تلویزیون یا ویدیو پروژکتور

تلویزیون یا ویدیو پروژکتور، کدام یک بهتر است؟

تلویزیون یا ویدیو پروژکتور

در واقع ویدیو پروژکتور می‌تواند تجربه یک سینمای واقعی را درخانه به شما بدهد. اما آیا شما باید یک دستگاه پروژکتور با صفحه بزرگ بگیرید یا یک تلویزیون؟ کدام مورد بهتر است؟ این سوال خیلی از کاربران است و ما در این مطلب از سلام‌ بابا به شما کمک می‌کنیم تا با توجه به نیازها و شرایط‌ خود از بین این دو مورد بهترین گزینه را انتخاب کنید. پس تا آخر این مطلب با ما همراه باشید. تلویزیون یا ویدیو پروژکتور به عنوان یک وسیله سرگرمی در سراسر جهان استفاده می‌شوند، اما بسته به نیازها و خواسته‌های خاص شما، ممکن است یک گزینه نسبت به دیگری ارجحیت داشته باشد. بگذارید در ادامه برخی موارد مهم و اصلی که باید در نظر بگیرید را بیان می‌کنیم تا بتوانید تصمیم بهتری بگیرید.

تلویزیون یا ویدیو پروژکتور

تفاوت اصلی پروژکتور با تلویزیون

  • تفاوت اصلی بین یک پروژکتور و تلویزیون در این است که نور تلویزیون‌ها مستقیماً از صفحه نمایش به چشم ما می‌رسد، در حالی که نور حاوی تصاویر از یک پروژکتور ویدیویی قبل از رسیدن به چشم بیننده، از صفحه نمایش منعکس می‌شود. این بدان معناست که تلویزیون دستگاهی مستقل است. اما پروژکتور برای کار کردن به دو قطعه پروژکتور و یک سطح (مانند صفحه نمایش، دیوار یا صفحه) نیاز دارد.
  • اندازه تلویزیون‌ها از 19 تا 98 اینچ متغییر هستند. با این حال، اندازه تلوزیونی که خریداری می‌کنید قابل تغییر نیست، مگر اینکه تلویزیون دیگری بخرید. از طرف دیگر، اندازه تصویر ویدئو پروژکتور قابل تنظیم است و ممکن است بین 40 تا 300 اینچ باشد. این به شما امکان می‌دهد اندازه تصویر پیش بینی شده خود را در رابطه با فاصله پروژکتور از صفحه و فاصله صندلی به صفحه تنظیم کنید.
  • شما باید در این مورد دقت کنید که آیا پروژکتور گزینه بهتری در مقایسه با تلویزیون است یا خیر، زیرا پروژکتورها هم محدودیت‌های خودشان را دارند. شما برای استفاده از این وسیله به یک اتاق تاریک احتیاج دارید در غیر این صورت ممکن است نور محیط روی کیفیت نمایش تأثیر بگذارد و اتصال پروژکتور به سقف نیز می‌تواند تا حدی دشوار باشد.

تلویزیون یا ویدیو پروژکتور

مزیت‌های پروژکتور

  • سایز صفحه نمایش بزرگ: شما می‌توانید با یک پروژکتور فیلم را در هر اندازه صفحه نمایشی که دوست دارید ببینید (صفحه نمایش خیلی بزرگ یا کوچک). پروژکتورها می‌توانند در هر مکانی که منبع تغذیه، سطح مسطح و فضای کافی وجود داشته باشد، مورد استفاده قرار گیرند. می‌توانید آن‌ها را به عنوان یک نصب دائمی روی سقف سوار کنید، یا آن‌ها را روی یک میز یا قفسه قرار دهید.
  • قیمت پایین: به طور کلی پروژکتورها ارزان‌تر از تلویزیون‌ها هستند. به عنوان مثال، یک تلویزیون 98 اینچی، ده‌ها هزار دلار هزینه خواهد داشت، (البته اگر یک مدل مناسب را بتوانید پیدا کنید)، اما گرفتن یک پروژکتور با همان اندازه صفحه نمایش با کیفیت تصویر مناسب هزینه کمتری خواهد داشت.
  • تجربه مشاهده بهتر: بسیاری از مردم اعلام کردند که پروژکتورها به دلیل بزرگتر بودن صفحه نمایش و روشنایی کمتر پروژکتور در مقایسه با تلویزیون، در واقع می‌توانند تجربه مشاهده راحت‌تر و بهتری داشته باشند، درست مانند حضور در سینما. در پروژکتورها تصویر نیز به طور معمول همه جانبه‌تر است. با این حال، اجرای رزولوشن 4K در یک پروژکتور ویدیویی نسبت به تلویزیون ارزانتر است و شما در کنار کیفیت بالا، می‌توانید پروژکتورهای سه بعدی و پروژکتورهای 4K نیز بخرید، اما راز پروژکتورهای ویدیویی 4K این است که همه آن‌ها 4K واقعی نیستند.

معایب پروژکتور

  • نور اتاق: این بزرگترین اشکال در پروژکتورها است. اگر پرده‌ها بسته نشوند و اتاق تاریک نباشد، عملکرد پروژکتور تحت تأثیر هرگونه نور محیطی که وارد اتاق می‌شود، قرار می‌گیرد. حتی در یک اتاق تاریک، هر نور محیطی که از زیر پرده وارد اتاق شود بر کنتراست و کیفیت تصویر تأثیر می‌گذارد. انتخاب یک پرده مناسب می‌تواند از ورود هرگونه نور اضافی جلوگیری کند.
  • لامپ ها: پروژکتورها هزینه اضافی برای جایگزینی لامپ‌های خود را دارند، احتمالاً سالی یک بار (البته بسته به میزان استفاده شما از پروژکتور) شما به عوض کردن لامپ ها نیاز خواهید داشت.
  • صدا : برخی از پروژکتورها بلندگوهای داخلی دارند. اما واقعاً با داشتن صفحه نمایش بزرگ شما به یک سیستم صوتی هم برای داشتن یک سینمای خانگی نیاز خواهید داشت.

تلویزیون یا ویدیو پروژکتور

مزیت های تلویزیون

  • تلویزیون‌ها می‌توانند نور بیشتری را نسبت به یک پروژکتور ویدیویی داشته باشند. در نتیجه، تلویزیون‌ها به طور کلی روشن‌تر هستند و تلویزیون‌های دارای HDR می‌توانند تصاویر HDR را بسیار بهتر از یک پروژکتور ویدیویی به نمایش بگذارند.
  • تلویزیون‌ها به اتاق تاریک نیاز ندارند و شما می‌توانید در هر محیطی و با هر نوری از آن‌ها استفاده کنید. حتی در محیط باز نیز می‌توانید از آن استفاده کنید.
  • یکی از مزیت‌های مهم تلویزیون‌ها نسبت به ویدئو پروژکتورها این است که اکثر تلویزیون‌ها این روزها دارای ویژگی‌های هوشمند داخلی هستند. این بدان معناست که آن‌ها مستقیماً به اینترنت متصل می‌شوند. و می‌توانند به انتخاب متفاوتی از سرویس‌های پخش اینترنتی مانند Netflix ،YouTube ،Hulu ،Vudu ،Amazon Video و غیره دسترسی پیدا کنند.
  • با استثنائات بسیار اندک، تلویزیون‌ها دارای ورودی‌های RF و تیونر داخلی برای دریافت سیگنال‌های تلویزیونی خارج از هوا از طریق آنتن هستند. از طرف دیگر ، پروژکتورهای ویدئویی، مانند تلویزیون دارای اتصال RF یا آنتن نیستند.
  • تنظیم تلویزیون آسان‌تر از پروژکتور ویدیویی است. شما می‌توانید تلویزیون را روی یک پایه قرار داده و یا آن را روی دیوار نصب کنید و منابع خود را به آن وصل کنید، آن را روشن کرده و برخی از مراحل فوری را که یک تلویزیون معمولی یا هوشمند نیاز دارد را انجام دهید.

اما برای راه اندازی یک پروژکتور مراحل زیر را باید انجام بدید:

1- تصمیم گیری درمورد نصب اآن روی سقف یا روی دیوار. با این حال، اگر شما یک پروژکتور قابل حمل را انتخاب می‌کنید، گزینه سقف برای شما مناسب نیست.
2- قرار دادن آن در فاصله مناسب با صفحه.
3- باید اطمینان حاصل کنید که پروژکتور به اندازه کافی به منابع شما نزدیک است.
4- تمرکز تصویر روی صفحه.
5- اطمینان حاصل کنید که تصویر با ابعاد صفحه مطابقت دارد.
6- تنظیم روشنایی اتاق.
7- وارد منوی تنظیم پروژکتور و تنظیمات اضافی تصویر شوید.

معایب تلویزیون

  • قیمت تلویزیون‌ها به خصوص در سایزهای بالا و با کیفیت تصویر 4k نسبت به ویدیو پروژکتورها خیلی بالاتر است.
  • اندازه صفحه نمایش در تلویزیون‌ها کوچکتر است و همچنین قابل تنظیم نیست. و تلویزیون‌های با صفحه نمایش خیلی بزرگ مثل 100 اینچ به سختی در دسترس هستند. و اگر هم باشند قیمت آن‌ها خیلی زیاد است.
  • اگر می‌خواهید محتوای 3 بعدی را تماشا کنید، تلویزیون‌های سه بعدی خیلی کمی در بازار موجود است و پروژکتورها بهتر هستند و بسیاری از پروژکتورهای ویدئویی هنوز هم با قابلیت سه بعدی ساخته می‌شوند. اما توجه داشته باشید که در بیشتر موارد، مجبور خواهید بود عینک سه بعدی مورد نیاز را بطور جداگانه خریداری کنید. همچنین برای مشاهده سه بعدی به دستگاه‌ها و محتویات منبع سازگار نیز نیاز خواهید داشت.
نتیجه گیری

در نهایت تصمیم خرید تلویزیون یا ویدئو پروژکتور بر عهده شماست، اما برای این کار یک سری نکات نهایی وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند.

پروژکتورهای ویدئویی می‌توانند برای دیدن فیلم، نمایش‌های تلویزیونی پرطرفدار و جذاب مثل Game of Thrones و رویدادهای بزرگ مثل بازی‌های المپیک عالی باشند و همچنین می‌توانند یک تجربه عالی برای کامپیوترهای با صفحه نمایش بزرگ و بازی‌های ویدیویی باشند. همچنین برای تماشای روزانه تلویزیون، در حال حاضر یک صفحه نمایش بزرگ LED/LCD یا یک تلویزیون OLED، بهتر از یک پروژکتور ویدیویی است.
اگر شما هزینه آن را در نظر می‌گیرید، ویدیو پروژکتورهای زیادی با صفحه نمایش بزرگ وجود دارند که هزینه بسیار کمتری نسبت به یک تلویزیون 85 اینچی دارند. اما اگر شما از بابت هزینه مشکلی ندارید، بهترین گزینه این است که هر دو دستگاه یعنی یک تلویزیون برای استفاده روزانه و یک ویدیو پروژکتور با صفحه نمایش بزرگ برای تماشای فیلم و رویدادهای مهم را تهیه کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

حتما ببینید

راهنمای خرید ماشین لباسشویی

راهنمای خرید ماشین لباسشویی

نکات لازم برای راهنمای خرید ماشین لباسشویی امروزه کمتر کسی زمان لازم برای شستن لباس­ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *