تلویزیون 4k بخریم یا FULL HD

تلویزیون 4k بخریم یا FULL HD؟ | کدام یک بهتر است؟

تلویزیون 4k بخریم یا FULL HD؟

این سوال بسیاری از کاربران است که قصد خرید تلویزیون جدید دارند. تلویزیون‌ها در یک دهه‌ گذشته با سرعت چشم‌ گیری پیشرفت کرده‌‌اند، بعد از تولید نمایشگرهای LED و 3D، در چند سال اخیر نسل جدید تلویزیون‌ها و صفحه نمایش‌ها وارد بازار شد. امروزه کمتر کسی هست که کلمه فورکا یا فورکی 4k را در مورد رزولوشن و یا کیفیت تصویر صفحه نمایش‌ها نشنیده باشد. ما در این مطلب از سلام‌ بابا، تاثیر رزولوشن 4k بر کیفیت تصویر را شرح خواهیم داد و همچنن این مساله را روشن می ‌کنیم که آیا باید تلویزیون 4k بخریم یا FULL HD؟ پس اگر قصد خرید تلویزیون جدید را دارید این بررسی را از دست ندهید.

UHD 4K تکنولوژی است که در سال 2014 شرکت ال جی برای اولین بار اقدام به تولید تلویزیون‌های با رزولوشن 3840*2160 کرد که این تحول بزرگی در صفحه‌نمایش تلویزیون‌ها بوجود آورد. امروزه بیشتر برندهای معتبر مانند ال جی، سونی، سامسونگ، پاناسونیک و توشیبا تلویزیون‌های 4K خود را تولید و عرضه کرده‌اند و با ورود برندهای دیگر به این عرصه، رقابت در تولید تلویزیون‌ها و صفحه نمایش‌های 4K بیش از پیش داغ شده است. 

تلویزیون 4k بخریم یا FULL HD

کیفیت 4k

4K یک نوع جدید رزولوشن است با کیفیت و وضوح بالاتر. می‌دانید که نمایشگرها با کیفیت‌هایی چون HD و FHD در انواع لپ تاپ و تبلت و موبایل استفاده می‌شوند اما 4K کیفیت را جور دیگری تعریف می کند. 4K ، با خطوط رزولوشن 2160P، دارای 3840 پیکسل در 2160 پیکسل است. این کیفیت فراتر از انتظار را تنها با نمایشگر 4K می‌توان مشاهده کرد و تا یک نمایشگر 4K نداشته باشید نمی‌توان این همه تفاوت را درک کرد و حالا سوال این است که ایا ما باید یک تلویزیون 4K بخریم یا FULL HD؟ شاید تا چند سال پیش خرید یک تلویزیون 4K، اینده نگری محض تلقی میشد. اما امروزه با توجه به پشتیبانی سازنده‌های مختلف از این کیفیت دیگر خرید این نوع تلویزیون اینده نگری تلقی نمی‌شود، بلکه هوشمندانه‌ترین انتخاب است.

در واقع هر قدر وضوح صفحه نمایش شما بالا‌تر باشد، قادر به دیدن جزئیات بیشتری از تصاویر هستید که آن‌ها را واقعی‌‌تر می‌کند .کیفیت 4k از استانداردهای جدید در نرخ فریم یا Frame Rate و وسعت رنگ‌ها بهره می‌برد، به این معنا که دامنه رنگ بیشتر و دقت بالاتری را در تصاویر ایجاد می کند. همچنین سرعت نمایش تصاویر در ان بیشتر بوده و برابر با 120 فریم در ثانیه است؛ یعنی در یک ثانیه از یک فیلم با وضوح فورکا 120 عکس از مقابل چشمان شما عبور می‌کند. فناوری 4k توانسته است دنیای مجازی را بیش از همیشه به دنیای واقعی نزدیک کند.

تلویزیون 4k بخریم یا FULL HD

حالا تلویزیون 4k بخریم یا FULL HD ؟ تفاوت 4k با full hd

حالا تلویزیون 4k بخریم یا FULL HD؟ در کل تکنولوژی تلویزیون 4K وضوح بالاتری را نسبت به تلویزیون‌‌های فول اچ دی یا همان وضوح 1080p به نمایش می‌گذارد. این فناوری پیکسل‌‌های بسیار زیادتری را در محیطی بسیار کوچک قرار داده است. یکی از دلایلی که نام 4k برای این نوع تلویزیون‌‌ها انتخاب شده، این است که وضوح این تلویزیون‌‌ها تقریبا 4 برابر رزولوشن 1080p است و در حال حاضر پرفروش‌ترین تلویزیون‌ها، تلویزیون‌هایی هستند که کیفیت 4k دارند. تلویزیون های 4k با پشتیبانی از قابلیت ارتقاء تصاویر می‌توانند محتوای با کیفیت پایین را تا حد کیفیت 4k بالا ببرند و این هم یکی از دلایلی است که شما باید یک تلویزیون 4k بگیرید.

در ویدیو زیر می توانید تفاوت کیفیت 4k با full hd را بخوبی بینید.

ناگفته پیداست که تلویزیون‌های 4K می‌توانند هر بیننده‌ای را هیپنوتیزم کیفیتشان کنند. یک تلویزیون با ظاهری فریبنده و خواستنی با تصاویر غرق شده در پیکسل می‌تواند هرکسی را به تماشا وا دارد. وجود هشت میلیون پیکسل در یک تلویزیون، وضوح تصویر را به مراتب بالا می‌برد و تفاوتی ایجاد می‌کند که چشم هر بیننده‌ای قادر به درک و لمس آن است. این کیفیت تاثیرگذار به همراه زیبایی قابل تحسین این تلویزیون‌ها در نگاه اول توجه خریدار را به سوی خود جذب می کند. کافی است کسی متوجه این همه تفاوت شود، ان وقت محال است که از خرید آن صرف نظر کند. پس این یک جواب قطعی برای کسانی است که می‌گویند تلویزیون 4k بخریم یا FULL HD.

تلویزیون 4k بخریم یا FULL HD-مقایسه کیفیت 4k با full hd

پنج دلیل برای خرید تلویزیون ‏‌های 4K

1-زیبایی و جذابیت

اگر این تلویزیون‏ ها را از نزدیک با چشم خود ببینید، نمی‌‏توانید زیبایی ان‌ها را تحسین نکنید. واقعا افزایش وضوح تصویر(3840×2160 پیکسل) تفاوتی را ایجاد می‌کند که به وضوح قادر به مشاهده ان خواهید بود. در واقع وضوح و جزئیات افزوده شده به معنای این است که شما قادر خواهید بود جزئیاتی را که در فناوری full hd ممکن است از دست دهید، در وضوح 4K با جزئیات کامل ببینید.

2-کاهش قیمت‏ ها

قیمت تلویزیون‏ 4K در مقایسه با اولین بار که از ان‌ها رونمایی شد، بسیار کاهش یافته است. در حال حاضر به جز تلویزیون‌ OLED، قیمت بقیه مدل‏ های 4K کاهش یافته و بسیار مناسب است.

3-افزایش برنامه‌‏ها نسبت به قبل

برنامه‌‌‏ها و فیلم‌هایی که با تکنولوژِی 4K ضبط شدند، کم اما رو به افزایش است. بسیاری از برنامه‌‏‌های 4K از سوی سرویس‌‌هایی نظیر نتفلیکس، یوتیوب و سونی ویدئو تامین می‌شود. برخی شرکت‌‌های سازنده تلویزیون به همراه محصول خود یک هارد حاوی فیلم‌های 4K نیز ارائه می‌دهند. به علاوه بسیاری از گوشی‌‌های هوشمند قابلیت فیلمبرداری با وضوح 4K را دارند و کاربر می ‏تواند فیلم‌های 4K ضبط شده را در تلویزیون خود تماشا کند. تکنولوژی های جدید که شرکت های تولید کننده هر سال به تلویزیون ها اضافه می کنند بیشتر برای مدل های 4k است نه full hd.

4-پشتیبانی کنسول های بازی از کیفیت 4k

کنسول های بازی نیز کیفیت 4K را به خوبی پذیرفته اند. امروزه سونی و ایکس باکس هم برای پشتیبانی از 4K و HDR نسخه های دوم کنسول های نسل جدید خود را راه اندازی کرده اند. و PS4 Pro و Xbox One S هر دو قادر به پشتیبانی از رزولوشن 4K و همچنین قابلیت HDR هستند.

5-قابلیت نمایش فناوری‌های پایین‌ ‏تر

تلویزیون های 4K این توانایی را دارند که کیفیت های HD و FHD را نیز  ارتقاء داده و آن‌ها را با کیفیت نزدیک به 4k نمایش می‌دهند. پس نگران کمبود محتوای 4K نیز نباشید.

نتیجه گیری

حالا تلویزیون 4k بخریم یا FULL HD؟ ما نمی توانیم بطور قطع به شما بگوییم کدام را بخرید چون شرایط شما را نمی‌دانیم، اما امیدواریم که اطلاعات بالا بتواند در تصمیم‌گیری به شما کمک کند. شرایط و نیاز شما و همچنین بودجه‌ای که برای خرید تلویزیون در اختیار دارید دو نکته مهم است که می‌توانید با توجه به این دو تصمیم درست را بگیرید. اگر از لحاظ هزینه مشکلی ندارید حتما یک تلویزیون 4k بگیرید چراکه تلویزیون‌های 4k، طیف گسترده‌ای از رنگ، Dolby Vision ،HDMI 2.0 و HDR10 و همچنین امکانات دیگری دارند که مدل‌های full hd ندارند. اما اگر شدیدا به تلویزیون نیاز دارید و بودجه شما محدود است یک مدل full hd بگیرید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 11 میانگین: 4.2]

حتما ببینید

بهترین تلویزیون های 4K

بهترین تلویزیون های 4k

بهترین تلویزیون های 4k  با پیشرفت روزافزون علم و فناوری هر ساله امکانات و قابلیت‌های …

یک نظر

  1. محمد

    مطلب تمیزی بود خودم ۴k خریدم یه ماهی فوق العاده هست خیلی تمیز نشون میده تجربه تمیزی هست قیمت اش سیصد یا چهارصد با فول اچ دی تفاوت داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *