بهترین کمپرسور کولرگازی

بهترین کمپرسور کولرگازی

بهترین کمپرسور کولرگازی

کولر گازی یکی از محصولات تهویه مطبوع است که قابلیت سرمایش و گرمایش را دارد و در انواع و اشکال مختلف تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرد. کولر گازی‌ها از سیکل تبرید پیروی می‌کنند که اصلی‌ترین اجزای آن، کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اواپراتور است. اجزایی مختلفی در کولر گازی وجود دارد که به صورت هماهنگ با هم کار می‌کند تا سرمایش را ایجاد و محیط اتاق را خنک و مناسب نماید. ما در این مطلب از سلام‌ بابا، سعی می کنیم در مورد یک جز خاص از کولر گازی یعنی کمپرسور کولر گازی بیشتر توضیح بدهیم و به بررسی کامل انواع کمپرسور در کولرهای گازی می‌پردازیم و همچنین بهترین نوع کمپرسور در کولرگازی را هم به شما معرفی می‌کنیم. پس اگر قصد خرید کولرگازی را دارید این مطلب را از دست ندهید.

کمپرسور چیست؟

کمپرسور با مصرف انرژی الکتریکی، گاز مبرد را از اواپراتور مکش می‌کند و سپس آن را فشرده ساخته و وارد کندانسور می‌نماید. کمپرسورها قطعاتی هستند که با استفاده از فشرده کردن و کاهش حجم گاز، باعث افزایش فشار آن می‌‌شوند. در کولرهای گازی، نقش اصلی را همین کمپرسورها بازی می‌‌کنند و از لحاظ ساختاری کاملا مشابه کمپرسور یخچال‌‌ها هستند. کمپرسورها با توجه به ظرفیت و اقلیم و نوع دستگاه دارای انواع مختلفی هستند که در کولر گازی به طور معمول عبارتند از:

  • کمپرسور پیستونی (Reciprocating)
  • کمپرسور روتاری (Rotary)
  • کمپرسور اسکرال (Scroll)

بهترین کمپرسور کولرگازی

کمپرسور پیستونی

کمپرسور پیستونی (یا رفت و برگشتی) مدل قدیمی کمپرسور است که هم در یخچال و هم در کولر گازی استفاده می‌شود. معمولا سر و صدای زیادی دارد و بازدهی آن خوب نیست. کمپرسور پیستونی بر اساس حرکت پیستون داخل سیلندر کار می‌کند. کمپرسور پیستونی قدرت زیادی دارد و برای مناطق گرم و مرطوب یا استوایی، مناسب است و مثلا برای مناطق جنوبی پیستونی معقول‌تر است چون کمپرسور پیستونی تحمل دمای بالا رو دارند.

مزیت‌ها 

  • قدرت خنک کنندگی بیشتر
  • قیمت مناسب‌تر
  • تعمیر و نگهداری راحت‌تر با هزینه کمتر

معایب

  • مصرف انرژی بالا
  • تولید صدای بیشتر نسبت به دیگر موتورها
  • تولید گرمای بیشتر

بهترین کمپرسور کولرگازی

کمپرسور روتاری

کمپرسورهای روتاری دارای مکانیزم جابه‌ جایی مثبت و از نوع چرخشی هستند. معمولا در جاهایی که حجم فشار هوا بالا است از کمپرسورهای روتاری به جای پیستونی استفاده می‌‌شود. در این نوع کمپرسورها با گردش 360 درجه‌ای تیغه‌ها عمل مکش و کمپرس ماده مبرد انجام می‌گیرد، بدین ترتیب که وقتی گاز از دریچه ورودی وارد کمپرسور می‌شود، در اثر چرخش تیغه‌ها و برخورد پره‌ها با گاز، آن را با فشار به سوی لوله‌های خروجی هدایت می‌کند.

کمپرسورهای روتاری را با ظرفیت‌‌های 7000 تا 36000 بی تی یو (BTU) تولید می‌ کنند. کمپرسورهای روتاری صدای کمتری تولید می‌‌کنند و مصرف بهینه‌‌تری دارند. این کمپرسور بیشتر برای منطق شمالی و شمال غرب کاربرد دارد.

مزیت‌ها

  • تولید گرمای کمتر نسبت به پیستونی
  • صدای کمتر نسبت به پیستونی
  • مصرف برق کمتر نسبت به پیستونی

معایب

  • قیمت بالاتر
  • هزینه بیشتر تعمیر و نگهداری به نسبت کمپرسور پیستونی

بهترین کمپرسور کولرگازی

کمپرسور اسکرول

کمپرسور اسکرول یا کمپرسور حلزونی | ScrollCompressor

کمپرسور اسکرول که به اون مارپیچی هم گفته می‌شود نوع دیگری از کمپرسورهای مورد استفاده در کولرهای گازی است که معمولاً در ظرفیت‌های بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. مکانیزم داخلی این کمپرسورها از دو قطعه حلزونی شکل تشکیل شده که قطعه بالایی ثابت و قطعه پایینی متحرک می‌باشد و حرکت حلزونی متحرک باعث فشرده شدن گاز بین این دو قطعه شده و فشار لازم را در خروجی ایجاد می‌نماید. طراحی پوسته کناری این کمپرسور به‌ گونه‌‌ای است که به ‌طور کامل محفظه را آب‌ بندی می‌کند تا فشرده‌ سازی گاز بدون وجود هیچ‌ گونه نشتی صورت گیرد و فرآیند فشرده‌ سازی کامل گاز، بدون هیچ‌ گونه مشکلی انجام شود.
از مهمترین مزایای این کمپرسورها راندمان بالا، صدای کم و طول عمر زیاد آن می‌باشد اما قیمت بسیار بالاتری نسبت به سایر کمپرسورها دارند.

از کمپرسورهای اسکرول بیشتر برای طراحی سیستم یخچال، سردخانه، کولرهای گازی، اسپلیت، داکت اسپلیت و چیلرهای مدولار استفاده می‌شود. کولرهای گازی با موتور اسکرول بیشتر در مناطق حاره‌ای جنوب و فلات مرکزی ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مزیت ها

  • تولید صدای کمتر
  • مصرف انرژی کمتر با راندمان بالا
  • مناسب برای فضاهای خیلی بزرگ

معایب

  • قیمت بیشتر

انواع کولر گازی بر حسب مناطق آب و هوایی

کولرهای گازی به سه کلاس آب و هوایی معتدل (T1)، خنک (T2) و گرمسیری (T3) تقسیم می‌‌شوند. کولرهایی که دارای کلاس آب و هوایی گرمسیری هستند در مناطق گرمسیر مانند هرمزگان، بوشهر، خوزستان و سیستان بلوچستان استفاده می‌‌شوند. نوع کلاس آب و هوایی هر کولر گازی بر روی برچسب انرژی آن نوشته شده است.

کولرهای نوع T3 برای مناظق گرمسیری مانند استان‌های خوزستان، هرمزگان و بوشهر و بعضی شهرهای سیستان و بلوچستان کاربرد دارند، چرا که این کولرها تا دمای 52 درجه سانتی گراد قابلیت کارکرد داشته و حتی برخی سازنده‌ها دستگاه‌هایی تولید کرده‌اند که در دمای 55 و 60 درجه سانتی گراد بدون مشکل کار می‌کند.

کمپروسور T1 قدرت کمتری نسبت به T3 را دارد و معمولا این نوع موتورها دمای 47 درجه سانتی گراد را متحمل می‌شوند. لازم به ذکر است که کاربرد این نوع کمپرسور در مناطق معتدل خزری، فلات غربی، شمال غربی و مناطقی که هوای نسبتا معتدلی دارند، بیشتر است و در این نواحی عملکرد راضی کننده‌ای از خود را به جای می‌گذارند.

بهترین کمپرسور کولرگازی

نتیجه 

در کولرهای امروزی، کمپرسور روتاری پرکاربردترین نوع است و کمپرسور اسکرول با وجود عملکرد بهتر کمتر استفاده می‌شود. کمپرسور اسکرول در کولرهای گازی با ظرفیت 24000 تا 96000 استفاده می‌شود. این کولرها دارای کارایی بهتر و قیمت بیشتری می‌باشند، اما خنک کنندگی بالایی دارند و نسبت به دو مدل دیگر دارای صدای کمتر و مصرف انرژی کمتری هستند. پس اگر شما از لحاظ هزینه مشکلی ندارید بهتر است کولری با کمپرسور اسکرول بگیرید. در کل کمپرسور اسکرول دارای کارایی بهتر نسبت به روتاری و کمپرسور روتاری نیز کارایی بهتری نسبت به کمپرسورهای پیستونی دارد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 2]

حتما ببینید

تفاوت کمپرسور روتاری ، اسکرول و پیستونی

تفاوت کمپرسور روتاری، اسکرول و پیستونی در کولر گازی

تفاوت کمپرسور روتاری، اسکرول و پیستونی این کمپرسورها هر سه وظیفه فشرده کردن گاز و …

یک نظر

  1. محمود

    سلام خسته نباشید من ساکن اهواز هستم و میخواستم کولر گازی هیتاچی با موتور اسکرول بخرم بنظر شما تو هوای اهواز جواب گو هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *