نسبت تصویر چیست؟

نسبت تصویر در تلویزیون چیست؟

نسبت تصویر Aspect Ratio

در این مطلب به مفهوم نسبت تصویر یا aspect ratio می‌پردازیم .اگر شما قصد خرید تلویزیون داشته باشید و از فروشندگان مشاوره بخواهید یا امکانات تلویزیون را در سایت های اینترنتی بررسی کنید حتما با اصطلاح نسب تصویر برخورد خواهید کرد و ما در این مطلب از سلام بابا سعی کردیم نسبت تصویر و کاربرد و تاثیر آن در تلویزیون را به تفصیل برای شما شرح دهیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

Aspect Ratio

تناسب صفحه‌نمایش و عکس، نسبت پهنای تصویر به ارتفاع تصویر، در تلویزیون را «نسبت تصویر» می‌گویند و یا به معنی نسبت اندازه‌ افقی به اندازه‌ عمودی تصویر است. صفحه‌های عریض، نسبت تصویر 16 به 9 دارند. تقریبا بیشتر تلویزیون‌های مدرن این نسبت را دارند. بیشتر فیلم‌های سینمایی نیز با نسبت 1٫85:1 و شکل Letterbox (تصویر در وسط صفحه نمایش) یا عریض‌تر و 2٫35:1 و به شکل سینماسکوپ ساخته می‌شوند. تصاویر Letterbox در دی‌وی‌دی به صورت خودکار رمزگشایی می‌شوند و این روند را کدگشایی آنامورفیک می‌نامند. به هیمن دلیل، تصویر را در تلویزیون‌های عریض طوری پخش می‌کنند که همه صفحه پر می‌شود. در بلو-ری، این روند تا اندازه‌ای متفاوت است اما نتیجه دقیقاً همان است. بهترین تنظیم برای این حالت، همان 16 به 9 است.

نسبت تصویر

هر تصویر دارای دو Aspect ratio است، یکی برای کادر تصویر و دیگری برای پیکسل‌های تشکیل‌دهندهٔ کادر. هر دوربین ممکن است برای ضبط و پخش از Aspect Ratio های متفاوتی پشتیبانی کند. از Aspect ratioهای مربوط به ضبط تصاویر می‌توان به نسبت تصویرهای ۴:۳ [۴ به ۳] و ۱۶:۹ [16 به 9] اشاره کرد که نسبت 4 به 3 در DV NTSE و نسبت 16 به 9 درصفحه‌های عریض DV NTSE استفاده می‌شود.

تلویزیون‌های صفحه پهن تماماً به شکل مستطیل ساخته می‌شوند. کارشناسان دلیل این امر را بر آن می‌دانند که چشم ما در هنگام تماشای تلویزیون مجبور نیست متمرکز شود. به همین خاطر مدت بیشتری را می‌توانیم بدون خستگی تلویزیون تماشا کنیم. ضمن اینکه چشم ما می‌تواند ارتباط بیشتری را با تصاویر تلویزیون‌های صفحه پهن برقرار کند.

انواع نسبت تصویر:

1- نسبت تصویر 4:3

2- نسبت تصویر 16:9

3- نسبت تصویر 21:9

البته بطور استاندارد دو نوع Aspect Ratio در تلویزیون‌ها و مانیتورها داریم. 4:3 و 16:9 که همیشه اول عدد بزرگتر خوانده می شود یعنی چهار به سه و دیگری شانزده به نه!

نسبت تصویر

نسبت 4.3 چیست؟

Aspect Ratio 4:3 یعنی چهار واحد برای پهنا و سه واحد برای ارتفاع آن در نظر گرفته شده است.این نوع نسبت تصویر در تلویزیون‌های معمولی کاربرد دارد که 4 واحد برای پهنا و سه واحد برای ارتفاع در نظر گرفته می‌شود.

نسبت 16:9 چیست؟

نسبت تصویر 16:9 یعنی شانزده واحد برای پهنا و نه واحد برای ارتفاع آن در نظر گرفته شده است.برای پخش فیلم‌های سینمایی و تلویزیون‌های HDTV و برای بعضی از نمونه‌های DVD استفاده می‌شود. و از مقایسه این دو متوجه می‌شویم که نسبت پهنا به ارتفاع در حالت دوم بسیار زیاد بوده از همین رو نام “صفحه عریض” را برای آن‌ها بکار می‌برند.

Aspect Ratio 4:3 در تلویزیون‌های قدیمی استفاده می‌شد. از این نسبت تصویر نمی‌توان برای تماشای فیلم‌های HD استفاده کرد زیرا قسمتی از تصویر را از دست خواهید داد و قادر به دیدن آن نیستید ولی نسبت تصویر 16:9 که مخصوص تلویزیون‌های صفحه عریض است برای تماشای هر دو حالت مناسب بوده و می‌توانید به راحتی هر فیلمی را تماشا کنید. نکته‌ای که در این بین وجود دارد این است که اگر با تلویزیون‌های صفحه عریض، فیلمی که با نسبت 4:3 ساخته شده است را ببینید، تصویر در وسط صفحه قرار می‌گیرد و دور آن سیاه خواهد بود. دلیل این امر کوچک بودن اندازه تصویر در قیاس با اندازه تلویزیون صفحه عریض است.

نسبت 21:9 چیست؟

نسبت تصویر 21:9

نمایشگرهای با نسبت تصویر 21:9 که به اصطلاح به آن‌ها نمایشگرهای Ultra Wide می‌گویند، چندی است که در بین کاربران رایانه‌های شخصی‌ از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار شده‌اند. تلویزیون فورکی و تلویزیون Full HD و QHD تولید شده‌اند، تفاوت اصلی‌شان با نمایشگرهای معمولی‌ که از نسبت ابعاد 16:9 استفاده می‌کنند، عرض بیشترشان است.

نسبت تصویر

ممکن است گاهی اوقات تصویر را در حالت Zoom یا حالت کشیده یا همانطور که گفته شد اطراف آن را سیاه ببینید ، در این حالت باید به سراغ تنظیمات Aspect Ratio خود بروید زیرا آن قسمت به خوبی تنظیم نشده است و مشکل دارد. این Aspect Ratio در تلویزیون‌های امروزی بسیار مرسوم است زیرا استفاده از تلویزیون‌های قدیمی با Aspect Ratio 4:3 تقریباً منسوخ شده و همچنین تمامی سازندگان فیلم ترجیح می‌دهند آثار خود را با کیفیت بالا و استاندارد 16:9 بسازند.

راه حل درست کردن این مشکل:

  • بریدن یا Crop کردن تصویر که معادل زوم است، اما این باعث برداشته شدن کناره‌های تصویر می‌شود.
  • استرچ یا کشیدن تصویر که تمام اطلاعات تصویر را حفظ می‌کند اما ممکن است تصویر از حال تمام صفحه تحریف شود.

تلویزیون‌های مختلف دارای تنظیمات مختلفی برای این کار هستند، بنابراین در اینجا یک جدول با گزینه‌های مختلف از برندهای مختلف و همچنین نام خاص آن‌ها قرار دادیم.

نسبت تصویر

گاهی اوقات در تلویزیون شما تصویر به صورت کامل نمایش داده نمی‌شود به طور کلی تصویر حالت zoom دارد و شما قادر به دیدن تصویر در حالت FullScreen نخواهید بود. اشکال در درک نادرست نسبت به تصویر است. راز این بحث در آن است که برخی شبکه‌ها (ماهواره‌ای) در اندازه 16:9 هستند و تلویزیون شما بر روی 4:3 تنظیم شده است. در تلویزیون‌های HDTV این اندازه‌ها قابل تغییر می‌باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 4.5]

حتما ببینید

بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ QN95C

تلویزیون سامسونگ QN95C  شرکت سامسونگ از جمله شرکت‌هایی است که در زمینه تولید لوازم الکترونیکی …

4 نظر

  1. مسعود

    درود بر شما
    تصویر تلوزیون سامسونگ من بیش از حد کشیده هست و کناره های تصویر رو نمیبینم.کلیه حالات تصویر رو از جمله 16:9 رو هم امتحان کردم فرقی نکرد. فقط اینکه در تنظیماتش ی جایی گزینه” تمام صفحه” رو دیدم که خاموش بود و نمیشد فعالش کرد.
    لطفا راهنمایی کنید
    سپاسگزارم

    • ارمان نویدی

      درود برشما
      تلویزیون خود را به تنظیمات کارخانه برگردانید و مشکل حل خواهد شد.
      موفق باشید

  2. م. مهربخش

    سلام. بعداز اینکه ماهواره iclass من ریست شد،دیگه مثل سابق “منو” رو نشون نمیده بلکه “زوم شده” نشون میده. یعنی وقتی دگمه ok رو میزنیم تا لیست کانالها رو ببینیم،به حدی زوم و بزرگ شده که فقط یک چهارم “جدول منو”، تو صفحه تلویزیون جا میشه. ضمناً اگه از برق بکشیمش، مدت کوتاهی درست میشه اما بعد از اولین روشن خاموش کردن دوباره به حالت اوِلش بر میگرده. لطفاً راهنمایی کنید چطور میتونم از شرش خلاص بشم؟ یعنی “منو” از حالت “زوم” به حالت عادی برگرده؟

    • ارمان نویدی

      درود برشما
      روی کنترل دکمه موجود هست که شکل روی آن سه مربع درهم است آن را بزنید تا به حالت عادی برگردد
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *