گرادینت یا محو شدگی رنگ

گرادینت یا محو شدگی رنگ ها در تلویزیون

گرادینت یا محو شدگی رنگ

اگر تا به حال با فوتوشاپ کار کرده باشید حتماً با واژه gradient برخورد کرده‌اید و آشنایی نسبی با آن دارید؛ گرادینت یا محو شدگی رنگ (gradient) به نمایش طیف‌های رنگی در بین دو بازه مشخص اشاره دارد. به عنوان مثال اگر به رنگ سبز در تصویر فوق دقت کنید متوجه می‌شوید که رنگ سبز تیره در سمت چپ به تدریج به یک رنگ سبز روشن در سمت راست تغییر می‌کند. در این مطلب ما قصد داریم به بررسی گرادینت یا محو شدگی رنگ (gradient) در تلویزیون‌ها و همچنین اهمیت آن بپردازیم، پس به شما پیشنهاد می‌کنم تا پایان با ما همراه باشید تا با جنبه‌های مختلف این مؤلفه آشنا شوید.

اگر یک تلویزیون قادر باشد طیف‌های رنگی گسترده‌ای را به تصویر بکشد یعنی می‌تواند محتوای اصلی را با تغییرات رنگی اندک به نمایش بگذارد، بنابراین در بازتولید جزئیات رنگی بسیار عالی عمل کرده و در نهایت حس بهتری به کاربر منتقل می‌شود. معمولاً تلویزیون‌هایی که از فناوری HDR یا نانوسل بهره می‌برند در زمینه نمایش رنگ‌های مختلف از عملکرد عالی برخودار هستند. در ادامه شما می‌توانید تفاوتی را که در بین تلویزیون‌های مختلف از این لحاظ وجود دارد را به وسیله تصاویر قرار داده شده ببینید.

شیب رنگ چیست؟
گرادینت بیانگر تغییر طیف‌های رنگی در بین دو بازده یکسان از یک رنگ و همچنین سیر نواربندی آن‌ها در بین رنگ‌های مختلف است.
اهمیت شیب رنگ؟!
برای جزئیات در سایه‌ها، نمایش رنگ‌های روشن و مهم‌تر از همه برای محتوای HDR اهمیت زیادی دارد. 

چه تلویزیون‌هایی در نمایش رنگ‌های مختلف بهتر عمل می‌کنند؟
تلویزیون‌های اولد یا مدل‌هایی که از فناوری‌های HDR یا نانوسل پشتیبانی می‌کنند در زمینه نمایش طیف‌های رنگی گسترده عملکرد عالی دارند. 

 گرادینت به زبان ساده بیانگر میزان توانایی تلویزیون در نمایش جزئیات ظریف در طیف‌های رنگی مختلفی می‌باشد که اغلب در صحنه‌هایی با تغییر رنگ تدریجی دیده می‌شوند. به طور مثال همانطور که در تصویر زیر پیداست عکس سمت چپ از گرادینت بهتری نسبت به تصویر سمت راست برخوردار است. در صورت فعال بودن HDR محو شدگی رنگ‌ها به صورت واضح‌تری دیده می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تنظیمات روشنایی می‌توانید به مطلب “روشنایی تلویزیون چه اهمیتی دارد ؟ تنظیمات روشنایی تلویزیون” مراجعه کنید.

 

گرادینت در کیفیت تصویر

شیب رنگ در کیفیت تصویر تلویزیون

معمولاً در هنگام خرید تلویزیون، به این شاخص توجه زیادی نمی‌شود به همین دلیل در میزان فروش یک تلویزیون تأثیر چندانی ندارد. اما در چنین مواقعی یک کارشناس به نحوه محو شدگی رنگ‌ها دقت زیادی می‌کند چون طیف و حجم نمایش داده شده به این عامل وابسته هستند. به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند قبل از خرید، نمایش رنگ‌های مختلف را حتماً بررسی کنید که این کار با آسانی با یک عکس مثل اولین تصویر موجود در این مطلب یا تصاویر تمام رنگی صورت می‌گیرد.

گرادینت یا محو شدگی رنگ در کیفیت تصویر تلویزیون چه تأثیری دارد؟

شیب در کیفیت تصویر تلویزیون

تصویر فوق ظاهر گرادینت را روی صفحه نمایش دو تلویزیون مختلف نشان می‌دهد؛ به این معنی که تلویزیون چگونه می‌تواند به خوبی تفاوت‌های جزئی در رنگ‌ها را نشان دهد. توجه داشته باشید از آنجا که ظاهر این تصاویر به دلایلی اعم از قابلیت‌های رنگی نمایشگر، صفحه نمایش، مرورگر و حتی نوع فایل استفاده شده برای ذخیره تصویر محدود شده‌اند، ممکن است نواری که حاصل از ناهمواری گرادینت به وجود آمده‌اند از نظر شما زیاد قابل تشخیص نباشد. با توجه به تصویر بالا شما می‌توانید در مدل سونی X8500، نمایش گرادینت خوب (در سمت چپ) را با تولید گرادینت نه چندان جالب (در سمت راست) مدل ال جی UH8500 مقایسه کنید. اگر به دقت بنگرید حتماً متوجه این موضوع می‌شوید که نواربندی‌های بیشتری حاصل از ناهمواری را در تصویر سمت راست (به ویژه در شیب‌های رنگ سبز) مشهود است.

به منظور ارزیابی تولید گرادینت، با پیروی از تنظیمات دوربین F4.0 ،ISO-200 و 1.15 ثانیه شاتر، در یک اتاق تاریک نسبت به عکس برداری اقدام می‌شود؛ فایل تصویری خروجی باید به صورت “tiff”باشد چون بیشتر فرمت‌های تصویری معمولی (JPG و PNG) از رنگ 10 بیتی پشتیبانی نمی‌کنند و یا به خوبی از آن‌ها پشتیبانی نمی‌شود. برای ارسال تصویر نیز از از طریق کابل HDMI و به وسیله کامپیوتر تست خود را با خروجی سیگنال از طریق یک کارت گرافیک حرفه‌ای NIVIDIA QUADRO به تلویزیون متصل می‌کنیم.

پس از تعیین بالاترین عمق رنگ ممکن برای تلویزیون (مطابق تصویر زیر) ما از صفحه نمایش تلویزیون عکسی گرفته‌ایم در حالی که تصویر تست گرادینت ما در آن به عمق رنگ اشاره دارد.

گرادینت در تلویزیون

گرادینت یا محو شدگی رنگ

مقایسه عمق رنگ 10 بیت و 8 بیت (Color depth)

عمق رنگ به تعداد بیت‌های اطلاعاتی که به هر پیکسل جهت تغییر رنگ ارسال می‌شود اشاره دارد. به صورت تخصصی می‌توان گفت فایل‌های 8 بیت (به صورت RGB) از 256 سطح برای هر کانال استفاده می‌کند این در حالی است که فایل‌های 10 بیت برای هر کانال از 1024 سطح استفاده می‌کنند. به زبان ساده تفاوت 8 بیت و 10 بیت در این است که عکس‌های 10 بیت می‌توانند 1.07 بیلیون رنگ به نمایش بگذارند اما این میزان برای تصاویر 8 بیت می‌تواند تا 16.7 میلیون برسد. به طور مثال عمق رنگ 10 بیتی در تلویزیون به این معنی است که نمایشگر در مقایسه با عمق رنگ 8 بیتی، از 10 بیت برای هر سه پیکسل استفاده می‌کند. این مورد اجازه می‌دهد تا در محتوای 10 بیتی، رنگ‌های بیشتری به تصویر کشیده شود. تلویزیون‌های 8 بیتی (16.7 میلیون رنگ) در مقابل تلویزیون‌های 10بیتی می‌توانند (10×3)2 یعنی (1.07 بیلیون رنگ) نمایش دهند. تصاویر زیر ایده‌ای از تفاوت این موضوع را ارائه می‌دهد.

گرادینت یا محو شدگی رنگ

درجه بندی رنگ 

شاید این سؤال در ذهن شما به وجود بیاید که درجه بندی رنگ به چه معنی است؟ در پاسخ باید گفت تعدادی از بیت که در هر پیکسل برای نشان دادن یک رنگ خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد نشان دهنده میزان درجه بندی رنگ برای آن پیکسل یا در حالت کلی آن نمایشگر می‌باشد.

البته این موضوع وقتی مهم است که محتوای HDR در تلویزیون‌هایی به نمایش گذاشته شود که قابلیت پشتیبانی از آن را داشته باشند؛ به طور مثال بیشتر تلویزیون‌های کابلی، فیلم‌های بلوری معمولی، کنسول‌های بازی در حال حاضر محتوای 8 بیتی را به نمایش می‌گذارند نه 10 بیت. محتوای‌های 10 بیتی قادر به نمایش نکات دقیق و ظریف‌تری از رنگ‌های نمایش داده شده هستند. زیرا پرش کمتری از رنگ منحصر به فرد به رنگ‌های دیگر رخ می‌دهد. پس صفحه نمایش 10 بیتی تنها در صورتی مفید است که محتوای 10 بیتی را با آن مشاهده کنید. همانطور که اشاره شد در حال حاضر اغلب دستگاه‌ها 8 بیتی از جمله ویندوز یا کنسول بازی از فرمت 8 بیت استفاده می کنند. HDR از فرمت 10 بیتی پشتیبانی می‌کند بنابراین تهیه تلویزیونی که از رنگ 10 بیتی پشتیبانی کند تنها در صورتی مهم است که قصد تماشای فیلم‌های HDR را داشته باشید.

توجه: تلویزیون‌های فعلی حداکثر با رنگ 10 بیتی تولید می‌شوند. اما ارسال سیگنال 12 بیتی به شما امکان می‌دهد پردازش (مانند تنظیمات تعادل رنگ سفید)  بدون افزودن باندها، فعال شود.

درجه بندی رنگ

 امتیاز بندی

امتیاز شیب بر اساس تجزیه و تحلیل ذهنی که از نمایش تصویر تست شده شیب روی تلویزیون به دست آمده است. این تصویر آزمون به 24 تصویر مجزا تقسیم می‌شود و سپس هر تصویر به صورت دیداری توسط یکی از کارکنان تجزیه و تحلیل می‌شود و بسته به اینکه یک محدوده نوری وجود دارد یا نه یک نمره به آن داده می‌شود (این شامل محدوده هایی از صفحه 8 بیتی است). نمره شیب نهایی از نتیجه آزمون تعیین می‌شود و برای دادن درجه شیب نهایی محاسبه می‌شود، حداکثر امتیاز برای یک تلویزیون 8 بیتی 9.0 است. به طور کلی، تلویزیون پشتیبانی از رنگ 10 بیتی باید امتیاز بالاتری نسبت به تلویزیونی که فقط از رنگ 8 بیتی پشتیبانی می‌کند ، داشته باشد اما این همیشه درست نیست. برخی از تلویزیون‌های 10 بیتی برای نمایش شیب نرم و روان  تلاش می‌کنند تا طیف رنگی را به راحتی نمایش دهند و برخی از تلویزیون های 8 بیتی نیز بسیار خوب هستند. 

باندهای حاصل از گرادینت

دو مورد در دامنه های رنگی اتفاق می افتد:

  • رنگ‌هایی که کاملاً شبیه به هم هستند کاملاً متفاوت به نظر می‌رسند.
  • رنگ‌های بسیار مشابهی که قرار است به صورت منحصر به فرد تولید شوند، در یک گروه قرار می‌گیرند و به همان شکل ظاهر می‌شوند.

این ترکیب منجر به ایجاد نوار یا گروه‌هایی از رنگ روی صفحه روی صفحه می شود که در کنار هم دسته‌بندی می‌شوند. پردازش تصویر در دستگاه‌های مختلف می‌تواند در نهایت به ایجاد ترکیب‌های رنگی مشابه و در یک دسته بیانجامد. بنابراین اگر باندهای زیادی را در یک طیف رنگی مشاهده کنید، این به معنای یکی از سه مورد است:

1- پردازش تصویر در تلویزیون منجر به ایجاد طیف رنگی می‌شود.

2- عمق بیت صفحه نمایش به اندازه کافی زیاد نیست که بتواند دستورالعمل‌های دقیق سیگنال با عمق زیاد را دنبال کند.

3- سیگنال‌های ارسالی پهنای باند کافی برای انتقال حجم زیادی از اطلاعات را ندارند تا بسیاری از رنگ‌های مشابه را از هم متمایز کند.

dithering (لرزش تصویر)

دو نوع از لرزش وجود دارد که هر دو می‌توانند به تولید رنگ‌ها منجر شود:

لرزش فضایی: این مورد با قرار گرفتن دو رنگ متفاوت در کنار یکدیگر ایجاد می‌شود. در فاصله دید عادی، این دو رنگ به صورت ترکیبی ظاهر می‌شوند و باعث می‌شود ما رنگ مورد نظر را ببینیم. این تکنیک اغلب در چاپ و فیلم استفاده می‌شود.

لرزش زمانی یا جسمانی: گاهی از واژه کنترل نرخ فریم برای این مورد استفاده می‌شود؛ در این نوع لرزش، هنگامی که دو رنگ مشابه کنار هم در یک پیکسل به سرعت بین دو رنگ مختلف با روشنایی کم، نمایش داده می‌شود ایجاد خواهد شد. بنابراین از دید ناظران، رنگ به طور متوسط نمایش داده شده در نتیجه با یک عمق بالاتر به نظر می‌رسد و تلویزیون‌های زیادی از این پردازش برای صاف کردن درجه بندی شیب روی صفحه استفاده می‌کنند. تلویزیون‌های 8 بیتی می‌توانند با استفاده از فرکانس، تصویری بسیار شبیه به عمق رنگ 10 بیتی ایجاد کنند.

تنظیمات مرتبط گرادینت یا محو شدگی رنگ

طیف گسترده از رنگ: این شاخص به تلویزیون اجازه می‌دهد تا طیف رنگی وسیع‌تری از حد متوسط ​​را نشان دهد. این یکی دیگر از اجزای مهم HDR است. این تنظیم مستقل از عمق بیت کار می‌کند، اما فعال کردن WCG می‌تواند منجر به شیب ضعیفی شود.

اوج روشنایی: باعث برجسته شدن تصاویر روشن در تصویر می‌شود. این یکی دیگر از اجزای مهم HDR است و باید با این نوع رسانه فعال شود. غالباً همراه با تیرگی محلی است، بنابراین ممکن است گاهی اوقات نور را به قسمت‌های تیره وارد کند. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد اوج روشنایی بدانید در اینجا کلیک کنید.

چگونه بهترین نتیجه را به دست بیاریم؟

زمانی که یک رسانه HDR را از یک دستگاه خارجی مانند یک کنسول بازی یا بلوری UHD تماشا می‌کنید، شما باید مطمئن شوید که افزایش تنظیمات فرمت سیگنال را برای ورودی فعال کنید زیرا غیر فعال کردن چنین مواردی باعت ایجاد باندهای رنگی ناهمواری می‌شود. اگر شما این مراحل را انجام دادید و هنوز باندهای حاصل را مشاهده می‌کنید سعی کنید هرگونه ویژگی پردازشی رو که فعال شده‌اند، غیر فعال کنید. مواردی مانند کنتراست پویا می‌تواند باعث  شود که نوارها در تصویر ظاهر شوند.

تولید شیب طیف رنگی تلویزیون نشان می‌دهد که چقدر می‌تواند جزئیات را به صورت رنگی نمایش دهد. بنابراین اگر محصولی می‌خواهید که HDR داشته باشد، حتماً باید تلویزیونی تهیه کنید که در این تست به خوبی عمل کند. برای به دست آوردن بهترین نتیجه با عمق رنگ، باید تلویزیونی تهیه کنید که توانایی نمایش رنگ 10 بیتی را داشته باشد و سپس رسانه HDR را در آن تلویزیون پخش کنید. اگر شما این شرایط را انجام دادید و هنوز باندهای حاصل را تجربه می‌کنید، سعی کنید هر گونه ویژگی‌های پردازش را که هنوز در حال اجراست، غیرفعال کنید زیرا این امکان منجر به باند می‌شود. 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

حتما ببینید

بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ QN95C

تلویزیون سامسونگ QN95C  شرکت سامسونگ از جمله شرکت‌هایی است که در زمینه تولید لوازم الکترونیکی …