A80J OLED طی مدت۰.۲ میلی ثانیه اتفاق می‌افتد و شما می‌توانید تنها طی ۲.۷ میلی ثانیه پاسخگویی ۱۰۰% را روی صفحه نمایش شاهد باشید. طی بررسی‌های دقیق که انجام شد اینطور به نظر می‌رسد که انتقال صفحات تیره در تلویزیون سونی A80J OLED به نسبت تلویزیون سونی A90J OLED کمی دیرتر و با تأخیر بیشتری انجام می‌شود. لازم است ذکر کنیم که این نتیجه محسوس نیست.

زمان پاسخگویی در A80J مثل دیگر تلویزیون‌های اولد نزدیک به فوری است. در اکثر صحنه‌ها، سوژه‌های متحرک کاملاً روان روی تصویر به حرکت درمی‌آیند. برای تغییر ۸۰ درصدی یک پیکسل به ۰.۲ میلی‌ثانیه زمان و برای تغییر ۱۰۰ درصدی یک پیکسل به ۲.۷ میلی‌ثانیه زمان نیاز است. این نشان می‌دهد کسانی که دنبال یک تلویزیون جدید برای کنسول بازی PS5 هستند یا می‌خواهند از این تلویزیون به عنوان مانیتور کامپیوتر خود استفاده کنند، حساب ویژه‌ای روی زمان پاسخگویی فوری A80J باز کنند. تلویزیون سونی A80J مثل مدل بزرگ‌تر خودش A90J هنگام عرضه به فناوری نرخ رفرش متغیر (VRR) مجهز نیست، اما با یک به‌روزرسانی نرم افزاری آن را دریافت می‌کند. این تلویزیون به صورت ذاتی می‌تواند ا ز نرخ رفرش 120 هرتزی در رزولوشن 4K پشتیبانی کند.

تأخیر در ورودی

تأخیر ورودی معیاری است که به واسطه آن می‌توان سنجید تلویزیون تا چه حد در دریافت اطلاعات ورودی، پردازش و نمایش نهایی آنها سریع عمل خواهد کرد. تأخیر ورودی به خصوص هنگام اجرای بازی‌های ویدئویی اهمیت خود را به شما نشان خواهد داد. در تلویزیون سونی A80J OLED شما می‌توانید از تأخیر ورودی به نسبت کم و با کیفیتی بهره‌مند شوید به گونه‌ای که هیچ گونه تأخیر و اتلاف وقتی را حس نکنید. با وجود کیفیت سونی A80J OLED در این بخش، این محصول نمی‌تواند انتخاب مناسبی برای اجرای بازی‌های ویدئویی به خصوص در محدوده فرکانسی ۶۰ هرتزی باشد. این افت کیفیت به هنگام مقایسه مدل مورد بحث سونی با سایر تلویزیون‌های اولد مشابه ال جی C1 بیش از پیش محسوس خواهد بود. به طور کلی باید گفت که تلویزیون سونی A80J OLED در حالت عادی دارای تأخیر ورودی ۱۴۳.۹ میلی ثانیه خواهد بود. این آیتم به هنگام فعال بودن حالت بازی برابر با ۱۶.۹ میلی ثانیه است. شما می‌توانید به هنگام پخش و اجرای محتواهایی که سیگنال آنها به شکل بومی پشتیبانی می‌شوند، از تأخیر ورودی کمتری بهره‌مند شوید.

تأخیر در ورودی برای کاربرانی که به دنبال بازی کردن با تلویزیون خود یا استفاده از آن به عنوان مانیتور کامپیوتر هستند، پارامتر بسیار مهمی است. تلویزیون سونی A80J تأخیر در ورودی بسیار ناچیزی را به همراه دارد که باعث جذابیت آن برای دو گروه از کاربران مذکور می‌شود. برای آنکه کمترین تأخیر در ورودی را به دست بیاورید، توصیه می‌کنیم حالت تصویر را روی Game بگذارید. برای پوشش از استاندارد 4:4:4 مخصوص مانیتورهای کامپیوتر نیز می‌توانید یکی از حالت‌های تصویر Game یا Graphics را فعال کنید. البته توصیه ما به شما استفاده از حالت تصویر Game به خاطر تأخیر در ورودی کمتری که دارد است.

ابتدا به بررسی تأخیر در ورودی این تلویزیون رویفرکانس ۶۰ هرتزی می‌پردازیم. این تأخیر هنگام تماشای یک محتوای ۱۰۸۰ به ۱۶.۹ میلی‌ثانیه می‌رسد. روی همین رزولوشن و بدون حالت Game، تأخیر در ورودی ۱۴۳.۹ میلی‌ثانیه خواهد بود. میزان تأخیر در ورودی برای رزولوشن 1440 روی همین فرکانس 17.5 میلی‌ثانیه است، در حالی که این میزان برای رزولوشن 4K به 16.7 میلی‌ثانیه کاهش پیدا می‌کند. در صورت مشاهده محتوای 4K با فرکانس ۶۰ هرتزی و فعال بودن حالت 10bit HDR این تأخیر برابر با ۱۶.۹ میلی‌ثانیه خواهد بود. اگر بخواهید از آن به عنوان مانیتور کامپیوتر خود استفاده کنید هم با فعال بودن پوشش 4:4:4، این تأخیر به ۱۶.۸ میلی‌ثانیه می‌رسد. در نهایت هنگام استفاده از تلویزیون با رزولوشن 4K و بدون حالت Game، تأخیر در ورودی فرکانس ۶۰ هرتزی برابر با ۱۵۲.۱ میلی‌ثانیه خواهد بود.

این تلویزیون می‌تواند محتوای 1080 و 4K را روی فرکانس۱۲۰ هرتزی به نمایش بگذارد. در رزولوشن اولی میزان تأخیر در ورودی ۸.۹ میلی‌ثانیه است، در حالی که در رزولوشن 4K تأخیر در ورودی به ۸.۷ میلی‌ثانیه کاهش پیدا می‌کند.

پورت‌های ورودی

اولد ۲۰۲۱ سونی به ۴ درگاه HDMI مجهز است که ۲ درگاه آن از استاندارد HDMI 2.1 پشتیبانی می‌کنند. سه درگاه USB نیز روی آن حضور دارد که یکی از آن‌ها از USB 3.0 پشتیبانی می‌کند. خروجی صوتی دیجیتال اپتیکال، ورودی کامپوزیت، ورودی آنتن، ورودی اترنت و ورودی مادون قرمز نیز دیگر درگاه‌های ورودی تلویزیون سونی A80J را تشکیل می‌دهند. شما در تلویزیون سونی A80J OLED می‌توانید به کمک پورت‌های ورودی، انواع اتصالات معمول و حتی سطح بالا را برقرار سازید.

پورت‌های ورودی تلویزیون سونی A80J

در این مدل شما به دو پورت ورودی HDMI 2.1 به منظور اتصال کنسول‌های بازی نسل جدید، دسترسی خواهید داشت. لازم است اضافه کنیم که درگاه Earc که به شما برای عبور صدا کمک می‌کند نیز با ورودی HDMI 2.1 مشترک است. با توجه به این مسئله اگر می‌خواهید از هر دو کنسول Xbos Series X و  PS5 به طور هم زمان استفاده نمایید به مشکل خواهید خورد. شما به وردی دالبی ویژن و HDR10 نیز دسترسی خواهید داشت.

سازگاری با کنسول‌های بازی

باید گفت که تلویزیون سونی A80J می‌تواند به خوبی با انواع کنسول‌های بازی نسل جدید و انواع فرمت‌های بازی پشتیبانی نماید. خوب است به این نکته اشاره کنیم که در صورتی که آیتم automatically switch into Gama Mode را فعال نمایید، تلویزیون به شکل خودکار در مواقع مناسب از تنظیمات خود را از حالت عادی به حالت بازی انتقال خواهد داد. چنین ویژگی با توجه به عدم پشتیبانی تلویزیون سونی A80J از قابلیت ALLM در دسترس شما خواهد بود.

به عنوان اطلاعات تکمیلی لازم است اضافه کنیم که در صورتی که دالبی ویژن فعال باشد شما نمی‌توانید بازی‌هایی با فرمت 4k@120 Hz را اجرا نمایید و لازم است که میان فعال بودن دالبی ویژن و یا اجرای این فرمت دست به انتخاب بزنید. در صورتی که تنظیمات مربوط به دالبی ویژن را در تلویزیون سونی A80J OLED فعال نمایید می‌توانید محتواهایی با فرمت 4k در محدوده فرکانسی ۶۰ هرتز را اجرا کنید. سونی A80J می‌تواند از اکثر رزولوشن‌های کنسول بازی PS5 یا Xbox Series X پشتیبانی کند. با این حال نمی‌تواند روی ایکس باکس محتوای 4K 120Hz را هنگام فعال بودن حالت Enhanced Format (دالبی ویژن) اجرا کند؛ بنابراین اگر از کنسول بازی خود در حالت 4K 120Hz HDR استفاده می‌کنید، شما باید حالت Enhanced Format را به حالت عادی تغییر دهید. این تلویزیون از ALLM پشتیبانی نمی‌کند، اما وقتی کنسول بازی PS5 را به آن وصل کنید، به صورت خودکار وارد حالت Game می‌شوید. این حالت با کنسول Xbox سازگار نیست.

کیفیت صدا تلویزیون A80J

 تلویزیون A80J از فناوری شناخته شده Acoustic Surface Audio استفاده می‌کند که با استفاده از محرک‌های کوچکی، صدا را به داخل پنل OLED می‌برد و از آنجا به طرف بیرون ساطع می‌کند. اگرچه کیفیت صوتی در تلویزیون بالارده تر A90J بهتر است، اما A80J نیز هم کیفیت صوتی بسیار عالی را ارائه می‌کند. صدایی که از داخل پنل OLED به بیرون می‌آید بسیار واضح و تفکیک شده است. هماهنگی بین صدا و تصویر نیز باعث واقعی‌تر جلوه کردن صحنه‌ها، به خصوص در فیلم‌ها می‌شود. قابلیتی به نام Voice Zoom 2 نیز در این تلویزیون تعبیه شده که دیالوگ فیلم‌ها را بدون آن که نیازی به زیاد کردن صدای کل تلویزیون باشد، تقویت می‌کند. این فناوری می‌تواند صداها را به صورت خودکار تشخیص دهد، تحلیل و بررسی کند و در صورت نیاز، سپس ولوم را افزایش دهد.

عملکرد تلویزیون سونی A80J OLED در بخش کیفیت صدا به طور کلی رضایت بخش خواهد بود. شما می‌توانید صداها را در محدوده فرکانسی گسترده‌ای دریافت نموده و همچنین بدون مشکل و افت کیفیت با شدت‌های مختلف پخش نمایید. بلندگوهای این مدل کیفیت بالایی داشته و حتی در خصوص پخش صداهای بیس دار قوی عمل می‌کنند. متأسفانه تلویزیون سونی A80J OLED نمی‌تواند به خوبی نویزها و صداهای زمینه اضافی را به خصوص در شدت‌های پخش غیر معمول، حذف نماید. تلویزیون سونی A80J OLED در مجموع عملکرد مناسبی در خصوص دریافت صدا و پخش آن از خود نشان می‌دهد. کیفیت بلندگوها در این مدل حتی از تلویزیون سونی A90J OLED بهتر خواهد بود و شما نیازی به دستگاه‌های پخش جانبی نخواهید داشت. مدل مورد بحث سونی می‌تواند صداهای بیس دار را به شکلی رضایت بخش پخش نماید و می‌تواند وضوح صدا را در شدت‌های مختلف حفظ نماید. تنها انتقاد قابل بیان نسبت به کیفیت پخش صدا در این تلویزیون مربوط به عملکرد ضعیف در خصوص حذف نویزها و صداهای زمینه‌ای اضافه به هنگام پخش صدا با شدن بسیار کم و یا بسیار زیاد، خواهد بود.

فرکانس صدا

باید گفت که تلویزیون سونی A80J در خصوص پخش صدا کیفیت قابل توجهی را در اختیار شما قرار می‌دهد. در این مدل شما می‌توانید از بلندگوهای داخلی با کیفیتی بهره‌مند شوید که حتی در پخش صداهای بیس دار عملکرد به نسبت رضایت بخشی از خود نشان می‌دهند. محدوده تنظیم شدت صدا در تلویزیون سونی A80J OLED بسیار گسترده خواهد بود و همچنین شما می‌توانید صداهایی در محدوده فرکانسی متنوعی را از ابتدای کار دریافت نمایید. انواع صداها در شدت‌های مختلف به اندازه کافی واضح شنیده می‌شوند و مشکلی از این بابت وجود نخواهد داشت. کمترین محدوده فرکانسی که تلویزیون سونی A80J OLED می‌تواند به آن پاسخ دهد، ۵۹.۹۳ هرتزخواهد بود.

مسئله بعدی که می‌تواند به هنگام ارزیابی کیفیت صدا مورد توجه واقع شود، توانایی حذف نویزهای اضافی صدا و پخش با کیفیت آن بدون هر گونه آوای اضافی است. در این بخش عملکرد تلویزیون سونی A80J OLED متوسط ارزیابی می‌شود. شما می‌توانید صداهای پخش شده با شدت معمول را به خوبی و بدون نویز و آوای اضافی بشنوید اما با تغییر شدت صدا کمتر از حد معمول و یا بیشتر از آن شاهد افزایش نویزها و تأثیر گذاری بر روی کیفیت صدا خواهید بود. لازم است اضافه کنیم که نتایج ذکر شده در این بخش ممکن است با توجه به واحدها و شرایط مختلف، گوناگون باشد.

فرمت صدا تلویزیون سونی A80J

اولد A80J سونی از اسپیکرهای داخلی بسیار خوبی بهره‌مند است. شاید تعجب کنید، اما در بسیاری جهات عملکرد این اسپیکر حتی از مدل گران قیمت‌تر A90J هم بهتر است. به خصوص اینکه بیس بیشتری را تولید می‌کند. صدایی که از این تلویزیون به گوش می‌رسد کاملاً متوازن و شفاف است. ضمن اینکه شما از اسپیکرهای این تلویزیون می‌توانید به عنوان یک اسپیکر کانال میانی در یک سیستم صوتی فراگیر نیز استفاده کنید. این تلویزیون از طریق درگاه HDMI می‌تواند از ARC پشتیبانی کند. علاوه بر این می‌توان از eARC نیز پشتیبانی کند. برای فعال کردن eARC، اسپیکرهای تلویزیون خود را روی گزینه Audio System تنظیم کنید، حالت eARC Mode را فعال کنید، سپس Digital Audio Out را روی حالت Auto 1 و Passthrough را هم روی Auto تنظیم کنید.

ویژگی‌های هوشمند

تلویزیون سونی A80J OLED توانسته است دسترسی‌های هوشمند را در بالاترین سطح کیفیت ممکن به شما ارائه دهد. شما به جدیدترین نسخه سیستم عامل Google TV دسترسی خواهید داشت و می‌توانید با سرعت زیادی با آیتم‌های هوشمند متعدد کار کنید. محیط کاربری در تلویزیون سونی A80J OLED به شکلی ساده طراحی شده است و همه افراد می‌توانند به سادگی از آن استفاده نمایند. لازم به ذکر است که ریموت هوشمند عرضه شده به همراه این مدل می‌تواند دسترسی به دستیار صوتی و تمامی امکانات مدیریتی تلویزیون را با کیفیتی بالا به شما ارائه دهد. تنها با صدای خود می‌توانید یک فیلم را روی این تلویزیون پخش کنید. کافی است دستیار دیجیتالی گوگل را فعال کنید و نام فیلمی که می‌خواهید آن را تماشا کنید، صدا بزنید. یا حتی می‌توانید از دستیار دیجیتال این تلویزیون بخواهید فیلم‌هایی با یک ژانر خاص به طور مثال «علمی تخیلی» را به نمایش بگذارد.

شما با استفاده از AirPlay اپل یا Chromecast می‌توانید گوشی‌های آیفون یا اندرویدی خود را به این تلویزیون وصل کرده و بازی‌ها و فیلم‌های روی گوشی‌تان را در تلویزیون خود اجرا کنید.

رابط کاربری

شما می‌توانید قابلیت هوشمند در تلویزیون سونی A80J OLED را به واسطه سیستم عامل Google TV دریافت نمایید. این سیستم عامل به عنوان نسل جدیدی برای انواع تلویزیون‌های Android خواهد بود. شما می‌توانید در محیط کاربری این مدل عملکردی به مراتب آسان‌تر، سریع‌تر و روان‌تر داشته باشید و بدین ترتیب لذت بیشتری از قابلیت‌های هوشمند موجود ببرید. در تلویزیون سونی A80J OLED از نسخه ۱۰ سیستم عامل Google TV استفاده شده است که در طی انجام آزمایشات و بررسی‌ها هیچ گونه مشکلی از خود نشان نداده است. رابط کاربری این مدل از محصولات سونی آیتم‌ها و گزینه‌های پیشرفته بسیاری درون خود جای داده است. خوب است اضافه کنیم که شما به منظور دسترسی به اپلیکیشن یوتیوب و یا تنظیم خودکار نور زمینه در این مدل به تنها ۲ ثانیه زمان نیاز خواهید داشت.

رابط کاربری تلویزیون سونی A80J

درون محیط کاربری تلویزیون سونی A80J OLED مشابه تمامی تلویزیون‌های هوشمند تبلیغات وجود خواهد داشت. این تبلیغات تمامی بخش‌های محیط کاربری، صفحات اصلی، درون اپ استور و حتی محیط‌های درون اپلیکیشن‌ها را فرا گرفته‌اند. لازم است یادآور شویم که شما نمی‌توانید از تماشای این تبلیغات انصراف دهید و یا آنها را ببندید. تلویزیون سونی A80J OLED آیتمی تحت عنوان شخصی سازی تبلیغات به شما ارائه داده است. در صورتی که این آیتم فعال باشد اغلب تبلیغات شما بر اساس جست و جوها و علاقه‌مندی‌های شما دست چین می‌شوند. جالب است بدانید که شما می‌توانید این آیتم شخصی سازی تبلیغات را با توجه به خواست خود غیر فعال نمایید. روی تلویزیون A90J هم مثل دیگر تلویزیون‌های سال ۲۰۲۱ سونی از سیستم عامل Google TV به جای Android TV استفاده شده است. این سیستم عامل کمی گسترده‌تر از اندروید است و می‌تواند اپلیکیشن‌ها را به روان‌ترین حالت ممکن اجرا کند.

برنامه‌ها

شما می‌توانید به کمک اپ استور طراحی شده درون محیط کاربری تلویزیون سونی A80J OLED انواع اپلیکیشن‌ها با موضوعات مختلف را دانلود نموده و نصب نمایید. تنوع و تعدد نرم افزارهای موجود بسیار زیاد خواهد بود و هیچ گونه محدودیتی برای شما در این بخش وجود نخواهد داشت. شما می‌توانید با سرعت و آسانی بسیار از میان انواع اپلیکیشن‌های موجود دست به انتخاب زده و از قابلیت‌های آنها استفاده کنید. شما می‌توانید به کمک تلویزیون سونی A80J OLED حتی به هنگام تماشای محتوا از یوتیوب، نتفلیکس و یا USB از قابلیت‌های HDR بهره‌مند شوید. یک فروشگاه اپلیکیشن وسیع با هزاران اپلیکیشن مختلف در دسترس شما قرار می‌گیرد که می‌توانید از آن‌ها نهایت استفاده را ببرید. این تلویزیون می‌تواند از طریق فلش USB یا اپلیکیشن‌های Netflix و Youtube هم ویدئوهای HDR را پخش کند.

ریموت هوشمند تلویزیون سونی A80J

کنترل از راه دور طراحی شده برای تلویزیون سونی A80J OLED با ابعاد بزرگ، رنگ مشکی و بدون نور پس زمینه در اختیار شما قرار خواهد گرفت. این کنترل مجهز به دستیار صوتی هوشمند نیز خواهد بود و می‌تواند بدین شکل نیز دستورات شما را اجرا کند. آیتم‌های ارائه شده توسط این ریموت هوشمند به خوبی برای کنترل کردن محیط کاربری هوشمند، کار با اپلیکیشن‌ها، مدیریت تنظیمات تلویزیون، مدیریت اتصالات ورودی و دستگاه‌های جانبی مانند کنسول‌های بازی کارآمد و مناسب خواهند بود. در مجموع می‌توان گفت که ریموت هوشمند تلویزیون سونی A80J OLED به شما برای بهره‌مندی از تمامی دسترسی‌های لازم به تلویزیون به شکلی آسان و روان کمک خواهد کرد.

ریموت کنترل تلویزیون سونی A80J

خوب است اضافه کنیم که دکمه‌هایی فیزیکی در قسمت چپ و پشت تلویزیون طراحی شده است. به کمک این دکمه‌ها شما می‌توانید تغییرات شبکه، شدت صدا، روشن و خاموش کردن تلویزیون و مدیریت ورودی‌ها را از نزدیک انجام دهید.

سونی از همان ریموت کنترلی که داخل جعبه تلویزیون گران قیمت A90J به کار برده برای این تلویزیون هم استفاده کرده است. با این تفاوت که کلیدهای آن فاقد نور پس زمینه هستند و بدنه‌ای به رنگ مشکی دارد. مثل تمام ریموت کنترل‌های یونیورسال، روی این ریموت کنترل هم دکمه‌های برای دسترسی سریع به یوتیوب و نتفلیکس تعبیه شده است. ضمن این که با نصب اپلیکیشن Android TV Remote می‌توانید با فرامین صوتی صدای تلویزیونتان را کم و زیاد کنید، تنظیمات خاصی را انجام دهید و ورودی‌ها را تغییر دهید.

لوازم جانبی

لوازم جانبی تلویزیون سونی A80J

شما می‌توانید به همراه تلویزیون سونی A80J OLED و درون جعبه آیتم‌هایی از جمله ریموت هوشمند، ۲ عدد باتری قلمی، بند مدیریت کابل و دفترچه راهنما را دریافت نمایید.

دکمه‌های روی تلویزیون

تنها یک دکمه در گوشه سمت چپ تلویزیون سونی A90J به کار رفته که از آن برای تغییر کانال، ورودی‌ها، تنظیم ولوم و خاموش یا روشن کردن دستگاه استفاده می‌شود.

قیمت تلویزیون سونی A80J

سونی امسال تلویزیون پرچمدار A90J را عرضه کرد، اما هر کسی توان خرید این اولد گران قیمت را ندارد. به همین خاطر تصمیم گرفت یک مدل اقتصادی‌تر به نام A80J را هم روانه بازار کند که خوشبختانه بسیاری از امکانات برادر بزرگ‌تر خودش را با قیمتی کمتر ارائه می‌کند.

طراحی بدنه تلویزیون سونی A80J تنومندتر و ضخیم‌تر از A90J است و از یک ریموت کنترل با امکاناتی کمتر استفاده می‌کند. اما بسیاری از ویژگی‌های مهم آن با برادر بزرگ‌ترش مشابه است. به‌عنوان‌مثال از همان پردازشگر تصویر قدرتمند، کیفیت صدای عالی و رابط کاربری جهانی گوگل استفاده می‌کند.

تلویزیون‌های اولد و کیولد پیشرفته زیادی در بازار وجود دارد که رقابت و انتخاب را سخت می‌کند. به طور مثال ال جی سری C1 را وارد بازار کرده و نئو کیولدهای سامسونگ برای سال ۲۰۲۱ نیز وارد بازار شده‌اند. با تمام این تفاسیر ما معتقدیم که اگر عاشق دنیای فیلم و سریال هستید و می‌خواهید اوج لذت را از صدا و کیفیت تصویر تلویزیون خود ببرید یا برای کنسول بازی PS5 خود به دنبال خرید یک تلویزیون تمام و کمال می‌گردید، A80J یکی از بهترین تلویزیون‌هایی است که می‌توانید انتخاب کنید.

مقایسه تلویزیون سونی A80J

مقایسه تلویزیون سونی A80J و ال جی C1 

دو مدل مورد بحث ال جی و سونی در دسته تلویزیون‌های عالی با امکانات مناسب شناخته می‌شوند. پنل هر دو به گونه‌ای طراحی شده است که هر پیکسل خود به شکل مجزا خاموش می‌شود. با توجه به این ویژگی هر دو تلویزیون کیفیت کنتراست بسیار بالا و حتی بی نهایتی داشته و می‌توانند رنگ سیاه را به شکلی عمیق و کامل نمایش دهند. در این میان می‌توان گفت که تنها تفاوت محسوس مدل ال جی با سونی، پشتیبانی از ۲ پورت  HDMI 2.1 بیشتر و همچنین پشتیبانی از آیتم‌های VRR و  ALLM درون تلویزیون ال جی C1 OLED است. با توجه به این ویژگی‌ها می‌توان گفت که اگر گیمر حرفه‌ای هستید مدل مورد بحث ال جی انتخاب بهتری برای شما خواهد بود. در خصوص تلویزیون سونی A80J OLED گفته می‌شود که همراه با آپدیت جدید آیتم‌های بازی نیز بهبود پیدا می‌کند. لازم به اضافه کردن است که مدل سونی دارای دقت خارج از جعبه بهتری نیست به مدل ال جی است البته این نکته می‌تواند در شرایط و موقعیت‌های گوناگون متفاوت باشد.

مقایسه تلویزیون سونی A80J و A90J 

همان‌طور که در طول متن نیز به آن اشاره کردیم ویژگی‌ها و قابلیت‌های دو مدل سونی A80J OLED و سونی A90J OLED تا حد زیادی مشابه یکدیگر هستند. هر دو این مدل‌ها کیفیتی قابل توجه را در غالبی خوش ساخت و زیبا به شما ارائه خواهند داد. اگر بخواهیم به طور دقیق‌تر بررسی را انجام دهیم باید گفت که درون تلویزیون سونی A90J OLED به‌واسطه استفاده از تکنولوژی جدید heatsink شما می‌توانید از روشنایی HDR با کیفیت به نسبت بهتری بهره‌مند شوید. علاوه بر اینها در این مدل شما می‌توانید از یک ریموت هوشمند با دایره عملکردی گسترده‌تری بهره‌مند شوید. شما می‌توانید این مدل را در انواع سایزهای ۵۵ اینچ، ۶۵ اینچ و همچنین ۸۳ اینچ تهیه نمایید. در خصوص تلویزیون سونی A80J OLED شما می‌توانید میان انواع سایزهای ۵۵ اینچ، ۶۵ اینچ و ۷۷ اینچی دست به انتخاب بزنید. در کل باید گفت که مدل A80J OLED با قیمتی بسیار مناسب‌تر می‌تواند همان ویژگی‌های مدل A90J OLED را در اختیارتان بگذارد.

مقایسه تلویزیون سونی A80J و A8H 

می‌توان گفت که تلویزیون سونی A80J OLED به عنوان جایگزینی برای تلویزیون سونی A8H OLED که در سال۲۰۲۰ به بازار معرفی شده بود، انتخاب شد. شما می‌توانید در مدل A80J OLED شاهد چند آپدیت و ارتقای اساسی باشید. از جمله این به‌روزرسانی‌ها می‌توان به اضافه شدن دو پورت HDMI 2.1 به منظور استفاده از کنسول‌های بازی نسل جدید اشاره نمود. همچنین شما می‌توانید با این مدل انتظار اضافه شدن آیتم VRR را نیز داشته باشید. تلویزیون سونی A80J OLED با سایز ۷۷ اینچی نیز موجود خواهد بود که می‌تواند برای افرادی که به دنبال تلویزیون‌های بزرگ‌تر هستند انتخاب مناسبی باشد. در نهایت به جز این ارتقاهای ذکر شده در خصوص افزایش قابلیت‌های گیمینگ باید گفت که تلویزیون سونی A8H OLED دارای اوج روشنایی SDR و  HDR به نسبت بیشتری است.

مقایسه تلویزیون سونی A80J و ال جی CX 

در این بخش نیز می‌توان گفت دو مدل سونی A80J OLED و ال جی CX OLED هر دو ویژگی‌ها و کیفیت مشابهی را در اختیار افراد قرار می‌دهند. نسبت کنتراست با توجه به قابلیت خاموش شدن هر پیکسل به شکل جداگانه در هر دو مدل، بسیار عالی و حتی بی نهایت است. با وجود اینها باید گفت که به واسطه پشتیبانی از تعداد پورت‌های HDMI 2.1 بیشتر در تلویزیون ال جی CX OLED و همچنین دسترسی به آیتم VRR در این دستگاه، مدل مورد بحث ال جی انتخاب مناسبی برای گیمرها خواهد بود. خوب است اضافه کنیم که این مدل نسبت به تلویزیون سونی A80J OLED صفحه نمایش به نسبت روشن‌تری نیز خواهد داشت.

جمع بندی بررسی تخصصی تلویزیون سونی A80J

تلویزیون سونی A80J OLED یکی از محصولات با کیفیت است که قیمتی مناسب نیز دارد. به طور کلی می‌توان گفت که این محصول می‌تواند برای برطرف سازی نیازهای معمول و میان رده بسیار مناسب باشد. شما آزادی عمل مناسبی در انتخاب سایز نهایی خواهید داشت و می‌توانید با صرف قیمت مناسبی از ویژگی‌های هوشمند و قابلیت‌های نسل جدید بهره‌مند شوید. مهم است که با توجه به نیازها و اولویت‌های خود، ویژگی‌ها و قابلیت‌های تلویزیون سونی A80J OLED را مورد ارزیابی قرار دهید و سپس دست به انتخاب بزنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

حتما ببینید

تلویزیون سونی X90L

بررسی تخصصی تلویزیون سونی X90L

تلویزیون سونی X90L سونی از جمله بزرگترین تولیدکننده‌های تلویزیون رده‌بالا و باکیفیت در دنیا است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *