نحوه اتصال ساندبار به تلویزیون

نحوه اتصال ساندبار به تلویزیون و تنظیمات آن

نحوه اتصال ساندبار به تلویزیون

امروزه دریافت صدای با کیفیت بالا حتی از خود آن چیزی که در تلویزیون تماشا می‌کنید از اهمیت بالاتری برخوردار است، به همین خاطر بیشتر افراد در کنار تلویزیون یک ساندبار هم می‌گیرند. برای اتصال ساندبار به تلویزیون، نکات مهمی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کرد. مانند هر سیستم صوتی دیگر، ساندبار نیز وقتی برای اولین بار آن را تنظیم می‌کنید، واقعا نیاز است که برای تنظیم درست آن وقت بگذارید و احتیاط کنید. بنابراین ما در این مطلب از سلام‌ بابا، نحوه اتصال ساندبار به تلویزیون را به طور کامل شرح می‌دهیم، پس با ما همراه باشید.

نحوه اتصال ساندبار به تلویزیون

مکان قرارگیری ساندبار و نکاتی که باید رعایت کنید

در صورت امکان، ساندبار خود را مستقیماً در مقابل تلویزیون قرار دهید و برای دریافت بهترین کیفیت، درست مقابل تلویزیون بنشینید. اگر میز تلویزیون شما فضای کافی برای قرار دادن ساندبار ندارد و یا تلویزیون را به دیوار وصل کرده‌اید، می‌‎توانید ساندبار را هم به دیوار هم وصل کنید. اما برای این کار به یک براکت جداگانه احتیاج دارید.

نحوه اتصال ساندبار به تلویزیون و مکان قرار گیری ساندبار

 1. ساب ووفر

اگر ساندبار شما دارای ساب ووفر جداگانه است، خودش یک کابل همراه دارد و باید ان را به ساندبار وصل کنید. اما اگر بی‌سیم باشد می‌توانید آن را در هر مکانی از نشیمن قرار دهید اما نزدیک ساندبار باشد بهتر است. توجه داشته باشید که نباید آن را خیلی نزدیک به دیوار قرار دهید زیرا این منجر به ایجاد صدای بم می‌شود.

2. ساندبار را در مرکز قرار دهید

ترجیحاً ساندبار شما باید فضای چپ و راست آن برابر باشد تا صدا به طور مساوی در اتاق پخش شود. این کمک می‌کند تا صدا به طور یکنواخت نسبت به موقعیت تماشای شما به تلویزیون، منتشر شود و تجربه شنیدن صدایی فراگیر را برای شما ایجاد کند. اگر دو سمت چپ و راست ساندبار دیوار جود داشته باشد، صدا را به گوش شما بازتاب می‌دهد و بهتر است.

3. ارتفاع ساندبار

وقتی در موقعیت نرمالی برای تماشای تلویزیون خود نشسته‌اید. ارتفاع ساندبار از زمین هم باید با موقعیت شما هماهنگ باشد تا صدای بهتری را داشته باشید. اگر ارتفاع آن با گوش‌های شما از زمین برابر باشد بهتر است.

4. فاصله تا ساندبار

فاصله ایده آل بین شما و ساندبار بسته به قدرت صدای آن و اینکه آیا دارای ویژگی‌های صدای فراگیر است متفاوت خواهد بود. پس حتما دفترچه راهنمای ساندبار را مطالعه کنید.

در ویدیو زیر نحوه اتصال ساندبار به تلویزیون را می توانید ببینید.

video
play-sharp-fill

نحوه اتصال ساندبار به تلویزیون و روش های آن

بطور کلی ساندبارها دارای اتصالاتی چون کواکسیال ، اپتیکال و HDMI هستند که هر سه روش صدایی با کیفیت را ارائه می‌دهند و تلویزیون‌ها هم حداقل یکی از این سه روش را پشتیبانی می‌کنند. این کابل‌ها انواع فرمت‌های صوتی جدید مثل Dolby Atmos و صدای فراگیر DTS: X را پشتیبانی می‌کنند.

نحوه اتصال ساندبار به تلویزیون و انواع کابل برای این منظور

بهترین روش اتصال ساندبار به تلویزیون

نحوه اتصال ساندبار به تلویزیون: بهترین نوع اتصال HDMI ARC (کانال بازگشت صدا) است. این فناوری به شما امکان می‌دهد مثلاً یک دستگاه Blu-ray را مستقیماً با استفاده از یک کابل HDMI به ساندبار خود وصل کنید و سپس فقط با استفاده از یک کابل، به تلویزیون خود وصل شوید. و برای اتصال سیستم سینمای خانگی خود تنها از یک کابل استفاده خواهید کرد، همچنین به شما امکان می‌دهد تا همه دستگاه‌های خود را با استفاده از ریموت تلویزیون، کنترل کنید.

نحوه اتصال ساندبار به تلویزیون و بهترین روش اتصال

نحوه اتصال ساندبار به تلویزیون با کابل HDMI: برای اینکه بدانید تلویزیون شما HDMI ARC را دارد یا نه، پورت‌های تلویزیون را بررسی کنید و اگر باز هم شک دارید دفترچه راهنمای تلویزیون را تماشا کنید. برای استفاده از این قابلیت، هر دو دستگاه یعنی تلویزیون و ساندبار باید از آن پشتیبانی کنند. اگر یکی از آن‌ها HDMI ARC را پشتیبانی نمی‌کند شما می‌توانید از اپتیکال یا کواکسیال استفاده کنید.

نحوه اتصال ساندبار به تلویزیون با کابل RCA: در صورتی که دستگاه شما هیچکدام از این موارد را پشتیبانی نمی‌کند، می‌توانید از جک هدفون 3.5 میلی متری در تلویزیون خود استفاده کنید، اما این جک جزو آخرین گزینه‌ها است زیرا پایین‌ترین کیفیت صدا را در اختیار شما قرار می‌دهد.

تنظیمات تلویزیون برای اتصال به ساندبار

1. تنظیم صدای خروجی

به منوی تلویزیون خود بروید و گزینه انتقال خروجی صدا به سیستم بلندگوی خارجی را انتخاب کنید، در غیر این صورت صدا از بلندگوهای تلویزیون پخش می‌شود.

2. چک کردن اتصال HDMI

اگر از کابل HDMI استفاده می‌کنید پس اتصال HDMI خود را چک کنید. توجه داشته باشید که HDMI ARC در هر کدام از برندها اسم متفاوتی دارد برای مثال:  ال جی (Simplink)، سامسونگ (Anynet)، پاناسونیک (Viera Link)، سونی (Bravia Sync) یا (Philips(EasyLink.

3. اطمینان از اینکه حالت ARC فعال است

مطمئن شوید که حالت ARC فعال است این به شما امکان می‌دهد از تلویزیون خود به صورت ریموت (کنترل از راه دور) استفاده کنید تا بتوانید میزان صدای ساندبار خود را تنظیم کنید. 

4. تنظیم سطح صدای ساب ووفر

صدای ساب ووفر را بر اساس سلیقه خودتان تنظیم کنید. معمولا صدای ساب ووفر بصورت پیش فرض بالا است و باید کم شود. 

5. تنظیمات ساندبار را تست کنید

برخی ساندبارها شامل حالت‌های مختلف مثلا صدای مخصوص دیالوگ هستند و شما می‌توانید بر اساس استفاده خودتان آن‌ها را تغییر دهید. بسیاری از آن‌ها حالت پردازش صدای فراگیر (صوتی DTS و Dolby دیجیتال) را نیز پشتیبانی می‌کنند.

6. تست کردن جلوه های صدا

به منظور بهبود کیفیت فیلم یا موسیقی، که مانند سینما و بصورت سه بعدی پخش شود لازم است که صدا به صورت الکترونیکی پردازش شود تا جلوه‌های  صدای فراگیر را ایجاد کند. بنابراین به دنبال تنظیماتی با نام Off ،Stereo ،Bypass  Natural یا Standard باشید.

نحوه اتصال ساندبار به تلویزیون با کابل RCA

پخش موسیقی از طریق ساندبار

اگر می‌خواهید از دستگاه‌های قابل حمل مانند لپ تاپ، درایو USB، پخش کننده MP3، گوشی‌های هوشمند یا تبلت، صدا را پخش کنید، بررسی کنید که آیا ساندبار شما دارای ورودی 3.5 میلی متر، USB  Bluetooth یا NFC هست یا خیر. بلوتوث یکی از سریع‌ترین و راحت‌ترین روش‌ها برای اتصال گوشی و تبلت و دیگر دستگاه‌های خارجی به ساندبار است.  برخی از ساندبارها همچنین می‌توانند به شبکه wi-fi شما متصل شوند و امکانات بیشتری را ارائه می‌دهند.

امیدواریم که این مطلب به شما در نحوه اتصال ساندبار به تلویزیون کمک کرده باشد. اگر در این زمینه سوال یا نظری دارید می‌توانید در قسمت نظرات، مطرح کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 9 میانگین: 4.2]

حتما ببینید

روش اتصال ساندبار به گوشی هوشمند

روش اتصال ساندبار به گوشی هوشمند

روش اتصال ساندبار به گوشی هوشمند ساندبار یا میله صدا یک سیستم بلندگو است که …

21 نظر

  1. parham

    سلام ساند بار ما جوریه که خودت با بلوتوث وصل میشی بعد یه نفر میاد کرم میریزه خودش میزنه رو بلوتوث من قطع میشم اون وصل میشه
    میخواستم ببینم میشه یه رمزی یا قفلی بزارم که وقتی کسی وصل هست کس دیگه ای نتونه وصل شه تا خود طرف قطع کنه

    • fariba

      سلام و درود
      دوست گرامی تنظیمات ساندبار بسته به نوع و مدل آن متفاوت است.

  2. بهمن

    سلام ساندبار k490 چطوری ریست میشه؟

    • ارمان نویدی

      سلام و عرض ادب و احترام
      متاسفانه اطلاعاتی در دسترس نیست
      موفق باشید

  3. زهرا

    سلام خسته نباشید چجوری میتونیم ساندبارمون رو به حالت کارخانه دربیاوریم؟

  4. حمید

    سلام وقت بخیر
    میخواستم ببینم چجوری ساندبار سامسونگ رو ساب ووفر اش ست کنیم باهم؟؟؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    • سردبیر

      سلام و درود
      ست منظورتون اتصال هستش یا همگام سازی این دو هستش دوست عزیز؟

  5. نرگس

    سلام. متاسفانه به تازگی تلویزیون و باند سامسونگ ساندبار من از داخل خونه به سرقت رفته. میخواستم بدونم با توجه به اینکه بلوتوث من قبلا به این دستگاه وصل بوده میتونم از طریق این بلوتوث مکانش رو روی نقشه پیدا کنم؟
    برام خیلی پر اهمیته لطفا اگر کمکی از دستتون برمیاد راهنمایی کنید.

    • سردبیر

      سلام و درود
      تا جایی که بنده اطلاع دارم خیر

  6. مینا

    بله از speaker output میرم به لیست speaker اونجا bluetouh speaker رو انتخاب میکنم شروع میکنه به جستجو اما ساندبار رو پیدا نمیکنه جالبه یک هندزفری 50 هزار تومانی دارم اونو پیدا میکنه و بهش وصل میشه اما ساندباری که مال خود سامسونگه پیدا نمیکنه

    • سردبیر

      سلام و درود
      یکبار تنظیمات ساندبار را به حالت کارخانه بازگردانید سپس دکمه Source ساندبار را روی ریموت بفشارید تا BT PAIRING ساندبار فعال شود و حالت بلوتوث آن در دسترس قرار بگیرد.
      پیروز و سربلند باشید

  7. مینا

    سلام من یک تلویزیون Ru7100 دارم 65 اینچ و به تازگی یک ساندبار سامسونگ k490 گرفتم (همون 450 جهانی میشه) ، به بلوتوث ساندربار با گوشی های متعدد وصل شدم هیچ مشکلی نداره حالا با تلویزیون سرچ میکنم ساندبار رو اصلا پیدا نیمکنه یدونه هدفون داشتم که بلوتوث اونو تست کردم که تلویزیون تو لیست بلوتوث ها آورد اسم هدفون رو لطفا راهنمایی کنید چرا ساندبار توسط تلویزیون شناخته نمیشه ممنون

    • سردبیر

      سلام و درود
      باید تلویزیون خود را از طریق کابل به ساندبار متصل کنید که توصیه می کنم حتماً از کابل optical استفاده کنید دوست عزیز
      Optical Audio چیست و کابل Optical چه کاربردی دارد؟

      • مینا

        سلام چرا از حالت بلوتوث نمیتونم استفاده کنم ؟

        • سردبیر

          سلام مجدد
          از Bluetooth Speaker List یــا Bluetooth Audio Device اقدام می کنید دوست عزیز؟!

  8. ورژ باغومیان

    من یک عدد ساندبار ۲.۱ch میخواهم به وسیله کابل hdmi به تلویزیون چگونه کانکت کنم.

    • محمدعلی

      سلام و درود
      جهت اتصال به ساندبار بسته به مدل آن می توانید از کابل اپتیکال یا HDMI استفاده کنید؛ در تنظیمات تلویزیون هم حالت صدا را روی سینما خانگی گذاشته و خروجی را روی تلویزیون تنظیم کنید.

      • Shayan

        سلام ما یک تلویزیون سامسونگ داریم داریم مدل قدیمی یعنی بلوتوث یا اینترنت نداره همون موقع براش ساندبار خریدیم و ساندبار با سیم هایی که یکم عجیب بود یعنی مدلشو ندیده بودم به پشت پخش کننده وصل شده خواستم بدونم میشه کاری کرد که تو حالتی غیر از پخش سی دی یا فیلم با دی وی دی پلیر کاری کرد که خود تلویزیون در حالت عادیم صدا رو از ساندبار پخش کنه

        • سردبیر

          سلام و درود
          کابلی که می فرمایید کابل Optical می باشد که توضیحات تکمیلی در مطلب “Optical Audio چیست و کابل Optical چه کاربردی دارد؟” داده شده است.
          برای رفع این مشکل هم می تونید از تبدیل های موجود در بازار استفاده کنید دوست عزیز

  9. هانی

    بدون اینکه دی وی دی روشن باشه تلوزیون وصل به رسیور ومیخواهم صدای تلوزیون با باندها کار کنه

    • ارمان نویدی

      درود برشما
      در تنظیمات صدای تلویزیونتون خروجی را تنظیم نمایید.
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *