بهترین راهنمای خرید کولرگازی

بهترین راهنمای خرید کولرگازی در سال 2020-2019

بهترین راهنمای خرید کولرگازی

امروزه کولرگازی به یکی از لوازم ضروری منزل تبدیل شده و افراد زیادی در فکر خرید کولرگازی هستند، اما اگر در مورد ویژگی‌ها و انواع آن اطلاعات کافی نداشته باشند ممکن است برای انتخاب مدل مناسب دچار سردرگمی شوند. ما در این مطلب از سلام‌ بابا به بررسی کامل انواع کولرگازی و ویژگی‌های آن‌ها می پردازیم و هر آنچه را که باید قبل از خرید کولرگازی بدانید بیان خواهیم کرد پس اگر قصد خرید کولرگازی جدید را دارید این مطلب بهترین راهنمای خرید کولرگازی را از دست ندهید.

کولرگازی چیست؟

کولرگازی (به انگلیسیair conditioner) وسیله‌ای است که از آن برای تهویه هوا و تغییر دما و رطوبت در داخل یک فضا استفاده می‌شود. کولر گازی بر حسب شرایط هوایی در یک زمان مشخص برای ایجاد سرما و گاهی اوقات نیز مدل‌های سرد و گرم آن برای ایجاد گرما استفاده می‌شود که در انواع مختلفی تولید می‌شود و ما در بهترین راهنمای خرید کولرگازی انواع کولرگازی و نوع کاربرد آن‌ها را بطور کلی توضیح می‌دهیم.

انواع کولرگازی 

  • کولرگازی پنجره ای

مدل پنجره‌ای یک تکه می‌باشد و همه اجزا، داخل همان یک تکه تعبیه شده است. منظور این است که کندانسور، کمپرسور، فن خروجی و فن خنک ساز همه داخل آن جعبه قرار گرفته‌اند. این مدل برای فضاهای کوچک طراحی شده و همانطور که از اسمش پیداست روی پنجره قرار می گیرد و نصب آن راحت است. این مدل مصرف انرژی بالایی هم دارد و چون یک تکه است صدای موتور هم در اتاق شنیده می‌شود و شاید برای برخی افراد آزار دهنده باشد.

بهترین راهنمای خرید کولرگازی بر اساس نوع- مدل پنجره ای

  • کولرگازی ایستاده

کولرگازی ایستاده هم مثل مدل‌های اسپلیت دو تکه بوده و یک قسمت بیرونی هم دارد که در خارج از منزل قرار می‌گیرد. این مدل بصورت ایستاده روی زمین قرار می‌گیرد و قدرت خنک کنندگی بالایی هم دارد اما استفاده آن متفاوت است و بیشتر برای سالن‌های بزرگ مثل باشگاه‌ها، ترمینال‌ها و مساجد استفاده می‌شود. البته برای کسانی که شرایط نصب پنل به دیوار را هم ندارند مناسب است.

بهترین راهنمای خرید کولرگازی بر اساس نوع- مدل ایستاده

  • کولرگازی پرتابل

این نوع کولرگازی که قابل حمل هم هست برخلاف مدل اسپلیت از یک دستگاه تشکیل شده و یک تکه است و قسمت بیرونی ندارد و تنها یک لوله خرطومی در پشت آن وصل می‌شود تا گرمای موتور را تخلیه کند. این مدل سرو صدای زیادی دارد اما قدرت خنک کنندگی بالایی دارد و قابل حمل بودن از بهترین مزیت‌های آن است.

بهترین راهنمای خرید کولرگازی بر اساس نوع- مدل پرتابل

  • کولرگازی دو تیکه یا اسپلیت

مدل دوتیکه یا اسپلیت که اکثرا مردم در خانه‌ها و مغازه‌ها و بانک‌ها از آن استفاده می‌کنند از دو تکه مجزا تشکیل شده که یک تکه آن کندانسور است که بیرون از خانه نصب می‌کنند و تکه دیگر آن پنل داخلی است که هوا را در اتاق پخش می‌کند و آن را به دیوار نصب می‌کنند. این مدل به دلیل دو تکه بودن سرو صدای کمی دارد و انرژی کمتری هم مصرف می‌کند.

بهترین راهنمای خرید کولرگازی بر اساس نوع- مدل اسپلیت

طرز کار کولرگازی

نوعی گاز خاص درون کمپرسور کولر وجود دارد که این گاز توسط کمپرسور فشرده شده و با فشار به سمت کندانسور حرکت می‌کند و در همان جا گرما را از دست می‌دهد و به مایع تبدیل می‌شود و از طریق لوله‌های خاصی فشار آن کم می‌شود و به چیزی ما بین گاز و مایع تبدیل می‌شود و به سمت یونیت داخلی حرکت می‌کند و تحت تاثیر دمای محیط ،سرما را به محیط می‌دهد. این سرما توسط لوله‌های خاص در قسمت داخلی کولر جذب می شود و نهایتا هوا خنک می‌شود. این روال تا فاسد شدن گاز ادامه دارد و وقتی گاز فاسد شد باید دوباره گاز آن را شارژ کنیم.

بهترین راهنمای خرید کولرگازی - طرز کار کولرگازی

BTU یا توان کولرگازی به چه معناست؟

BTU مخفف British thermal unit است. BTU در واقع واحد کار فیزیکی و معادل 1055 ژول است. 1 بی تی یو یعنی دمای 453 گرم آب را 1 درجه فارنهایت افزایش دهیم. از BTU در محاسبات هوادهی گرمایشی و سرمایشی استفاده می‌شود. BTU/H که حرف H اخر مخفف کلمه Hour به معنی ساعت هست در بیان توان سیستم‌های خنک کننده و گرم کننده استفاده می‌شود. مثلا وقتی می‌گویند این کولرگازی 18000 است یعنی 18000 بی تی یو توان سرمایشی دارد.

انواع کمپرسور کولرگازی

بهترین راهنمای خرید کولرگازی بر اساس نوع کمپرسور: کلماتی مثل کندانسور و کمپرسور در کولرگازی کمی گیج کننده هستند. به صورت خلاصه کمپرسور و کندانسور دو قسمت اصلی از کولرگازی می‌باشند که بیرون از خانه شما نصب می‌شوند، همان فن بیرون از خانه که روی دیوار ساختمان‌ها می‌بینید یا روی پنره‌ها هستند. وظیفه کمپرسور، فشرده کردن گاز است و مولکول‌های گاز را به همدیگر می‌چسپانند. کندانسور هم همان میله‌های مارپیچی هستند که باعث دفع حرارت به سمت محیط بیرون می‌شوند. در واقع کندانسور، گاز فشرده شده و گرم را به مایع خنک‌تر تبدیل می‌کند. در شکل زیر همان پکیجی که بیرون از خانه نصب می‌شود را می‌بینید.

بهترین راهنمای خرید کولرگازی بر اساس نوع کمپرسور

کمپرسور و کندانسور کولرگازی : در کولر گازی ها از سه نوع کمپرسور استفاده می شود که عبارتند از:

  • کمپرسور پیستونی

کمپرسور پیستونی مدل قدیمی کمپرسور است که هم در یخچال و هم در کولر گازی استفاده می‌شود. معمولا سر و صدای زیادی دارد و بازدهی آن خوب نیست. کمپرسور پیستونی بر اساس حرکت پیستون داخل سیلندر کار می‌کند. کمپرسور پیستونی قدرت زیادی دارد و برای مناطق گرم و مرطوب یا استوایی، کولرگازی با کمپرسور پیستونی مناسب است و مثلا برای مناطق جنوبی پیستونی معقول‌تر است چون کمپرسور پیستونی تحمل دمای بالا را دارد.

کمپرسور پیستونی در کولرگازی

  • کمپرسور روتاری

کمپرسور روتاری در کولرهای گازی جدید و اینورتردار استفاده می‌شود و مصرف برق و انرژی کمی دارند و بیشتر برای هوای معتدل مثل تهران یا مشهد استفاده می‌شوند. البته کمپرسور روتاری هم مخصوص مناطق جنوب (مدل تراپیکال) طراحی شده است. 

کمپرسور روتاری در کولرگازی

  • کمپرسور اسکرول

از کمپرسور Scroll در ظرفیت‌های بالا استفاده می‌شود. بازدهی مناسبی دارد و سر و صدای خیلی کمی ایجاد می‌کند. و همه این‌ها دست به دست هم داده و باعث شده قیمت کولر گازی با کمپرسور اسکرول نسبت به سایر کمپرسورها بالاتر باشد.

کمپرسور اسکرول در کولرگازی

بهترین کمپرسور کولرگازی کدام است؟

از بین این سه نوع کمپرسور، مدل اسکرول نسبت به روتاری و پیستونی بهتر است و بهترین کمپرسور برای کولرگازی است چراکه مصرف انرژی کمتر و عملکرد بهتری دارد. اما این نوع کمتر استفاده می‌شود و رایج‌ترین نوع کمپرسور که در کولرهای گازی استفاده می‌شود روتاری است.

10 ملاک های موثر در انتخاب کولرگازی مناسب

1- برچسب بهره وری انرژی کولرگازی

یکی از نکات مهم دیگر در انتخاب کولرگازی برچسب بهره وری انرژی کولرگازی یا EER مخفف (Energy Efficiency Ratio) است. از این طریق می‌توانیم بفهمیم کولرگازی چه مقدار از انرژی را به سرما تبدیل می‌کند. پس هرچقدر EER بیشتر باشد دستگاه بهتری داریم.

2- میزان مصرف برق 

همچنین زمانی که رتبه یک کولر A باشد به میزان قابل توجهی مصرف انرژی آن نسبت به رتبه های B و C کمتر است. پس بهتر است که برچسب انرژی کولرگازی که می‌خواهید بخرید را از سایت رسمی‌اش چک کنید.

بهترین راهنمای خرید کولرگازی بر اساس مصرف انرژی

3- انتخاب کولرگازی بر اساس متراژ

بهترین راهنمای خرید کولرگازی بر اساس متراژ: اگر شما می‌خواهید بر اساس متراژ کولر گازی خود را انتخاب کنید به چند عامل چیدمان خانه، آفتاب خور بودن، منطقه جغرافیایی و چیزهای دیگری بستگی دارد که موقع خرید کولر گازی، فروشنده طبق شرایط شما بهترین مدل را توصیه می‌کند. البته یک فرمول هم برای این کار وجود دارد که شما باید متراژ خانه یا مغازه‌تان را ضربدر 400 بی تی یو کنید. مثلا اگه منزلتان 70 مترباشد طبق این فرمول 70*400 حاصل می‌شود 28000، پس شما به کولر گازی 28000 نیاز دارید. این اعدادی که به دست می‌آیند زیاد دقیق نیستند و تقریبی است. در حالی که برای یک خانه 70 متر یک کولر گازی 24000 هم بسیار مناسب است، یا مثلا برای یک خانه 90 متری عدد 36000 به دست می‌آید اما در واقع یک کولر 30000 جوابگو خواهد بود که البته این به آب و هوای منطقه هم بستگی دارد.

برای طبقات دیگر(متر مربع) برای واحدهای زیر پشت بام(مترمربع) ظرفیت کولرگازی با اسپلیت(btu)
تا 15 تا 12 9000
تا 22 تا 17 12000
تا 35 تا 25 18000
تا 45 تا 34 24000
تا 64 تا 45 32000
تا 75 تا 55 45000 ایستاده
تا 100 تا 75 60000 ایستاده

 

4- اینورتر در کولرگازی چیست؟ ایا باید کولرگازی اینورتردار بخریم؟

بهترین راهنمای خرید کولرگازی بر اساس تکنولوژی: کولرهای گازی قدیمی‌تر دارای موتور با دور ثابت بودند یعنی با سرعت مشخصی می‌چرخیدند تا فضای خانه خنک شود. مثلا شما دمای کولر را روی 20 درجه تنظیم می‌کردید، کولر گازی دمای خانه را به 20 درجه می‌رساند و موتورش را خاموش می‌کرد و اگر دوباره دمای خانه گرم می‌شد دوباره موتور را روشن می‌کرد. این خاموش و روشن شدن موتور کولرگازی‌، هم باعث استهلاک و فرسایش موتور می‌شد و  هم به برق ساختمان شوک وارد می‌کرد و مصرف برق هم زیاد میشد.

کلمه inverter: یعنی معکوس کننده ،دستگاهی که برق DC رو به برق AC تبدیل می‌کند.

بهترین راهنمای خرید کولرگازی بر اساس نوع کمپرسور

نحوه کارکرد کولرگازی اینورتر

اما داخل کولرگازی‌های اینورتر از موتورهای دور متغیر استفاده می‌کنند. یعنی دور موتور می‌تواند به صورت داینامیک نسبت به دمای خانه متغییر شود. به زبان ساده‌تر یعنی وقتی شما دمای کولر را روی 20 درجه تنظیم می‌کنید و کولر به 20 درجه می‌رسد، دیگر موتور خاموش نمی‌شود بلکه دور موتور کم می‌شود و اگر دوباره بخواهید فضا را سردتر کنید، مجددا دور موتور زیاد می‌شود. کولرگازی‌های اینورتردار به این طریق حدودا تا 60 درصد مصرف برق را کاهش می‌دهند و عملکرد بهتری هم دارند پس بهترین انتخاب برای خرید هستند.

5- در کدام منطقه اب و هوایی زندگی می کنید؟

بهترین راهنمای خرید کولرگازی بر اساس منطقه اب و هوایی: گروه های آب و هوایی کشور ایران عبارتند از:

  • شهرهای معتدل و مرطوب
  • شهرهای گرم و خشک
  • شهرهای گرم و مرطوب

کولرهای گازی به سه کلاس اب و هوایی معتدل (T۱)، خنک (T۲) و گرمسیری (T۳) تقسیم می‌‌شوند. کولرهایی که دارای کلاس آب و هوایی گرمسیری هستند در مناطق گرمسیر مانند هرمزگان، بوشهر، خوزستان و سیستان بلوچستان استفاده می‌‌شوند. نوع کلاس آب و هوایی هر کولرگازی بر روی برچسب انرژی ان نوشته شده است.

6- خرید کولرگازی در پاییز و زمستان

خیلی‌ها فکر می کنند که وقتی فصل سرما شروع شود افت قیمت کولرگازی‌ها هم شروع می‌شود. اما این تصور کاملا اشتباه است بنا به دلایلی قیمت کولرگازی ها تغییر خاصی نمی‌کند. اولا که فروشنده ها قیمت‌ها را کم نمی‌کنند چون می‌دانند که در زمستان هم تا حدی مشتری دارند. کولرهای سردو گرم در زمستان هم طرفدارانی دارند چون بیشتر افراد از قابلیت گرمایش ان در زمستان استفاده می‌کنند.

در ضمن اینکه در تابستان یک سری جشنواره‌ها و تخفیف‌های خوبی برای کولر گازی وجود دارد که حتی شاید خرید کولر در تابستان یا بهار به صرفه‌تر هم باشد. البته این برای فروشگاه‌های بازاری هستند و برای فروشگاه اینترنتی مثل سلام‌ بابا توضیحات بالا همخوانی ندارد و می‌توانید در فصل پاییز و زمستان با قیمت مناسب‌تری نسبت به بهار و تابستان خرید کنید.

7- رنگ، طراحی و زیبایی کولرگازی

رنگ کولرگازی چیزی نیست که روی قیمت کولر تاثیر گذار باشد. اولا که 90 درصد کولر های گازی سفید هستند. دلیل این مسئله این است که رنگ سفید، نماد برف و خنکی است و شرکت‌های سازنده کولر گازی این مسئله را بهتر درک می‌کنند. اما در بعضی از مارک‌های کولر گازی، رنگ نقره‌ای و مشکی هم وجود دارد که بسته به دیزاین منزل شما و سلیقه شخصی خودتان باید رنگی را انتخاب کنید که مناسب‌تر است. طراحی پنل هم مهم است چرا که بعد از نصب کولر فق پنل جلو دید است پس سعی کنید مدل انتخاب کنید که پنل زیبایی داشته باشد.

بهترین راهنمای خرید کولرگازی بر اساس طراحی

8- میزان صدای کولرگازی

کولرهایی که سرو صدای زیادی دارند قطعا آزار دهنده هستند پس هنگام خرید کولرگازی به واحد DS یا دسی بل کولرگازی دقت کنید. هرچقدر این عدد کمتر باشد میزان صدای آن نیز کمتر است. کولرهای با کمپرسور اسکرول صدای خیلی کمتری دارند.

9- قیمت کولرگازی

بهترین راهنمای خرید کولرگازی بر اساس قیمت: کولرگازی به دو مدل دور ثابت و دور متغیر (اینورتر) تقسیم می‌شود. قیمت کولر اینورتر نسبت به مدل‌های معمولی بالاتر است. فعلا گران‌ترین کولرگازی در بازار، کولرهای اوجنرال هستند که در مناطق مرزی قیمت مناسب‌تری دارند. قیمت کولرگازی به مارک، ظرفیتش، گارانتی، طراحی زیباتر و امکانات بیشتر مثل سنسور تشخیص تعداد افراد که کولر متناسب با آن دور موتور را تنظیم می‌کند، بستگی دارد. هم چنین هرچقدر ظرفیت یک کولرگازی بیشتر باشد قیمتش هم بیشتر است و مدلی که دارای گارانتی معتبر است قیمتش بالاتر است.

10- کولرگازی با گارانتی بخریم یا بدون گارانتی؟

کولرهای با گارانتی مزیت‌هایی دارند که کولرهای بدون گارنتی ندارند. بیشتر کولرهایی که گارانتی دارند دارای لوله‌های مسی هستند که مدل‌های بدون گارانتی فاقد آن هستند. هزینه نصب اولیه و هزینه‌های بعدی برای نگهداری و تعمیر هم در مدل‌های با گارنتی رایگان خواهد بود. پس حتما دستگاه را گارانتی کنید تا دچار دردسر نشوید و خیالتان راحت باشد.

بهترین مارک کولرگازی کدام است؟

بهترین راهنمای خرید کولرگازی بر اساس برند: در حال حاضر کولرگازی اوجنرال که یک برند با کیفیت چینی است به نسبت سایر کولرهای گازی‌ گران‌تر هستند و واقعا کیفیت بسیار خوبی دارند. البته قیمت بالای آن در ایران بخاطر این است که شناخته شده است و امتحان خودش را پس داده و بیشتر افراد از آن رضایت داشتند. کولرگازی Gree نیز چینی است اما کیفیت این برند هم بسیار عالی است و در بین مردم خوش نام است. بعد از این دو مارک که در بازار شناخته شده هستند، کولرگازی جنرال، ال جی، سامسونگ و توشیبا هم به نسبت قیمتشان خوب هستند و کیفیت خوبی هم دارند.

بهترین راهنمای خرید کولرگازی بر اساس یرند

نکات کلیدی در مورد خرید و استفاده کولرگازی

  • احتمال دارد موقع خرید کولرگازی، فروشنده از پرتاب باد نوعی از کولر تعریف کند. همه چیز پرتاب باد نیست. مهم این است که کولر بتواند فضای خانه را خنک کند. تنها پرتاب باد معیار درستی برای خرید کولر گازی نیست.
  • وضعیت جغرافیایی خانه یا مغازه شما خیلی تاثیر دارد که چه کولرگازی می‌خرید. مثلا اگر خانه‌یتان طبقه آخر ساختمان باشد یا مغازه یتان روبروی آفتاب باشد باید یه کولر با BTU یا قدرت سرمایش بیشتر بگیرید.
  • اینکه می‌گویند موقعی که کولرگازی روشن است، درب مغازه یا خانه را باز نگذارید دلیل دارد: ببینید، کولر گازی ترموستات دارد و موقعی که دمای هوا به حد کافی خنک شود، کولر اتوماتیک می‌شود و دور موتور را کم می‌کند یا شاید حتی کولر را Stand by کند. این مسئله باعث کاهش مصرف برق می‌شود اما اگر درب مغازه یا خانه باز باشد هیچ وقت دمای محیط به حدی خنک نمی‌شود که کولر اتومات کند و همینطوری کولر گازی مجبور است یک سره کار کند به همین خاطر هم استهلاک کولر شما بیشتر می‌شود و هم برق بیشتری مصرف می‌شود.
  • کولرگازی نیازی به سرویس خاصی ندارد فقط هر یک یا دو سال یک بار آن را تمیز کنید البته اگر خودتان بلد نیستید این کار را نکنید و این کار را به نمایندگی یا به تعمیر کار بسپارید.
  • ریموت کنترل کولرگازی، یکی از نکات مهم در انتخاب کولر گازی است، قبل از خرید، ریموت کولر را بررسی کنید که طراحی خوبی داشته باشد و مشکلی نداشته باشد تا به راحتی بتوانید از آن استفاده کنید.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 4.5]

حتما ببینید

بهترین مارک کولر گازی‌ در سال 1402

بهترین مارک کولر گازی‌ در عرصه رقابت شرکت‌ها سعی می‌کنند هر ساله تکنولوژی‌های جدیدی را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *