EPG چیست؟

EPG چیست؟ | کلید EPG بر روی کنترل تلویزیون چه کاربردی دارد؟

راهنمای مطالعه مطلب» نمایش دادن

EPG چیست؟

حتما شما هم دکمه EPG را بر روی کنترل تلویزیون‌تان مشاهده کردید اما شاید نمی‌دانید این دکمه چه استفاده‌ای داره و تا به حال از این دکمه استفاده نکردید. ما در این مطلب، کاربرد این دکمه و چگونگی استفاده از آن را به تفصیل برای شما شرح داده‌ایم که امیدواریم مورد استفاده شما قرار بگیرد، پس در ادامه با مطلب “EPG چیست؟” در سلام بابا همراه باشید.

EPG فناوری جدیدی است که به عنوان راهنما برای کاربران به کار می‌رود و مخفف عبارت Electronic Program Guide به معنی برنامه راهنمای الکترونیک است. در واقع این فناوری جدید به عنوان کاتالوگ یا راهنمای برنامه‌های تلویزیونی طراحی شده است. این راهنما به شما کمک خواهد کرد که از زمان پخش برنامه‌های مختلف اطلاع یابید. این راهنما را خود صدا و سیما تهیه می‌کند و مخاطبین آن را می‌توانند با استفاده از گیرنده‌های دیجیتال خود دریافت کنند.

EPG چیست؟

این وظیفه، یعنی نمایش فهرست برنامه‌های صدا و سیما، قبلاً به عهده‌ی پیام‌نما (تلتکست) بود. اما حالا با چند قدم بالاتر می‌توان از EPG به جای آن استفاده کرد. هر شبکه یا کانال تلویزیونی و رادیویی برای خود یک EPG دارد که مثلاً اگر الان روی چند شبکه‌ تلویزیونی خاص شما نماد EPG را می‌بینید، بدین معنی است که فقط آن‌ها دارای این ویژگی هستند. در حال حاضر، در اين سامانه تعاملي اين امكان وجود دارد كه مخاطبان نظرهاي خود را درباره برنامه ها به شبكه‌ها ارسال كنند. همچنين اين سامانه برنامه‌هاي تحت موبايل نيز دارد.

EPG چه کاربردی دارد؟

به وسیله این راهنما می‌توانید نام برنامه، توضیحات برنامه، عوامل تولید برنامه، برندگان قسمت قبل، تلفن ارتباط با برنامه، سوال پیامکی برنامه، زمان پخش برنامه‌ها، سامانه پیامکی برنامه، تلفن ارتباط با برنامه، میهمانان و کارشناسان برنامه، امکان جست و جو در برنامه‌ها، مجریان بخش‌های مختلف برنامه، خلاصه برنامه‌های تلویزیونی و همچنین امکان جست و جو دربرنامه‌ها وجود دارد که در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

چگونه از Electronic Program Guide استفاده کنیم؟

برای استفاده از این راهنما شما می‌توانید از دکمه EPG یا INFO بر روی کنترل دستگاه تلویزیون خود بهره ببرید. این راهنما به شما در تنظیم وقت خود برای تماشای برنامه محبوبتان کمک می‌کند و از آن می‌توانید جهت زمان‌بندی ضبط برنامه‌ها نیز استفاده کنید.

EPG  در کدام برندهای تلویزیون موجود است؟

قابلیت EPG در تمامی مدل‌های برندهای تلویزیون سامسونگ، تلویزیون ال جی، تلویزیون سونی، تلویزیون هایسنس و سایر برندها موجود است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 11 میانگین: 3.2]

حتما ببینید

سیستم عامل Tizen سامسونگ

سیستم عامل Tizen در تلویزیون سامسونگ

سیستم عامل Tizen تایزن یک سیستم ‌عامل آزاد و با متن‌ باز برای تلویزیون‌های هوشمند …

8 نظر

  1. Forouq

    سلام ببخشید من تلوزیون هایسنس دارم اما چند ماهی هست که EPG اون کار نمیکنه…باید چیکار کنم؟!!

    • سردبیر

      سلام و درود
      تنظیمات تلویزیون را ریست کنید؛ البته ممکنه مشکل از صدا وسیما باشد نه تلویزیون

  2. بهاره

    تلویزیون من چند روز هست هرکاری رو تلویزیون انجام میدم باصدای بلند میگه چطور میتونم این بلندگو یا میکروفن رو قطع کنم. ممنونم

    • ارمان

      درود برشما
      در تنظیمات قسمت صدا یا help می توانید فرامین صوتی را غیر فعال نمایید
      موفق باشید

  3. محسن

    سلام بنده تلویزیون دوو دارم ۴۷اینچ و تا حدود یک هفته پیش هنگام تعویض شبکه پایین ی صفحه ای بود که مثلا میزد فلان فیلم ساعت چند تا چند و ی توضیحات مختصر ولی الان ی مدته دیگه نشون نمیده دلیلش چیه و چطور میشه بیارمش مجدد

    • ارمان

      درود برشما
      متسفانه اطلاعتی در مورد تلویزیون های مونتاژ ایران دسترس نیست
      موفق باشید

  4. رضا

    سلام بنده نقل مکان کردم و از وقتی که اومدم سهر حدید با تلویزیون مسکل دارم یکی مشکل کانالها که روی شماره ها تنطیم نمی شن و مهم تر اینکه بعضی از کانالها مثل ifilmو چند تای دیگه درست نشون نمی ده و یا پرش رنگ داره ویا کلا تصویر مخلوتی از رنگها است. کانال یابی مجدد کردم کلا صدا قطع شده. لطفا منو راهنمایی بفرمایید

    • ارمان نویدی

      درود برشما
      موقعیت مکانی شما آنت دهی ضعیف است و باید از آنتن های دیجیتال قوی تر استفاده نمایید.
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *