آسیب های تماشا کردن تلویزیون به چشم

آیا تماشا کردن تلویزیون به چشم ها آسیب می زند؟

آسیب های تماشا کردن تلویزیون به چشم

این موضوعی است که همه ما می‌خوایم در مورد چگونگی و درستی و نادرستی آن مطمئن شویم و از آنجایی که تلویزیون منبع عظیمی از اطلاعات، دانش و سرگرمی است و با وجود کانال‌های متعدد با موضوعات مختلف و انواع اطلاعات و سرگرمی مثل: انواع فیلم‌ و سریال، نمایش، برنامه‌های علمی، مستندها، اخبارو کارتون از تماشای آن لذت می‌بریم و جدیدترین اطلاعات و اخبار را می‌توانیم ببینیم. بنابراین اکثر مردم زمان زیادی را به تماشا کردن برنامه‌های تلویزیونی می‌گذرانند به همین دلیل نمی‌توان گفت که تلویزیون نگاه نمی‌کنیم. ما در این مطلب از سلام بابا به طور مفصل به موضوع آسیب های تماشا کردن تلویزیون به چشم می‌پردازیم.

واقعیت

آیا تماشا کردن تلویزیون به چشم ها آسیب می زند؟

ما در واقع در مورد این موضوع که تماشا کردن تلویزیون به چشم‌ها آسیب خیلی جدی می‌زند، نمی‌توانیم مطمئن شویم، اما در مورد اینکه تماشا کردن تلویزیون برای مدت طولانی باعث خستگی چشم‌ها شده و گاهی حتی باعث سردرد می‌شود مطمئن هستیم و این چیزی است که همه ما برای یک بار هم که شده تجربه آن را داشتیم و به هر حال خوب یا بد تلویزیون جای خودش را در زندگی ما پیدا کرده و بخش مهمی از زندگی ما شده است. برخی آن را بهترین اختراع و برخی دیگر آن را مضر می‌دانند و با این حال ما باید به فکر راهی باشیم که کمترین آسیب و خستگی را برای چشم ما داشته باشد که این تا حدی با تکنولوژی‌های جدید در تلویزیون‌های امروزی و با صرف هزینه بیشتر نسبت به تلویزیون‌های قدیمی‌تر امکان پذیر است.

سردرد و تحریک چشم

سردرد، تحریک چشم، تاری دید و سیاهی رفتن چشم از عوارض جانبی خیره شدن طولانی مدت به صفحه نمایش تلویزیون است و این به دلیل نور شدید امواج صفحه نمایش است البته در تکنولوژی‌های جدید سعی شده از شدت این نور جلوگیری شود و در مانتیور این وسایل نور کنترل شده به کار می‌رود. 

تحقیقات نشان داده است که تلویزیون‌ها و مانیتورهای قدیمی که لامپ تصویر دارند پرتوهای مختلفی ساطع می‌کنند مثل:
۱-  اشعه ايكس
۲-  اشعه ماوراء بنفش
۳- ميدان الكتريكى با ولتاژ بالا
۴- ميدان‌هاى الكترومغناطيسى
۵- امواج الكترومغناطيسى فركانس پايين
۶- امواج الكترومغناطيسى فركانس بالا

در مانيتورهاى داراى لامپ اشعه كاتوديك(CRT) يك شعاع الكترونى در هر ثانيه تا پنجاه بار يا بيشتر صفحه موزاييكى داخل لامپ تصوير را جارو می‌کند و تصاوير را به كمك شدت و ضعف يا قطع و وصل اين پرتو الكترونى را ايجاد مى‌كند. بدین ترتیب این اشعه‌ها زمینه بروز سرطان‌ها، ناهنجاری‌های کروموزومی، اختلال بینایی، ضایعات عصبی، مشکلات روانی و سقط جنین را فراهم می‌کنند. برای اینکه خودمان را از خطرات استفاده از این وسایل حفاظت کنیم بهتر است در درجه اول و در صورت امکان مانیتور و تلویزیون قدیمی را کنار بگذاریم و LED یا LCD بگیریم.

LCD نسبت تلویزیون‌های قدیمی

LCD ها چند سال پیش رایج‌ترین تلویزیون‌های بازار بودند ولی در حال حاضر در مقایسه با تلویزیون LED ها محبوبیت‌شان کمتر شده ولی به دلیل قیمت کمترشان نسبت به LED ها و تکنولوژی آن‌ها نسبت به لامپ‌های قدیمی‌تر هنوز هم طرفداران خودشون را دارند. تلویزیون‌های ال سی دی هم پرتو افشانی دارند و اشعه‌هایی نامرئی ساطع می‌کنند ولی به دلیل تکنولوژی‌های پیشرفته، مقدار پرتوهایشان کمتر است که شما می‌توانید با رعایت فاصله و مدت زمان تماشا کردن آن‌ها عوارض را به حداقل برسانید. در ال سی دی‌ها شما باید با زاویه مستقیم به آن نگاه کنید تا تصویر را با کیفیت ببینید و اگر از زاویه دیگری به آن نگاه کنید تصویر با کیفیت نیست. ولی در ال ای دی‌ها اینطور نیست زیرا زاویه دید گسترده‌تری دارند.

LED ها خیلی سالم‌تر هستند

آسیب تلویزیون ال ای دی

چشم ما هنگام تماشا کردن تلویزیون ال ای دی  به دلیل کیفیت تصویر بهتر آن‌ها کمتر خسته می‌شود چون زمانی که کیفیت تصویر کم است و یا تصویر تار می‌باشد و واضح نیست مغز ما فکر می‌کند که فاصله زیاد است و مردمک چشم ما برای دیدن آن تغییر می ‌کند در نتیجه هم مغز و هم چشم بیشتر خسته می‌شوند.

شاید شما این را تجربه کردید که در هنگام تماشا کردن تلویزیون ال ای دی چشم کمتر احساس خستگی می‌کنه و دلتان می‌خواهد بیشتر تلویزیون نگاه کنید ولی به هر حال شما باید به مدت زمان تماشای تلویزیون توجه داشته باشید. این تلویزیون‌ها زاویه دید بهتری هم دارند و در کل تکنولوژی ال ای دی ها به گونه‌ای است که کمترین آسیب را برای چشم دارد و با داشتن اشعه‌های کمتر سالم‌ترین تلویزیون می‌باشد.

تلویزیون‌های ال سی دی به سبک CCFL و تلویزیون‌های پلاسما انرژی بیشتری نسبت به LED ها مصرف می‌کنند و این از جمله نقاط قوت دیودهای نوری است که در مصرف انرژی الکتریکی برای تولید نور فوق‌العاده زیاد بسیار کارآمد است و بازدهی زیادی نیز دارد. به همین دلیل، از LED به عنوان “محصول سازگار با محیط زیست ” و جایگزینی برای تلویزیون‌های سنتی پلاسما و ال سی دی یاد می‌شود. LED همچنین فاقد مواد شیمیایی مضر مانند جیوه است. ضمنا عمر مانیتورها و تلویزیون‌های LED بیشتر است و چون response time پایین دارند چشم را اذیت نمی‌کنند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 3.4]

حتما ببینید

راهنمای خرید ماشین ظرفشویی

راهنمای خرید ماشین ظرفشویی

راهنمای خرید ماشین ظرفشویی خرید یک ماشین ظرفشویی جدید می‌تواند کار مشکلی باشد، زیرا به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *