چیزهایی که نباید داخل مایکروویو گذاشت

22 مورد از چیزهایی که نباید داخل مایکروویو گذاشت

چیزهایی که نباید داخل مایکروویو گذاشت

مایکروویو یکی از وسایل آشپزخانه‌ است که کارایی بسیار زیادی دارد. شما با این وسیله می‌‌توانید برای خود سیب زمینی آماده کنید و حتی در مواقعی که فرصت کافی ندارید می‌‌توانید به آسانی یک تکه کیک برای خود آماده کنید و یا قهوه میل کنید، چرا که استفاده از مایکروویو به زمان کمتری برای آماده سازی غذا نیاز دارد، از این‌رو شما با استفاده از آن می‌‌توانید برخی از غذاها و حتی نوشیدنی‌‌ها را در زمان کمتری آماده کنید. تقریبا شما برای هر نوع پخت و پزی می‌توانید از مایکروویو استفاده کنید. مشکل اصلی این دستگاه این است که نمی‌تواند خود را اداره کند و همچنین در صورت بروز حادثه از ایجاد و یا انتشار آن جلوگیری کند. مایکروویو امکان پخت سریع و گرم کردن غذاها را برای بیشتر افراد امکان‌پذیر کرده است؛ اما بیشتر افراد در مورد چیزهایی که نباید داخل مایکروویو گذاشت، اطلاعات کافی ندارند. اگر شما می‌خواهید در این باره اطلاعات کاملی کسب کنید پس با سلام‌ بابا همراه باشید باشید.

چیزهایی که نباید داخل مایکروویو گذاشت

معرفی چیزهایی که نباید داخل مایکروویو گذاشت

1- انگور

اولین مورد از چیزهایی که نباید داخل مایکروویو گذاشت، انگور است. برخی از میوها با توجه به ساختاری که دارند می‌توانند در برابر حرارت از خود مقاومت نشان دهند. به هیچ عنوان برای خشک کردن انگور از مایکروویو استفاده نکنید، چرا که این میوه پس از برخورد با امواج مایکروویو به راحتی منفجر می‌شود و می‌‌تواند محیط درونی مایکروویو را کثیف کند.

یکی از چیزهایی که نباید داخل مایکروویو گذاشت- انگور

2- فویل آلومینیوم

دومین مورد از چیزهایی که نباید داخل مایکروویو گذاشت فویل آلومینیوم است. شما مجاز نیستید از لوازم و یا ظروف فلزی برای گرم کردن غذا، درون مایکروویو استفاده کنید. فویل‌ های آلومینیمی نیز از این امر مستثنی نیستند. از این رو برای اینکه از آتش سوزی درون مایکروویو جلوگیری کنید، از استفاده از ظروف فلزی و فویل آلومینیومی خودداری کنید.

چیزهایی که نباید داخل مایکروویو گذاشت -فویل الومینیوم

3- کیسه‌ها و ظروف پلاستیکی

سومین مورد از چیزهایی که نباید داخل مایکروویو گذاشت، ظروف پلاستیکی هستند که به دلیل نشکن بودن از محبوبیت بالایی برخوردارند، اما برای استفاده در مایکروفر مناسب نیستند.

به هیچ عنوان مواد غذایی را به همراه کیسه پلاستیکی در مایکروویو قرار ندهید، بخار مواد غذایی سریعا افزایش حجم می‌دهد و دمای آن افزایش می‌یابد و داغ می‌شود و در نهایت می‌ترکد. همچنین کیسه‌های پلاستیکی قابلیت ذوب شدن را نیز دارند و ممکن است ذوب شوند و مایکروویو را کثیف کند.

چیزهایی که نباید داخل مایکروویو گذاشت -ظرف پلاستیکی

4- لیوان حاوی اب

قرار گرفتن طولانی‌ مدت و داغ شدن آب داخل یک لیوان سرامیکی یا شیشه‌‌ای در ماکروویو مانع از تشکیل حباب‌‌هایی می‌شود که به خنک شدن مایع کمک می‌کنند. به این ترتیب آب بیش از اندازه داغ شده و زمانی که لیوان تکان داده می‌شود گرما باعث فوران آب جوش می‌شود. در واقع ماکروویو وسیله‌ خوبی برای جوشاندن آب یا هر مایع دیگر داخل لیوان نیست.

چیزهایی که نباید داخل مایکروویو گذاشت - اب

5- سس گوجه فرنگی

سس قرمز مورد بعدی از چیزهایی که نباید داخل مایکروویو گذاشت، است. سس قرمز وقتی گرم شود، حالت جهنده پیدا می‌کند. مهم نیست چه مدت آن را در مایکروویو بگذارید، تکه فیبرهای گوجه فرنگی به صورت موقت منافذ فرار بخار را مسدود می‌کنند و باعث انفجار می‌شوند. با سس‌‌های آبکی‌‌تر به احتمال زیاد این اتفاق در مایکروویو شما نمی‌‌افتد، اما به هر حال بهتر است برای گرم کردن سس، آن را روی اجاق گاز با شعله کم بگذارید، این باعث می‌شود که سس خشک هم نشود.

چیزهایی که نباید داخل مایکروویو گذاشت -سس گوجه

6- هویج

هویج از سبزی‌‌های نسبتا کم آب است و با توجه به بافت تقریبا سفتی که در وسط آن وجود دارد، گذاشتن آن داخل مایکروفر باعث خشک شدن یا حتی سوختنش می‌شود.

چاره چیست؟ شما می‌‌توانید هویج را بپزید و آن را با شیر و کره مخلوط کنید و به صورت پوره دربیاورید و این پوره را برای گرم شدن یا پختن درون مایکروفر قرار دهید. هویج بخارپز هم به راحتی و بدون مشکل با حرارت مایکروفر گرم می‌‌شود.

چیزهایی که نباید داخل مایکروویو گذاشت -هویچ

7- مواد غذایی در ظروف فلزی

از آن‌ جایی که جامدیت فلز بیشتر از مواد غذایی است، هنگامی که مایکرویو شروع به گرم‌ کردن می‌کند، ارتعاشات فلز بیشتر است، چون هیچ جایی برای حرکت مولکول‌‌ها نیست و می‌‌تواند سبب یک آتش‌ سوزی شود. پس قوطی‌های کنسرو را به هیچ عنوان داخل مایکروویو قرار ندهید.

چیزهایی که نباید داخل مایکروویو گذاشت -قوطی کنسرو

8- لیوان یا ماگ های مسافرتی

یکی دیگر از چیزهایی که نباید داخل مایکروویو گذاشت ماگ است. منظور از لیوان‌‌ها و ماگ‌های مسافرتی، لیوان‌‌هایی هستند که معمولا برای گرم‌ نگه داشتن نوشیدنی استفاده می‌‌شوند، بعضی از این لیوان‌‌ها که از فولاد ضد زنگ ساخته شده‌‌اند، قابلیت استفاده در مایکروویو را دارند اما بعضی از آن‌‌ها این قابلیت را ندارند، بنابراین از گرم‌ کردن نوشیدنی در آن‌‌ها خودداری کنید.

چیزهایی که نباید داخل مایکروویو گذاشت -ماگ

9- ظروف لعابدار و لیوان های قدیمی

لیوان و بشقاب‌های چینی قدیمی دوست داشتنی را نباید در درون مایکروویو قرار داد. در واقع این چینی‌های بسیار قدیمی در صورت قرار گرفتن در مایکروویو از خود تشعشعات هسته‌ای بیرون خواهند داد و در تماس با دیگر فلزات سنگین رنگشان تغییر خواهد کرد.

چیزهایی که نباید داخل مایکروویو گذاشت -ظرف لعابدار

10- روغن

روغن‌ هم جزو چیزهایی که نباید داخل مایکروویو گذاشت، می‌باشد. روغن‌های پخت و پز مانند زیتون، انگور، کانولا، آووکادو و بادام زمینی مایع نیستند و چربی‌‌اند. گرم کردن روغنی مثل روغن زیتون، چه برای پخت و پز چه استفاده‌‌های زیبایی، لزوما خطری مشابه گرم کردن دیگر روغن‌‌ها در مایکروویو ندارد اما روش موثری هم نیست. زیرا هیچ مایعی درون روغن زیتون وجود ندارد که مایکروویو بتواند آن را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین بعید است به گرمایی که مایل هستید، برسد.

چیزهایی که نباید داخل مایکروویو گذاشت -روغن

11- کلم بروکلی

در مقایسه با سایر روش‌‌های پخت و پز بروکلی، مایکروویو مواد مغذی مفید آن را از بین می‌برد. اگر به طور معمول از بروکلی استفاده می‌کنید بهترین راه این است که آن را کمی بخارپز کنید تا مواد مغذی مفیدش از بین نروند. در هر صورت نباید گرمای زیادی به آن بدهید.

چیزهایی که نباید داخل مایکروویو گذاشت -کلم بروکلی

12- ظروف یکبار مصرف

ظروف یکبار مصرف نیز مانند ظروف پلاستیکی در حین گرم شدن ترکیبات شیمیایی مضری آزاد کرده و وارد مواد غذایی می‌کنند. 

چیزهایی که نباید داخل مایکروویو گذاشت -ظرف یکبار مصرف

13- فلفل تند

معمولا وقتی فلفل تند را درون مایکروویو قرار دهیم، هیچ گونه اتفاق خاصی نمی‌‌‎افتد. گرچه احتمال آتش‌ سوزی وجود دارد. البته توجه داشته باشید، وقتی درب مایکروویوی که درون آن فلفل تند را داغ کرده‌اید را باز می‌کنید، ممکن است گازهای تولید شده بر اثر گرما، باعث سوزش چشم و گلوی شما شود. این امر برای کسانی که به آن حساس هستند، می‌تواند خطرناک باشد. پس این مورد هم جزو چیزهایی که نباید داخل مایکروویو گذاشت، می‌باشد.

چیزهایی که نباید داخل مایکروویو گذاشت -فلفل تند

14- سیب زمینی شب مانده

مورد بعدی که فکرش را هم نمی‌کنید که جزو چیزهایی که نباید داخل مایکروویو گذاشت باشد، سیب زمینی شب مانده است. اگر بگذارید سیب‌ زمینی پخته شده سرد شود و به دمای محیط برسد، سپس آن را در یخچال بگذارید، و بعد از مدتی داخل مایکروویو گرم کنید، این احتمال هست که آن‌ها عامل بروز بیماری نادر ولی کشنده بوتولیسم شوند. مایکروویو نمی‌تواند بوتولیسم را بکشد، اما بوتولیسم می‌تواند انسان را بکشد.

چیزهایی که نباید داخل مایکروویو گذاشت -سیب زمینی مانده

15- شیر مادر

گرم کردن شیر دوشیده شده‌ مادر در ماکروویو نیز فکر خوبی نیست. این کار باعث می‌‌شود که شیر به طور یکنواختی گرم نشود و قطراتی به شدت داغ شده و در دهان حساس نوزادان ایجاد سوختگی کند. علاوه بر این محققان معتقدند که این شیوه‌ گرم کردن شیر مادر باعث می‌‌شود که برخی از پروتئین‌‌های آن که برای تقویت دستگاه ایمنی نوزاد لازم است از بین برود. برای گرم کردن این شیر یک فنجان آب داغ کنید و شیشه شیر بچه را داخل آن قرار دهید تا به طور ملایم و یکنواخت گرم شود.

چیزهایی که نباید داخل مایکروویو گذاشت -شیر مادر

16- قارچ‌های شب مانده

یکی دیگر از چیزهایی که نباید داخل مایکروویو گذاشت قارچ پخته شده و مانده از قبل است که مستعد مریض کردن شما است به خصوص اگر نگهداری آن‌‌ها بعد از پخت اولیه را با بی‌‌دقتی انجام دهید. قارچ هدفی آسان برای میکرو ارگانیسم‌‌ها است، اگر قارچی را میل کنید که بعد از پخت اولیه، بی‌‌دقت ذخیره و گرم شده است، ممکن است دچار شکم درد جدی شوید. ترجیحا قارچ را داخل مایکروویو گرم نکنید.

چیزهایی که نباید داخل مایکروویو گذاشت- قارچ مانده

17- تخم مرغ با پوست

یکی دیگر از چیزهایی که نباید داخل مایکروویو گذاشت، تخم مرغ است. حرارت سریع و بالا زیر پوست تخم مرغ بخار ایجاد می‌کند و باعث ترکیدن تخم مرغ می‌‌شود. درست است که به مایکروویو آسیبی نمی‌‌رساند، اما تمیز کردنش دردسر است. اگر تصمیم دارید تخم مرغ را داخل مایکروویو گرم کند روی پوست آن یک سوراخ کوچک ایجاد کنید تا بخار از آن خارج شود.

چیزهایی که نباید داخل مایکروویو گذاشت-تخم مرغ

18- اسفنج‌ خشک

اگر قصد دارید اسفنج آشپزخانه خود را عاری از باکتری کنید، مایکروویو گزینه مناسبی است اما هیچ‌ گاه زمانی که اسفنج خشک است آن را در مایکروویو قرار ندهید. انرژی‌‌های ساتع شده توسط مایکروویو باید توسط چیزی همچون آب و یا چربی جذب شوند و اگر چنین اتفاقی نیافتد انرژی‌‌های دفع نشده ممکن است باعث آتش‌ گرفتن اسفنج شود، پس اسفنج خشک یکی از چیزهایی که نباید داخل مایکروویو گذاشت، می‌باشد.

چیزهایی که نباید داخل مایکروویو گذاشت-اسکاج خشک

19- لباس

مطمئنا گرم‌کردن جوراب‌هایتان در مایکروویو در یک روز سرد زمستانی قبل از بیرون رفتن از خانه هرچند غیر بهداشتی است اما واقعا وسوسه برانگیز به نظر می‌رسد! اما بهتر است دست نگه‌ دارید و جوراب‌ هایتان را از مایکروویو بیرون بیاورید چون ممکن است با این کار یک آتش‌ سوزی بزرگ به‌ پا کنید. لباس‌‌های خشک معمولا رطوبتی برای دفع انرژی ندارند و با گرم‌ شدن زیاد ممکن است آتش بگیرند.

چیزهایی که نباید داخل مایکروویو گذاشت-جوراب

20- گوشت یخ زده

یکی دیگر از چیزهایی که نباید داخل مایکروویو گذاشت گوشت یخ زده است. گوشت‌‌های یخ‌ زده داخل ماکروویو به سختی یخ‌ زدایی می‌شوند. لبه‌‌های نازک گوشت شروع به پختن می‌کند در حالیکه قسمت‌‌های ضخیم آن یخ‌ زده باقی می‌‌ماند. اگر ماکروویو شما امکان چرخاندن مواد غذایی در حین پخت را نداشته باشد باعث می‌‌شود که گرما به طور مساوی تقسیم نشده و باکتری‌‌ها رشد کنند. البته مدل‌هایی که قابلیت یخ زدایی دارند مشکلی ندارند.

چیزهایی که نباید داخل مایکروویو گذاشت-گوشت یخ زده

21- پاکت‌ های کاغذی قهوه‌ ای

هیچ چیز به اندازه کیسه‌های کاغذی و مقوایی بی‌خطر به نظر نمی‌رسد و اگر چه اصلا غیر بهداشتی نیستند اما می‌توانند دودهای سمی از خود متصاعد کنند. در صورت بالا بودن دمای مایکروویو نیز آتش خواهند گرفت. پس کیسه‌های کاغذی نیز جزو چیزهایی که نباید داخل مایکروویو گذاشت، است.

چیزهایی که نباید داخل مایکروویو گذاشت-کیسه های کاغذی

22- هیچ چیز 

اگر شما هیچ چیزی داخل مایکروفر نگذارید و آن را روشن کنید، باز هم به مشکل بر خواهید خورد. دلیلش این است که چیزی داخل مایکروفر وجود ندارد که گرمای آن را جذب کند. در این صورت، مایکروفر خودش گرما را جذب کرده و به احتمال زیاد خراب می شود.

چیزهایی که نباید داخل مایکروویو گذاشت- هیچ

چیزهایی که نباید داخل مایکروویو گذاشت:

حواستان به ظروفی با نشان «قابل استفاده در ماکروویو» باشد. روی برخی از ظروف قید شده که ظرف مورد نظر قابل استفاده در ماکروویو است. اما به گفته سازمان غذا و دارو، تولیدکننده‌‌ها و صاحبان کارخانجات موظف به تست ظروف خود برای ضمانت امنیت آن‌ها بعد از گرم شدن نیستند. در نتیجه مصرف‌ کننده‌‌ها بنا به اعتماد به اتیکت ظروف، آن‌‌ها را داخل ماکروویو قرار داده و چه‌ بسا خود را می‌‌سوزانند. بنابراین بهتر است قبل از اینکه مواد غذایی یا مایعات را داخل فنجان، کاسه یا بشقابی که تازه خریده‌ اید بریزید آن‌‌ها را داخل یک ظرف مطمئن قرار داده و داخل ماکروویو بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 9 میانگین: 3.7]

حتما ببینید

پخت کیک با مایکروویو

پخت کیک با مایکروویو ال‌جی، سامسونگ، پاناسونیک، دوو، کنوود

پخت کیک با مایکروویو امروزه دستگاه‌های مایکروویو، مایکروفر، توستر و سولاردم با عملکردهای مختلف برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *