تمیز کردن ماشین لباسشویی

اموزش جرم گیری و تمیز کردن ماشین لباسشویی 

تمیز کردن ماشین لباسشویی 

ماشین لباسشویی یکی از مهم‌ترین لوازم منزل به حساب می‌آید که باید به خوبی از آن مراقبت کرد. یکی از نکات مراقبت از ماشین لباسشویی، جرم‌گیری و تمیز کردن ماشین لباسشویی است. متاسفانه بسیاری مردم فکر می‌کنند که چون لباسشویی خود وسیله شستشو است لذا همیشه تمیز و فاقد میکروب خواهد بود و نیازی به تمیز کردن و شستن ندارد، در حالی که این تصور اشتباه است. ما در این مطلب از سلام‌ بابا، نحوه تمیز کردن ماشین لباسشویی را به شما آموزش خواهیم داد، پس با ما همراه باشید.

تمیز کردن ماشین لباسشویی

آیا لباسشویی که کار آن تمیز کردن است خودش نیاز به تمیز کردن دارد؟

به‌هرحال در زمان شستن لباس‌ها، میکروب‌هایی هستند که در شکاف‌ها و قسمت‌های مختلف بدنه ماشین لباسشویی پنهان شده و تکثیر می‌شوند. از طرف دیگر اگر لباس شما پشمی باشد، پرزهای آن مدام در فیلتر و درزهای بدنه ماشین لباسشویی جمع می‌شود و همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند که دیگ ماشین لباسشویی کثیف شود و لذا از این پس، لباس‌های شسته شده صد در صد تمیز نخواهند بود زیرا کثیفی‌های ماشین لباسشویی روی آن‌ها می‌نشیند.

اجزای ماشین لباسشویی که باید تمیز کرد:

  • لاستیک درب ماشین لباسشویی
  • محفظه جاپودری ماشین لباسشویی
  • فیلتر ماشین لباسشویی
  • درب ماشین لباسشویی
  • محفظه دیگ ماشین لباسشویی

1-لاستیک درب ماشین لباسشویی

اگر لاستیک درب ماشین لباسشویی را با دست کنار بکشید و زیرش را نگاه کنید متوجه می‌شوید که معمولاً در اثر عدم تمیز کردن مناسب، زیر این حلقه پر از کپک یا رسوبات باقی مانده از صابون و تایت می‌شود. در این جا است که تمیز کردن ماشین لباسشویی اهمیت پیدا می‌کند.

تمیز کردن لاستیک درب ماشین لباسشویی- تمیز کردن ماشین لباسشویی

همچنین ماشین لباسشویی اگر پس از مدتی تمیز و جرم‌گیری نشود بوی بد شدیدی از آن به مشام می‌رسد. علت این امر عدم نظافت و تمیز کردن فضای داخلی ماشین لباسشویی شماست. برخی از ماشین‌‌های لباسشویی اتوماتیک برنامه‌ پاک سازی فضای داخلی را در تنظیمات خود دارند که تمیز کردن آن‌ها آسان است. اما برای ماشین‌‌های لباسشویی که این برنامه را در تنظیمات خود ندارد، شما خودتان باید به صورت دستی این کار را انجام دهید.

2-محفظه جاپودری

تمیز کردن محفظه جاپودری ماشین لباسشویی- تمیز کردن ماشین لباسشویی

برای این کار ابتدا باید محفظه جاپودری ماشین لباسشویی را به آرامی خارج کرده و با استفاده از یک اسکاج و یا مسواک آغشته به یک ماده شوینده ملایم (می‌توانید از مقداری سرکه هم استفاده کنید) آن را بشویید و پس از خشک شدن محفظه را در جای خود قرار دهید.

3-فیلتر لباسشویی

تمیز کردن فیلتر ماشین لباسشویی- تمیز کردن ماشین لباسشویی

کثیف ترین قسمت ماشین لباسشویی، فیلتر آن است که در قسمت پایین قرار گرفته است. در این قسمت پرز، مو، قسمت‌های ریز جدا شده از لباس مانند دکمه و… جمع می‌شود. لذا هر ماه باید فیلتر را خارج نموده و کاملا تمیز کرد. می‌توانید آن را با مسواک و مواد شوینده تمیز کنید. محفظه قرار گرفتن فیلتر را فراموش نکنید. در اطراف محفظه ورودی اغلب ماشین لباسشویی‌‌ها یک نوار لاستیکی وجود دارد که آن را هم باید تمیز کنید.

4-درب لباسشویی

تمیز کردن درب ماشین لباسشویی- تمیز کردن ماشین لباسشویی

اگر تا حالا واشر دور درب لباسشویی را تمیز نکردید، ابتدا بوسیله یک دستمال تمیز آن را خشک کنید و سپس با استفاده از اسفنج کفی و دستمال آن را تمیز کنید. برای تمیز کردن واشر درب می‌توانید از مخلوط مقداری سرکه با آب استفاده کنید و سپس با دستمال آن را تمیز و خشک کنید.

5-محفظه داخلی ماشین لباسشویی

برای تمیز کردن محفظه دیگ ماشین لباسشویی و ضد عفونی کردن ماشین لباسشویی به دلیل وجود حفره‌‌های بسیار می‌‌توانید از جوش شیرین یا قرص‌‌های تمیز کننده ماشین لباسشویی استفاده کنید. حالا ماشین را روشن کنید تا به صورت خالی کار کند. بهترین دما برای این کار استفاده از آب 60 درجه است.

تمیز کردن محفظه داخلی ماشین لباسشویی - تمیز کردن ماشین لباسشویی

6-استفاده از جوش شیرین و سرکه در تمیز کردن ماشین لباسشویی

برای تمیز کردن و از بین بردن بوی بد ماشین لباسشویی پس از اضافه کردن نصف پیمانه جوش شیرین به محفظه‌ دیگ، نصف پیمانه سرکه سفید را داخل محفظه ماده شوینده بریزید و برنامه شستشو را به راه اندازید. سرکه به طور معمول هر باکتری که داخل ماشین لباسشویی باشد را از بین می‌برد و علاوه بر جرم گیری، بوی بد ماشین لباسشویی را هم از بین می‌برد.

  • نکته: با سرکه خالی هم می‌توانید این کار را انجام دهید به این صورت که یک لیوان سرکه سفید را در محفظه شستشو بریزید و سپس لباسشویی را روی یک چرخه طولانی مدت تنظیم کنید و آن را روشن کنید.

تمیز کردن ماشین لباسشویی با سرکه-تمیز کردن ماشین لباسشویی

استفاده از اسید سیتریک و جوش شیرین برای جرم گیری ماشین لباسشویی

برای تمیز کردن و از بین بردن بوی بد ماشین لباسشویی که خیلی کپک گرفته و زیاد کثیف است می‌توانید از اسید سیتریک استفاده کنید و در کنار آن برای از بین بردن بوی بد لباسشویی می‌توانید از جوش شیرین استفاده کنید. ماشین لباسشویی را روی یک شستشوی طولانی مدت با دمای بالای (90 درجه سانتیگراد) تنظیم کنید. سپس 1 پیمانه اسید سیتریک را با 1.2 پیمانه جوش شیرین داخل محفظه لباسشویی بریزید. در را ببندید و چرخه شستشو را شروع کنید.

نکاتی مهم در مورد لباسشویی که حتما باید رعایت کنید

  • شستشو در دمای پایین، جرم‌ها و باکتری‌هایی که در ماشین لباسشویی ایجاد می‌شوند را از بین نمی‌برد. حداقل یک بار در ماه با دمای بالای 60 درجه سانتیگراد (و ترجیحاً 90 درجه) لباس بشویید، تا ماشین شما ضد عفونی شود.
  • کپک در محیط‌های مرطوب رشد می‌کند. پس همیشه در ماشین لباسشویی را بعد از شستن لباس‌ها باز بگذارید تا خوب خشک شود. در ضمن هیچ وقت نگذارید لباس‌های خیس داخل ماشین لباسشویی بمانند.
  • اگر از ماشین لباسشویی خود برای شستن لباس نوزاد استفاده می‌کنید، مراحل شستشوی ماشین لباسشویی را ترجیحاً هر هفته انجام دهید.
  • استفاده بیش از حد از شوینده‌ها هم می‌تواند موجب ایجاد کپک شود. حجم شوینده را متناسب با مقدار لباس‌ها و کثیفی آن‌ها انتخاب کنید.
  • بعد از هربار شستشوی لباس‌ها و بعد از تخلیه لباس‌ها از ماشین لباسشویی، واشر چرمی را با یک دستمال نخی کاملا خشک و تمیز کنید.

 

در این مطلب به طور مفصل به نحوه تمیز کردن ماشین لباسشویی پرداختیم. همچنین اگر به تازگی می‌خواهید ماشین لباسشویی بخرید و یا ماشین لباسشویی قدیمی‌تان را تعویض کنید، پیشنهاد می‌کنم به مطلب راهنمای خرید ماشین لباسشویی مراجعه کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 47 میانگین: 4]

حتما ببینید

موتور اینورتر دایرکت درایو 

موتور اینورتر دایرکت درایو در لباسشویی ال جی

موتور اینورتر دایرکت درایو  همانطور که می‌دانید امروزه ماشین لباسشویی‌ جزو آن دسته از لوازم …

یک نظر

  1. زهره

    بسیار عالی و کامل بود
    من انجام دادم از این رو به اون رو شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *