فناوری Triluminos تلویزیون سونی

فناوری Triluminos تلویزیون سونی

فناوری Triluminos تلویزیون سونی

فناوری Triluminos ابداعی از مهندسان بخش تلویزیون‌های Bravia سونی است. این تکنولوژی به شما کمک می‌کند که تصاویر را شفافتر و با کیفیت رنگ بیشتری ببینید. این تکنولوژی در نمایشگر موبایل Xperia Z Ultra نیز به کار گرفته شده است.

فناوری Triluminos قدرت افزایش کیفیت و نمایش بسیار عظیم‌تری از رنگ‌ها را در پنل‌های LCD و TFT فعال می‌کند. این تکنولوژی قابلیت اضافه شدن به پنل‌های موبایل و تلویزیون را دارد. با کمک فناوری Triluminos امکان نمایش تصاویر با رنگ و لعاب واقعی و همانطور که چشم‌های ما باید ببینند، فراهم می‌شود. در این روش حتی قابلیت بهبود نمایش در انواع رنگ‌های قرمز، سبز و آبی به وجود می‌آید و کیفیت تصاویر در این نمونه‌ها بهبود خواهد داشت. برای آگاهی از جزئیات بیشتر در خصوص این تکنولوژی و نحوه کارکرد نمایشگرهای مجهز به آن، ادامه مطلب را از دست ندهید.

افزایش طیف رنگ

این تکنولوژی طیف رنگ‌ها را تا 50 درصد بیستر از LCDهای معمولی افزایش می‌دهد ولی این کار چطور انجام می‌شود؟ در این تکنولوژی از ذرات کوانتومی استفاده می‌شود. این ذرات که از خود نورهای مختلف ساطع می‌کنند و در نهایت ما آن‌ها را به رنگ‌های مختلف بر روی صفحه نمایش مشاهده می‌کنیم. در LCDهای نسل قبل از نور سفید به عنوان نور پس زمینه استفاده می‌شد و با عبور این نور از فیلترهای قرمز، سبز و آبی رنگ، تصاویر ایجاد شده به چشم ما می‌رسید ولی مشکل این روش این است که فیلترهای موجود به دقت عمل نمی‌کنند و بنابراین رنگ‌های دقیقی ایجاد نمی‌شوند و نتیجه این است که ما رنگ‌ها را کمرنگ و رنگ و رو رفته می‌بینیم. در تکنولوژی Triluminos این نور سفید با یک LED آبی جایگزین شده. این LED باعث ساطع شدن کوانتوم‌هایی بر روی فیلترهای سبز و قرمز می‌شود که نتیجه آن تولید رنگ‌های سبز و قرمزی بسیار طبیعی و خالص می‌شود. این نور با طول موج‌هایی مختلف تولید می‌شود و در نتیجه رنگ‌های متفاوت در صفحه نمایش ایجاد می‌شود. در این تصویر می‌توانید تفاوت صفحه نمایش‌های Triluminos با LCDهای معمولی را مشاهده کنید. همچنین مثلث‌هایی که بر روی طیف رنگ وجود دارند ( مثلث بزرگ مربوط به صفحه نمایش‌های جدید و کوچک مربوط به صفحه نمایش‌های قدیمی) ثابت می‌کنند که این تکنولوژی موجب ایجاد طیف وسیع‌تری از رنگ‌ها می‌شود.

تکنولوژی Triluminos کیفیت نمایش رنگ‌ها  تلویزیون سونی را تا ۵۰ درصد افزایش می‌دهد. که بسیار بیشتر از کیفیت پیش‌فرض نمایشگرهای LCD معمولی است. برای این سطح از کیفیت، در Triluminos از پیکسل‌های کوانتومی استفاده می‌شود که نور را از بخش‌هایی در اندازه ۲ تا ۱۰ نانومتر منتشر می‌کنند.

فناوری Triluminos تلویزیون سونی

سونی از تکنولوژی Triluminos در سری Xperia استفاده کرده است. برای نمونه همانطور که اشاره شد در موبایل  Xperia Z Ultra از این تکنولوژی استفاده شده تا بتواند با تلفن‌های هوشمندی که از AMOLED استفاده می‌کنند رقابت کند. اگر بخواهیم کیفیت TFT یا AMOLED را با Triluminos مقایسه کنیم نتیجه مقایسه خوب و بهترین خواهد بود.

فناوری Triluminos تلویزیون سونی

نمایشگرهای Triluminos چگونه کار می کنند؟

نمایشگرهای LCD قدیمی با کمک نور پس زمینه و پردازش آن‌ها توسط سه رنگ آبی، سبز و قرمز جهت نمایش تصاویر استفاده می‌کنند. اما بزرگترین مشکل در افزایش کیفیت این تکنولوژی این است که فیلترهای رنگی اشاره شده، غیرقابل انتخاب هستند. به زبان ساده نمایش رنگ‌های اختصاصی توسط این سه رنگ محدود می‌شود. در مقابل، نمایشگرهای Triluminos از نور LED آبی در پس زمینه بهره می‌برند که موجب شفافیت بیشتر رنگ‌های قرمز و سبز نیز می‌شود که نتیجه رنگ‌های بهتر و زنده‌تر در تصاویر و ویدئوها است.

 

نمایشگرهای Triluminos اولین محصولاتی هستند که از پیکسل‌های کوانتومی و کریستال‌های نانو استفاده می‌کنند. پیکسل‌های کوانتومی از تکنولوژی نیمه هادی‌ها استفاده می‌کنند که به شکل گیری ذرات نانو کمک کرده و کریستال‌های نانو را برای نمایش بهتر رنگ‌ها می‌سازد. در نهایت، نتیجه درخشندگی، شفافیت بیشتر و کیفیت بسیار عالی تصویر در این نمایشگرها است.

منبع : SpiderOrbit
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 4.7]

حتما ببینید

بررسی تخصصی تلویزیون سونی X77L

تلویزیون سونی X77L سونی از جمله بزرگترین تولیدکننده‌های تلویزیون رده‌بالا و باکیفیت در دنیا است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *