فناوری زئولیت در ماشین ظرفشویی

فناوری زئولیت در ماشین ظرفشویی | کاربرد فناوری زئولیت در ماشین ظرفشویی بوش

فناوری زئولیت در ماشین ظرفشویی

مشخص است که ماشین‌های ظرفشویی چه کاربردهایی دارد. اما فناوری زئولیت در ماشین ظرفشویی چیست و چه کاربردی دارد؟ در بیشتر مواقع ظرف‌های شسته شده در ماشین‌های ظرفشویی، هنوز مرطوب هستند و باید با دست خشک شوند. اما با آمدن این فناوری دیگر نگران خشک کردن ظروف خود نباشید. با استفاده از ماشین ظرفشویی BOSCH که از فناوری زئولیت استفاده می‌کند. می‌توانید ظروف خود را بلافاصله پس از اتمام کار، داخل کمد قرار دهید و نیازی به خشک کردن آن‌ها نیست.

ما در این مطلب فناوری زئولیت و کاربرد آن در ماشین ظرفشویی را به طور کامل برای شما بیان خواهیم کرد. پس اگر در مورد کاربرد این فناوری عالی در ماشین ظرفشویی اطلاعاتی ندارید این مطلب را حتما مطالعه فرمایید.

فناوری زئولیت در ماشین ظرفشویی

زئولیت چیست؟

Zeolite ماده معدنی است که به طور طبیعی در سنگ‌های آتشفشانی به وجود می‌آیند و برای کاربردهای فنی از آن استفاده می شود. این سنگ خواص بسیار ویژه‌ای دارد که توسعه‌دهندگان BSH یا شرکت بوش از آن‌ها استفاده کردند. زئولیت (zeolite) برگرفته از دو واژه یونانی به نام (zeo) به معنای “جوش” و (lithos) به معنای “سنگ” است. سنگ زئولیت یک ماده معدنی متشکل از آلومینوم سیلیکات بوده و در صنایع مختلف، دارای کاربرد‌های متفاوتی می‌باشد. مهم‌ترین استفاده از این ماده معدنی برای تولید پاک کننده‌های لباس است.

فناوری زئولیت در ماشین ظرفشویی

کاربردهای مهم زئولیت

یکی از خصوصیات مهم و معروف این سنگ تمایل زیاد این سنگ به جذب آب و رطوبت است. Zeolite به خصوص برای این منظور مناسب است زیرا از ساختار بلوری با سطح داخلی بسیار بالا و تعداد زیادی کانال برخوردار است. 1 کیلوگرم زئولیت، مساحت 140 متر از سطح زمین را پوشش می‌دهد! به همین دلیل جذب آب آن بسیار بالاست. با همکاری مرکز تحقیقات انرژی کاربردی (ZAE)، کارخانه ماشین ظرفشویی دیلینگن در سال 2008 با کمک زئولیت، مقرون به صرفه‌ترین ماشین ظرفشویی جهان را تولید کرد. این شرکت در سال 2009 جایزه بنیاد جهانی انرژی و نوآوری را دریافت کردند. از زئولیت‌ها برای کاهش مصرف انرژی ماشین‌های ظرفشویی استفاده می‌شود.

فناوری زئولیت در ماشین ظرفشویی

کاربرد فناوری زئولیت در ماشین ظرفشویی

 مواد معدنی زئولیت برای جذب طبیعی مولکول‌های آب قبل از آزاد کردن آن‌ها به عنوان انرژی برای خشک شدن سریع‌تر استفاده می‌شود. مزیت مهم آن این است که ظروف خشک‌تر، مصرف انرژی کمتر خواهد بود. فرآیند خشک کردن زئولیت از اهمیت حیاتی برخوردار است زیرا این یک فرایند علمی است.

فرآیند خشک کردن آن از دو مرحله تشکیل شده است:

  1. جذب (یا استخراج رطوبت)
  2. دفع (بازگشت رطوبت)

در طی فرآیند جذب، سنگ یا گرانول‌های زئولیت در ماشین‌های ظرفشویی رطوبت موجود در هوا را در قسمت داخلی جذب می‌کنند و آن را ذخیره می‌کنند. این باعث آزاد شدن انرژی به صورت گرما می‌شود. سپس هوای گرم دوباره به داخل ماشین ظرفشویی جریان می‌یابد و باعث خشک شدن بیشتر ظروف می‌شود و در نتیجه برنامه ماشین ظرفشویی کوتاه‌تر می‌شود. در پایان برنامه، این آب در زئولیت‌ها باقی می‌ماند و ماشین ظرفشویی در چرخه شستشوی بعدی مجدداً از آب ذخیره شده استفاده می‌کند: گرانول‌های زئولیت گرم می‌شوند و آب را به عنوان هوای مرطوب با تراکم کردن آن، در فرایند شستشوی سرد در ابتدا تخلیه می‌کنند. که این اجازه می دهد تا گرانول‌های زئولیت دوباره تولید شود و مجدداً در مرحله خشک کردن، بتوانند آب را جذب کنند.

نکاتی در مورد زئولیت در ماشین ظرفشویی

یک محفظه حاوی 1.15 کیلو گرم گرانول زئولیت در درب ماشین ظرفشویی قرار دارد. در حین چرخه خشک کردن، فن‌های داخل ماشین ظرفشویی هوای مرطوب را درون محفظه گردش می‌کنند. زئولیت مولکول‌های آب را جذب کرده و گرما را آزاد می‌کند. هوای گرم و خشک که از آن بیرون می‌آید و عمل تبخیر را انجام می‌دهد. BSH ادعا می‌کند که حتی ذرات آبی که در فنجان‌ها و ظروف باقی می‌ماند را خشک می‌کند.
در طی چرخه شستشو، این گرما رطوبت حاصل از گرانول‌ها را از بین می‌برد و محفظه را برای چرخه خشک کردن بعدی احیا می‌کند.

مصرف انرژی فناوری زئولیت در ماشین ظرفشویی

مصرف انرژی این فناوری کمتر است که به محیط زیست و نیز صرفه جویی در هزینه‌ها کمک می‌کند. تمام گرمای حاصل از زئولیت در چرخه شستشو که باعث خشک شدن سریع می‌شود، باید تولید شود. اما با وجود این هم باز در مصرف انرژی صرفه جویی می‌کند زیرا عنصر گرمایش باید در هر صورت آب را برای چرخه شستشو گرم کند.

طبق گفته رییس BSH، ماشین ظرفشویی 0.83 کیلو وات ساعت برق در هر چرخه استفاده می‌کند. این مقدار حدود 20 درصد کمتر از ماشین ظرفشویی‌های دیگر است. همچنین با چرخه تمیز کردن 29 دقیقه‌ای در دمای بالا (در 50 درجه سانتیگراد کمتر از دو ساعت برای چرخه خنک کننده آن انرژی مصرف می‌کند، که هنوز هم حدود نیم ساعت کمتر از ماشین ظرفشویی معمولی است)، آب کمتری استفاده می‌کند (برای یک چرخه معمولی 10 لیتر در هر چرخه کافی است). طبق برآوردهای شرکت، مصرف سالانه متوسط ​​6،66 لیتر آب کمتری از ماشین ظرفشویی معمولی مصرف می‌کند.

نتیجه گیری

طبق گفته رئیس شرکت بوش در 20 سال گذشته، مصرف انرژی ماشین ظرفشویی‌های خود را به نصف کاهش داده‌اند. فن‌آوری جدید زئولیت در بهره‌وری و صرفه جویی انرژی پیشرفت چشمگیری داشته است.

گرم کردن گرانول‌های زئولیت نسبت به ظروف موجود در ماشین ظرفشویی انرژی بسیار کمتری می‌گیرد. این صرفه جویی قابل اندازه گیری است: حداکثر 0.2 کیلو وات ساعت در هر چرخه شستشو یا تا 20 درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند. این امر باعث شد ماشین ظرفشویی‌های جدید BSH با فناوری Zeolite از نظر مصرف انرژی به کارآمدترین ماشین ظرفشویی تبدیل شود. زئولیت نیاز به نگهداری ندارد و ماندگاری آن بالاست. این فناوری همچنین مزایای دیگری را نیز ارائه می‌دهد: هنگامی که درب را در پایان کار باز می‌کنید، هیچ اثری از بخار وجود ندارد و ظروف آن برای لمس گرم نیستند، بنابراین دیگر خطر سوختن انگشتان شما هنگام درآوردن ظروف وجود ندارد.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع گردد و شما را با فناوری‌های جدید در زمینه ماشین ظرفشویی آشنا کرده و همچنین برای خرید بهترین ماشین ظرفشویی به شما کمک کرده باشیم. اگر در این مورد سوال یا نظری دارید در قسمت نظرات آن را مطرح فرمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 3]

حتما ببینید

راهنمای خرید ماشین لباسشویی

راهنمای خرید ماشین لباسشویی

نکات لازم برای راهنمای خرید ماشین لباسشویی امروزه کمتر کسی زمان لازم برای شستن لباس­ …

38 نظر

  1. امید

    سلام من ظرفشویی بوش ۱۳ نفره دارم که زئولیت دار هست . از دکمه +۶۵_۷۵ و یا از auto 45_65 استفاده کردم تو دو روز اخیر ،در پایان کارشستشو ، خطای E10میزنه. علت چیه؟ به نظرتون باید بدم تعمیر ؟ ممکنه به خاطر فشار کم آب باشه ؟ باتشکر

    • سردبیر

      سلام و عرض ادب
      یکی از دلایل نشان دادن این ارور مربوط به مشکلات فشار آب یا سد شدن دریچه‌های داخلی آب توسط ظروف می‌باشد که البته تراز نبودن ظرفشویی هم می‌تواند یکی از دلایل این ارور باشد.
      پیروز و سربلند باشید

  2. مریم کریمی

    سلام
    از راهنمایی تون سپاسگزارم
    فقط سوال دیگری هم داشتم
    یه بار ماشین ظرفشویی رو خالی روشن کردم بدون ظرف فقط نمک ریختم و جلادهنده.
    مایع مخصوص ظرفشویی نریختم.البته سر برنامه quick گذاشتم کلا ۲۷ دقیقه زمان برنامه بود آخر کار کف ماشین ظرفشویی پر کف بود.
    واینکه من همیشه می ذاشتم سر برنامه quick خاطرم هست ۴۴ دقیقه بود ولی خالی گذاشتم ۲۷ دقیقه بود
    زمان برنامه ربطی به خالی یا پر بودن ماشین داره یا برنامه اش بهم ریخته؟
    ماشینم بوش زئولیت دار هست.
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • سردبیر

      سلام و درود
      خوب چرا خالی روشن کردید؟

  3. مریم کریمی

    با سلام
    من قبلا از مایع جلادهنده استفاده نمی کردم برای بار اول استفاده کردم ولی بعد شست و شو دیدم در قسمت مایع جلادهنده بسته مونده بود و مثل جا پودری درش باز نشده بود.ولی توش رو نگاه کردم خالی شده بود.
    و اینکه هنوز آب روی ظروف بود

    • سردبیر

      سلام و درود
      درب اون قسمت مثل جای قرص بعد از شست و شو باز نشده و همراه با آب بر روی ظروف پاشیده می‌شود؛ یا از برنامه درست استفاده نکردید یا بعد از شست و شو قطرات بخار روی ظروف باقی مانده اند که موجب این مشکل شده است.
      پیروز و سربلند باشید

  4. مریم کریمی

    سلام ماشین ظرفشویی من بوش زئولیت دار هست از برنامه quike و pre wash که استفاده می کنم اصلا ظرفها خشک نمیشن و کاملا خیس هستن ولی از برنامه automat که استفاده می کنم ظروف کاملا خشک می شن.در برنامه short ظروف خشک میشن فقط کمب آب روی ظروف هست

  5. مریم کریمی

    سلام
    متوجه خاموش شدن ماشین ظرفشویی در مراحل آخر کارش شدم.طوری که هیچ کدام از دکمه های دستگاه کار نمی کرد.حتی روشن خاموش هم نشد.ماشین رو جلو کشیدم و پریز رو فشار دادم و سیم رو تکان دادم دستگاه شروع به ادامه کار کرد.
    مشکل دقیقا از چیه

    • سردبیر

      سلام و درود
      شاید اتصالی رخ داده باشد یا دو شاخه در پریز شل شده باشد.
      پیروز و سربلند باشید

  6. مریم کریمی

    سلام ماشین ظرفشویی من بوش زئولیت دار هست.این دفعه از برنامه شست و شوی کوتاه استفاده کردم ولی بعد از اتمام کار که در ماشین رو باز کردم آب داخل ماشین بود.ظروف خشک بودن و جاهایی بر روی ظرف آب بود.
    مهم این که قسمت سبد ماشین و قسمت هایی از کف ماشین آب بود.

    • سردبیر

      سلام و درود
      معمولاً پس از اتمام یک چرخه شست وشو مفداری آب در کف ماشین ظرفشویی دیده می شود که ممکن است بر اثر قطرات بخار یا آب جمع شده روی ظروف باشد؛
      اگر مقدار آب جمع شده در کف ظرفشویی زیاد بود می توانید برای تخلیه آن، درب ظرفشویی را بسته و یک برنامه را انتخاب و آنرا استارت کنید؛ بعد از اینکه صدای مکش آب را شنیدید(یک دقیق اول) به سرعت ظرفشویی را خاموش کنید.

  7. مریم کریمی

    سلام علت تمیز نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی چیست؟
    لکه های آب روی لیوان بود و چند وسیله چرب بود هنوز
    ماشین ظرفشویی من زئولیت دار بوش هست. اگه
    ایرادی داشته باشه ارور می ده؟

    • سردبیر

      سلام و درود
      دلایل مختلفی ممکنه وجود داشته باشد از چیدن نادرست ظروف گرفته تا انتخاب برنامه ی شست وشوی نامتناسب با نوع ظروف؛ البته نبود جلا یا شوینده های ظرفشویی نیز می تواند در این موضوع دخیل باشد.
      جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مطلب”نحوه صحیح چیدن ظروف داخل ماشین ظرفشویی“مراجعه کنید.
      پیروز و سربلند باشید

  8. مریم کریمی

    سلام ماشین لباسشویی بوش زئولیت دار هست در پایان کار ظروف گرم هستند ولی طوری نیست دست بسوزه
    منظورم این بود.
    ایراد نداره؟

    • سردبیر

      سلام و عرض ادب
      خیر مشکل خاصی نیست؛ معمولاً بخشی از مدت زمان برنامه های شست وشو به سرد شدن ظروف اختصاص می یابد لذا پس از پایان شست و شو از گرمای ظروف از این طریق کاسته می شود.

  9. مریم کریمی

    سلام
    منظور من این بود که ظروف در پایان کار خیلی داغ نیست

  10. مریم کریمی

    سلام
    می تونم از قرص ماشین ظرفشویی که تاریخش گذشته استفاده کنم؟ایرادی نداره؟

    • سردبیر

      سلام و درود
      عمدتاً ایراد دارد مخصوصاً چون شما بعد از شست و شو مواد غذایی را روی این ظروف میل می کنید و استفاده از آن را توصیه نمی کنیم.
      پیروز و سربلند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *